Szalone Dni Muzyki - STWORZENIE ŚWIATA (20)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Maurice Ravel Kwartet smyczkowy F-dur [32’]
I. Allegro moderato
II. Assez vif, très rythmé
III. Très lent
IV. Vif et agité
Darius Milhaud Création du monde (Stworzenie świata) w wersji na kwintet fortepianowy op. 81b [17’]
I. Prélude
II. Fugue
III. Romance
IV. Scherzo
V. Final
WYKONAWCY
Kwartet smyczkowy Hermès:
Jordan Victoria I skrzypce
Elise Liu II skrzypce
Lou Yung-Hsin Chang altówka
Yan Levionnois wiolonczela
Emmanuel Strosser fortepian
Jeśli popatrzymy przed siebie ze zmrużonymi oczami, kształty szybko zaczną tracić swoje krawędzie, a kolory zlewać się i zamazywać w migotliwe plamy barw. W taki sposób rzeczywistość chcieli odbierać impresjoniści początku XX wieku – w jej ulotności, zarysie, odczuciem raczej niż rozumem. Muzyka, jako najbardziej nieuchwytna ze sztuk, być może nawet lepiej niż malarstwo potrafi oddać tę nieustanność drgań, płynność barw, odczuć i wrażeń. A na pewno w mistrzowski sposób robi to Maurice Ravel w Kwartecie smyczkowym. Świat widziany jego oczami jest piękny i kruchy, ale nie losowy – pod delikatną powłoką kryje się przemyślana, dobrze wyważona klasyczna konstrukcja.
Ravel napisał swój Kwartet w 1903 roku, a dwadzieścia lat później Darius Milhaud wykreował własną oryginalną muzyczną wizję świata – od samych jego początków. Bodźcem do podjęcia tego tematu stała się afrykańska mitologia, zaś bezpośrednią inspiracją – amerykański jazz i blues. Świat Milhauda wyłania się z mroku, z gęstej i niepokojącej materii, by wkrótce oszołomić mnogością barw, soczystych harmonii i rytmów. Gdyby tylko otaczająca nas rzeczywistość była tak taneczna, lekka, radosna i pełna uroku?
Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej