Alejo Pérez

Dyrygent

Jest pełen pomysłów i inicjatywy, wciąż szuka nowych wyzwań, dlatego w swoim rodzinnym Buenos Aires studiował zarówno kompozycję, jak i dyrygenturę, a także grę na fortepianie. Obecnie pracuje regularnie w Ameryce Południowej oraz w Europie, współpracując ze znanymi orkiestrami i zespołami.
Prowadził takie zespoły, jak m.in.: Królewska Orkiestra Filharmoniczna w Sztokholmie, Orquesta Sinfónica Nacional de Chile, Orchestre National de Lille, Orchestre Philharmonique de Radio France, Taipei Symphony Orchestra, DSO Berlin, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Philharmonia Orchestra, Orchestre de La Suisse Romande Genève oraz Orchestra del Teatro Comunale
di Bologna. Był ponadto dyrygentem takich znanych zespołów, jak: Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, Asko Schönberg Ensemble, Klangforum Wien oraz Ensemble Contrechamps.

W latach 2005-2007 był asystentem Christopha von Dohnanyiego w NDR Sinfonieorchester. Od wczesnych lat kariery dyrygenckiej blisko współpracował z kompozytorem Peterem Eötvösem. Jako jego asystent przygotował premiery dwóch oper: Anioły w Ameryce (Théâtre du Châtelet Paris) i Lady Sarashina (Opéra de Lyon oraz później Opéra Comique w Paryżu). W 2008 roku był dyrygentem O miłości i innych demonach Eötvösa w Litewskiej Operze Narodowej.

W latach 2009-2012 był dyrektorem muzycznym Teatro Argentino de La Plata (drugiego najważniejszego argentyńskiego teatru operowego po Teatro Colón), prowadząc go do nowych sukcesów. Chwalony przez prasę i publiczność, wystawił wielkie dzieła z repertuaru operowego i koncertowego, w tym m.in. nowe inscenizacje Don Carlosa Verdiego, Potępienia Fausta Berlioza,
Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza oraz Tristana i IzoldyZłota Renu Wagnera. W sezonie 2010/2011 był dyrygentem gościnnym w madryckim Teatro Real i od tej pory występuje regularnie z Orquesta Sinfónica de Madrid.

Był dyrygentem docenionych przez krytyków przedstawień Die Eroberung von Mexiko Rihma (reż. Pierre Audi) oraz koncertów z solistami Evą-Marią Westbroek i Plácidem Domingo. W 2012 roku odniósł ogromny sukces, dyrygując koncertową wersją opery Rienzi Wagnera oraz operą Golijova Ainadamar (reż. Peter Sellars) w Madrycie, a w 2013 roku Don Giovannim Mozarta (reż. Dymitr Czerniakow). Występował w wielu znanych teatrach operowych świata, prowadząc takie dzieła, jak: L’espace dernier Pintschera w Opéra Bastille, Pollicino Henzego i Słowik Strawińskiego w Lyonie, Jakob Lenz Rihma w Antwerpii, Satyricon Maderny w Buenos Aires, Don Giovanni we Frankfurcie, Nos Szostakowicza w Rzymie, Ifigenia na Taurydzie Glucka w Buenos Aires oraz oratorium Deutsches Miserere Dessaua w Lipsku.

W sezonie 2014/2015 poprowadził koncert Mozart, Strauss, Kurtág z Gürzenich Orchestra w Kolonii, Śmierć w Wenecji Brittena (reż. Willy Decker) w Teatro Real, Die Gezeichneten Schrekera (reż. David Bösch) w Opéra de Lyon. Ważnym wydarzeniem sezonu będzie debiut artysty z Orkiestrą Mozarteum z Salzburga
w operze Werther Masseneta (z Elīną Garančą, Piotrem Beczałą) w wersji koncertowej podczas festiwalu w Salzburgu.

fot. I. Michocka