• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Szalone Dni Muzyki - TANIEC BÉLI Z IGOREM (17)

14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL

  • 28 września 2024 sobota 13:00 Sala POWIETRZE (Kościół, Senatorska 18b) WSTĘP WOLNY
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

PROGRAM

Igor Strawiński Trzy utwory na klarnet solo [5’]

I. Sempre piano e molto tranquillo ♩ = 52

II. ♪ = 168
III. ♪ = 160

Igor Strawiński Suita z Historii żołnierza na skrzypce, klarnet i fortepian [15’]

I. Marsz żołnierza
II. Skrzypce żołnierza
III. Mały koncert
IV. Tango – Walc – Ragtime
V. Taniec diabła

Béla Bartók Sześć rumuńskich tańców ludowych BB.68 na fortepian (oprac. na skrzypce i fortepian Z. Székely) [7’] 

I. Jocul cu bâtă (Taniec z pałeczką): Allegro moderato
II. Brâul (Taniec z szarfą): Allegro
III. Pe loc (W jednym miejscu): Andante
IV. Buciumeana (Taniec z Bucium): Molto moderato
V. Poarga românească (Rumuńska polka): Allegro
VI. Mărunțel (Szybki taniec): Allegro

Béla Bartók Kontrasty B.116 na skrzypce, klarnet i fortepian [17’]

I. Verbunkos (Taniec rekrutów): Moderato ben ritmato
II. Pihenő (Odpoczynek): Lento
III. Sebes (Szybki taniec): Allegro vivace

WYKONAWCY

Orkiestra Symfoniczna Zespołu Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu

Przemysław Zych dyrygent

XX wiek przyniósł kryzys, ale i początek potężnych zmian w muzyce klasycznej – między innymi za sprawą twórczości Béli Bartóka i Igora Strawińskiego. Ich największym osiągnięciem stało się zrewolucjonizowanie sfery czasu i rytmu – czyli istoty tańca – choć każdy dokonał tego w nieco inny sposób.

Bartók czerpał pełnymi garściami z węgierskiego folkloru, w nim widział bowiem źródła nowatorskich idei. Muzyką klasyczną rządzą najczęściej proste regularne podziały – tak jak w marszu, gdy akcent wypada zawsze na pierwszy z czterech impulsów, a w walcu na pierwszy z trzech. Melodie ludowe płyną zaś swobodnie, śpiewane z serca, bez podziałów, miar, taktów. Tę właśnie swobodę przeszczepiał Bartók na grunt własnej twórczości – w jego utworach to metrum podąża za taneczną myślą muzyczną, a nie odwrotnie.

Przesunięcia akcentów i zaburzanie regularności w wywiedzionych z tradycji gatunkach to z kolei domena Strawińskiego. Kompozytor znakomicie lawirował się pomiędzy stylami, modyfikując i zawłaszczając sobie po trochu każdy z nich. Ragtime, tango, jazzująca improwizacja czy liryczna pieśń już nigdy później nie były takie same.

– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)

Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.

Obsada

2024-09-28 | 13:00

Realizatorzy

Sponsorzy

  • ORGANIZATORZY

  • Instytucja kultury m.st. Warszawy
  • 40 lat Sinfonii Varsovii
  • WSPÓŁORGANIZATORZY

    Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Narodowe Centrum Kultury
  • Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
  • WSPÓŁORGANIZATORZY

  • Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • CRÉA Folles Journées
  • Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej

  • Centrum Edukacji Artystycznej
  • Fundacja Ogrody Muzyczne

  • Fundacja Ogrody Muzyczne
  • Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa

  • Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''