Szalone Dni Muzyki – U źródeł muzyki klawesynowej (52)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
polska premiera płyty The Real John Bull (Ricercar 2024)
PROGRAM:
Kolęda Een Kindeken is ons geboren (Narodziło się nam Dzieciątko) [3’]
Lord Lumley’s Pavan and Galliard (Pawana i galiarda Lorda Lumleya) [8’]
Duke of Brunswick’s Alman (Alemanda Księcia Brunszwiku) [2’]
Duchess of Brunswick’s Toy (Toy Księżnej Brunszwiku) [1’]
My Self (Portret własny) [2’]
In Nomine [V] [4’]
In Nomine [IX] [6’]
Chromatic Pavan and Galliard (Chromatyczna pawana i galiarda) [9’]
Bull's Good Night (Dobranoc) [4’]
Melancholy Pavan and Galliard (Melancholijna pawana i galiarda) [8’]
Pawana i galiarda Saint Thomas, Wake! (Powstań, święty Tomaszu!) [5’]
Salvator mundi [II] [3’]
WYKONAWCA
Maciej Skrzeczkowski klawesyn
Angielska muzyka klawiszowa z albumu „The Real John Bull” (Ricercar 2024)
Podczas koncertu dotrzemy do jednego ze źródeł muzyki klawesynowej, za jakie uznaje się dzieła angielskich wirginalistów z przełomu XVI i XVII wieku. Znakomitym reprezentantem tego nurtu muzycznego jest John Bull – intrygujący kompozytor, w którego życiu nieustannie ścierały się dwie przeciwstawne natury: pobożnego organisty i akademika oraz hedonisty i utracjusza, wywołującego liczne skandale obyczajowe. Burzliwa osobowość artysty znajdowała odzwierciedlenie w jego twórczości: absolutna maestria polifonii i rygorystyczne przestrzeganie zasad kontrapunktu sąsiadują z nieokrzesaniem, kapryśną wirtuozerią i nieoczekiwanymi zwrotami harmonicznymi. Program recitalu wypełni szeroka paleta form muzycznych, obecnych w dorobku angielskiego kompozytora: od klawiszowych miniatur, przez pawany i galiardy, po okazałe fantazje i plainsongs. Przewodnikiem po tym repertuarze będzie Maciej Skrzeczkowski, młody klawesynista i pianista, który w 2023 roku jako pierwszy Polak zwyciężył w prestiżowym Musica Antiqua Competition w Brugii. Swoim występem artysta promuje debiutancki album „The Real John Bull”, ukazujący kompozycje Anglika w oryginalnym, wirginałowym brzmieniu.
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej