• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Szalone Dni Muzyki – Masecki – Historia Jazzu cz. 1: 1899–1940 (44)

14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL

  • 29 września 2024 niedziela 15:00 Sala OGIEŃ (Zascenie)
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

PROGRAM

Początki:

Scott Joplin Original Rags

Scott Joplin Solace

Scott Joplin Elite Syncopations

Skip James Devil Got My Woman

William Christopher Handy Memphis Blues

 

1910: 

Jelly Roll Morton The Pearls

Irving Berlin Alexander’s Ragtime Band

Tiger Rag

 

1920:

James P. Johnson The Charleston

Fats Waller Ain’t Misbehavin’

Hoagy Carmichael Stardust

Duke Ellington It Don’t Mean a Thing If It Ain’t Got That Swing

Cole Porter Night and Day

 

1930:

George Gershwin Embraceable You

Duke Ellington Caravan

Vernon Duke Autumn in New York

Frank Churchill Someday My Prince Will Come

 

1940:

Charlie Parker Donna Lee

Thelonious Monk Ruby, My Dear

Dizzy Gillespie A Night in Tunisia

 

WYKONAWCA

Marcin Masecki fortepian

 

Na początku był ragtime. Lekka, taneczna forma z nieregularnie „poszarpanym”, czyli synkopowanym rytmem, której przemożny potencjał jeszcze pod koniec XIX wieku odkrył Scott Joplin. Ów syn byłego niewolnika, zakorzeniony w kulturze afroamerykańskiej i rozkochany w europejskiej klasyce, w fantastyczny sposób zintegrował te dwa bieguny w nowy rodzaj muzyki. Między jego kompozycjami, w których swobodne figuracje oparte są zawsze na marszowym basie, a swingującą jazzową improwizacją z połowy wieku, musiało minąć jeszcze trochę czasu.

Późniejsze lata przyniosły rozkwit rozmaitych stylów. Jazz nowoorleański z pierwszej dekady XX wieku stanowi nigdy nie starzejący się klasyk, w którym powtarzanej stale rytmicznej formule towarzyszą imponujące solowe popisy członków zespołu. Rola solistów wzrosła jeszcze silniej w jazzie chicagowskim, a kolejny krok to dixieland, czyli barwne równoczesne improwizacje do granego w tym samym czasie przez jednego muzyka tematu. Aż nadeszła era tanecznego swingu i popularności big bandów, zaś bezpośredni impuls do rozwoju nowoczesnego jazzu dał bebop, błyskotliwy styl wolności i bogactwa rytmicznego. A to jeszcze nie koniec.

– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)

Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.

Obsada

2024-09-29 | 15:00

Realizatorzy

Sponsorzy

  • ORGANIZATORZY

  • Instytucja kultury m.st. Warszawy
  • 40 lat Sinfonii Varsovii
  • WSPÓŁORGANIZATORZY

    Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Narodowe Centrum Kultury
  • Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
  • WSPÓŁORGANIZATORZY

  • Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • CRÉA Folles Journées
  • Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej

  • Centrum Edukacji Artystycznej
  • Fundacja Ogrody Muzyczne

  • Fundacja Ogrody Muzyczne
  • Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa

  • Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''