Szalone Dni Muzyki – Koncert finałowy (55)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Vincent d’Indy Symfonia na temat francuskiej pieśni góralskiej (Symphonie sur un chant montagnard francais) op. 25 [24’]
I. Assez lent – Modérément animé
II. Assez modéré, mais sans lenteur
III. Animé
Leonard Bernstein Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story [24’]
I. Prologue
II. Somewhere
III. Scherzo
IV. Mambo
V. Cha Cha
VI. Meeting Scene
VII. Cool Fugue
VIII. Rumble
IX. Finale
WYKONAWCY
Emmanuel Strosser fortepian
Sinfonia Varsovia
Julien Masmondet dyrygent
Muzyka jest źródłem emocji, wspaniałych estetycznych przeżyć i wzruszeń. Lecz co jest źródłem muzyki? Być może koncert finałowy przybliży nas do odpowiedzi na to pytanie. Istnieje jednak nie jeden, a kilka odmiennych obszarów, z których wyrastają dzieła kompozytorów muzyki poważnej.
Pierwszym jest twórczość dawnych mistrzów, kolejnymi folklor i muzyka popularna. Symfoniczna obsada, tradycyjne formy, umiejętne stosowanie sztuki instrumentacji i kontrapunktu – wszystko to wskazuje na to, że sięganie po piękne i wyważone wzorce muzyki klasycznej jest nadal żywotne. To fundament, na którym Vincent d’Indy zbudował swoją symfonię, odwołując się jednocześnie do ludowej melodii zasłyszanej w Sewennach, a Leonard Bernstein – swój musical, z którego przeniósł na scenę koncertową symfoniczną suitę taneczną z barwnymi elementami jazzu.
Źródła muzyki mogą leżeć jednak również zupełnie gdzie indziej – w inspiracjach różnymi dziedzinami sztuki, kulturą czy naturą. W przypadku d’Indy’ego będzie to wspomnienie malowniczych górskich krajobrazów, a u Bernsteina nieśmiertelna historia miłości z Romea i Julii Wiliama Szekspira, która w musicalu West Side Story znalazła nową adaptację.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej