Szalone Dni Muzyki - ROZWAŻNA I ROMANTYCZNA (18)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Robert Schumann Koncert fortepianowy a-moll op. 54 [31’]
I. Allegro affettuoso
II. Intermezzo: Andantino grazioso
III. Allegro vivace
Felix Mendelssohn-Bartholdy Muzyka sceniczna do Snu nocy letniej wg Williama Szekspira (wybór) [25’]
Uwertura
Scherzo
Taniec klaunów
Marsz weselny
WYKONAWCY
Hyuk Lee fortepian
Sinfonia Varsovia
Jacek Kaspszyk dyrygent
Jeśli istnieje gatunek muzyczny, który najlepiej oddaje istotę epoki romantyzmu, to jest nim XIX-wieczny koncert instrumentalny. Jednostka przeciwstawiona zespołowi, geniusz i wirtuoz prowadzący przejmujący monolog oraz towarzysząca mu orkiestra, która uzupełnia nastroje i zarysowuje tło. Robert Schumann był mistrzem tego typu artystycznej wypowiedzi – w jego Koncercie fortepianowym partia solisty aż tętni od pulsujących podskórnie emocji, przechodząc od wzburzenia i gniewu, poprzez niewypowiedziany smutek, aż po nostalgiczny liryzm i łagodną słodycz.
Ale romantyzm to też zachwyt nad światem wyobraźni, mitów, magii. W noc świętojańską z 23 na 24 czerwca ożywają fantastyczne postaci ze Snu nocy letniej Williama Szekspira – każda z nich znajduje swą muzyczną ilustrację w kompozycji Feliksa Mendelssohna. W Uwerturze usłyszymy więc wirujący tupot tańca wróżek oraz temat miłości Hermii i jej narzeczonego Lizandra, Scherzo odmalowuje grację i piękno elfów, a Taniec klaunów sugeruje barwny i dowcipny obraz dworskich zabaw.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej