Szalone Dni Muzyki – Masecki – Historia Jazzu cz. 1: 1899–1940 (44)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Początki:
Scott Joplin Original Rags
Scott Joplin Solace
Scott Joplin Elite Syncopations
Skip James Devil Got My Woman
William Christopher Handy Memphis Blues
1910:
Jelly Roll Morton The Pearls
Irving Berlin Alexander’s Ragtime Band
Tiger Rag
1920:
James P. Johnson The Charleston
Fats Waller Ain’t Misbehavin’
Hoagy Carmichael Stardust
Duke Ellington It Don’t Mean a Thing If It Ain’t Got That Swing
Cole Porter Night and Day
1930:
George Gershwin Embraceable You
Duke Ellington Caravan
Vernon Duke Autumn in New York
Frank Churchill Someday My Prince Will Come
1940:
Charlie Parker Donna Lee
Thelonious Monk Ruby, My Dear
Dizzy Gillespie A Night in Tunisia
WYKONAWCA
Marcin Masecki fortepian
Na początku był ragtime. Lekka, taneczna forma z nieregularnie „poszarpanym”, czyli synkopowanym rytmem, której przemożny potencjał jeszcze pod koniec XIX wieku odkrył Scott Joplin. Ów syn byłego niewolnika, zakorzeniony w kulturze afroamerykańskiej i rozkochany w europejskiej klasyce, w fantastyczny sposób zintegrował te dwa bieguny w nowy rodzaj muzyki. Między jego kompozycjami, w których swobodne figuracje oparte są zawsze na marszowym basie, a swingującą jazzową improwizacją z połowy wieku, musiało minąć jeszcze trochę czasu.
Późniejsze lata przyniosły rozkwit rozmaitych stylów. Jazz nowoorleański z pierwszej dekady XX wieku stanowi nigdy nie starzejący się klasyk, w którym powtarzanej stale rytmicznej formule towarzyszą imponujące solowe popisy członków zespołu. Rola solistów wzrosła jeszcze silniej w jazzie chicagowskim, a kolejny krok to dixieland, czyli barwne równoczesne improwizacje do granego w tym samym czasie przez jednego muzyka tematu. Aż nadeszła era tanecznego swingu i popularności big bandów, zaś bezpośredni impuls do rozwoju nowoczesnego jazzu dał bebop, błyskotliwy styl wolności i bogactwa rytmicznego. A to jeszcze nie koniec.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej