Szalone Dni Muzyki - KONCERT INAUGURACYJNY (4)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Anders Hillborg Koncert klarnetowy Peacock Tales (w wersji Millenium na saksofon sopranowy i orkiestrę) [16’]
Georges Bizet I Symfonia C-dur [30’]
I. Allegro vivo
II. Adagio
III. Allegro vivace – Trio
IV. Allegro vivace
WYKONAWCY
Valentine Michaud saksofon sopranowy
Radosław Soroka, Aleksander Romański klarnety
Sinfonia Varsovia
Młodzi wykonawcy ze szkół muzycznych
Julien Masmondet dyrygent
Klasycyzm, jak sama nazwa wskazuje, wykształcił najwięcej tradycyjnych form i gatunków muzyki klasycznej. Po jego szlachetne wzorce czteroczęściowej symfonii i trzyczęściowego koncertu instrumentalnego sięgali kompozytorzy wszystkich późniejszych epok – niektórzy tylko po to, by im zaprzeczyć. Sztuka bowiem nie znosi schematów, a prawdziwy artyzm leży w umiejętnym łączeniu tego, co znane, z tym, co nowe i odkrywcze.
Tak więc zamknięte w jednym ogniwie Peacock Tales Andreasa Hillborga to nie tylko wirtuozowski koncert klarnetowy, ale też muzyczny obraz i opowieść. Istotą klasycznego gatunku jest współzawodnictwo. Tutaj solista prowadzi narrację, wchodząc jednocześnie w dialogi z orkiestrą, która dopowiada nastrój i dodaje historii rumieńców. A jest to historia pełna ptasich odgłosów, liryzmu, marszowego rytmu i groteski. Z kolei I Symfonii Georges’a Bizeta nie powstydziłby się z pewnością sam Mozart, gdyby tylko tworzył w romantyzmie. Bizet nasycił tradycyjny układ młodzieńczą energią, bowiem dzieło to pisał mając zaledwie 17 lat! Już wówczas dała o sobie znać inwencja melodyczna mistrza operowych arii – szczególnie w tematach drugiej i trzeciej części utworu.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej