Szalone Dni Muzyki – Wariacje Goldbergowskie na akordeon (51)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Johann Sebastian Bach Wariacje Goldbergowskie BWV 988
WYKONAWCA
Maciej Frąckiewicz akordeon
„Bach jest ojcem muzyki naszej epoki. Nicht Bach, Meer sollte er heissen*) – powiedział Beethoven. Istotnie – Bach jest jak morze”, pisał Stefan Kisielewski. Sięgając po muzykę geniusza baroku, sięgamy do niewyczerpanych źródeł twórczości wszystkich późniejszych kompozytorów. W czym tkwi jej fenomen? Być może odpowiedzi dostarczą Wariacje Goldbergowskie, polifoniczne arcydzieło, które wyrasta z uniwersalnych prawideł matematycznych.
Głos ludzki może śpiewać pojedynczą melodię. Złożony z wielu osób chór zaśpiewa ich kilka. Polifonia polega na harmonijnym prowadzeniu głosów, czyli śpiewnych linii, ale często przez jeden instrument. Właśnie z myślenia melodią, kantyleną zrodziły się Wariacje Goldbergowskie. Bach napisał je na popularny wówczas klawesyn, którego dźwięk jest szlachetny, lecz cichy i krótki. Z kolei współczesny akordeon potrafi prawdziwie śpiewać, łącząc ze sobą nuty i oddychając wraz z muzyczną frazą. Fundament kompozycji stanowi Aria, a właściwie jej melodia, co ciekawe, zawarta w niższym basowym głosie. W trzydziestu następujących później wariacjach ujawnia się zamiłowanie Bacha do symetrii i proporcji. Grupowane są po trzy – z tańcem, wirtuozowską miniaturą i kanonem – dzięki czemu utwór rozwija się stopniowo i różnorodnie. Od poloneza i fugato po sarabandę i quodlibet, od prostych figuracji i kanonów po bogate zdobienia i kunsztowne formy polifoniczne.
*) W tłumaczeniu z jęz. niemieckiego: „Nie Strumykiem (niem. Bach), ale Morzem (niem. Meer) powinien się zwać”.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej