Szalone Dni Muzyki - ŻYWIOŁ TAŃCA (1)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Astor Piazzolla Libertango (oprac. Jarema Jarosiński) [5']
Béla Bartók Sześć rumuńskich tańców ludowych BB.68 (oprac. na skrzypce, akordeon i kontrabas oprac. Zoltán Székely) [7']
I. Jocul cu bâtă (Taniec z pałeczką): Allegro moderato
II. Brâul (Taniec z szarfą): Allegro
III. Pe loc (W jednym miejscu): Andante
IV. Buciumeana (Taniec z Bucium): Molto moderato
V. Poarga românească (Rumuńska polka): Allegro
VI. Mărunțel (Szybki taniec): Allegro
Stanisław Moniuszko Tańce góralskie z III aktu opery Halka (oprac. Piotr Kamiński) [5']
Grażyna Bacewicz Oberek nr 1 (oprac. na skrzypce i akordeon) [2']
Leonard Bernstein Muzyka do musicalu West Side Story (wybór i oprac. na skrzypce, akordeon, kontrabas, kwintet dęty i perkusję Jarema Jarosiński) [10']
Astor Piazzolla Café 1930 i Nightclub 1960 z Historii tanga (oprac. Jarema Jarosiński) [12']
Arturo Márquez Danzón nr 2 (oprac. Jarema Jarosiński) [5’]
WYKONAWCY
Sinfonia Varsovia Wind Quintet & Goście:
Andrzej Krzyżanowski flet
Arkadiusz Krupa obój
Radosław Soroka klarnet
Henryk Kowalewicz waltornia
Piotr Kamiński fagot
Adam Siebers skrzypce
Karol Kinal kontrabas
Karol Krasiński perkusja
Bartosz Głowacki akordeon
Łukasz Strusiński prowadzenie
Taniec to najpiękniejszy język emocji, jaki istnieje. Uniwersalny, zrozumiały dla wszystkich, choć mogący przybierać rozmaite formy. Każdy kraj, a nawet każdy region wykształcił osobne gatunki, melodie i rytmy, które wiele mówią o jego tożsamości. Tango argentyńskie to taniec miłości – jego mistrz Astor Piazzolla potrafił zakląć w muzyce jednocześnie uczucia pożądania i niewypowiedzialnej tęsknoty. Z kolei danzón stanowi powolny, namiętny taniec ze słonecznych Kuby i Meksyku; Arturo Márquez wydobywa z niego nutę nostalgii i dramatyzmu.
Badaniem ludowych pieśni i tańców zajmuje się dziedzina naukowa zwana etnomuzykologią. Jednym z jej pionierów był Béla Bartók, który wiele czasu poświęcił na podróże od wioski do wioski i wsłuchiwanie się w węgierski oraz rumuński folklor. Zaowocowało to szczególnym kolorytem jego twórczości, w której artystycznie przetwarzał ludowe rytmy i melodie. Po inspirację z rodzimego folkloru sięgali też polscy twórcy. W swoich utworach Grażyna Bacewicz wydobyła lekkość i zadziorność ze sławnego niegdyś na Mazowszu i Radomszczyźnie oberka, a Stanisław Moniuszko doskonale oddał ducha góralskich zabaw.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej