Szalone Dni Muzyki - ŚRODKOWOEUROPEJSKIE FUSION (42)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Suita mołdawska: Jelea Din Bosanci (Doïna) / Hora Din Grăniceşti / Sirba Lui Nutu [8’]
Tire L’aiguille [5’]
Dos Broitele [4’]
Tata, Vine Pastele [4’]
Cocher, ralentis tes cheveaux [6’]
Doina / Hora Flacailor [5’]
Deux Guitares [5’]
Farges Mikh Nit / Zug Es Meir Noch Amool [8’]
Azol Tantzmen / Arga [5’]
Corageasca [2’]
Hora Moldoveneasca [6’]
WYKONAWCY
Sirba Octet:
Richard Schmoucler skrzypce, kierownictwo artystyczne
Laurent Manaud-Pallas skrzypce
Cécile Grassi altówka
Claude Giron wiolonczela
Stanislas Kuchinski kontrabas
Philippe Berrod klarnet
Christophe Henry fortepian
Iurie Morar cymbały
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Alexander Humala dyrygent
Czasem połączenie zupełnie odległych sobie rzeczy daje zdumiewająco dobry efekt. Orkiestra symfoniczna sięga tradycją epoki baroku, gdzie formowała swój kształt w pełnych przepychu salach pałacowych, a później filharmonicznych. Natomiast grająca muzykę ludowa kapela posiada nawet dłuższą wielowiekową historię, lecz wywodzi się z tętniących życiem wiejskich ulic oraz karczm. Pierwsza z nich słynie z idealnie wyważonego brzmienia, klasycznego repertuaru i stanowi symbol szlachetnej rozrywki, druga jest bliska życiu we wszystkich jego aspektach, wraz z surowym pięknem, porywającymi emocjami, prostotą i niedoskonałością.
Sirba Octet łączy siły z Sinfonią Iuventus w programie, który wydobywa z każdej z nich to, co najlepsze. Współczesne symfoniczno-etniczne aranżacje świątecznych, okolicznościowych i popularnych pieśni oraz tańców opowiadają dawno zapomniane historie, trącając emocjonalne struny. W muzyce tej odradzają się mołdawskie, cygańskie i rumuńskie tradycje przy akompaniamencie najdoskonalszego zestawu instrumentalnego muzyki klasycznej.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej