Aleksandra Orłowska

sopran

zdjęcie artystkiUrodzona w Warszawie, w wieku 21 lat rozpoczęła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod okiem wybitnej polskiej sopranistki, prof. Izabeli Kłosińskiej. Jeszcze jako studentka wystąpiła na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie wcieliła się w rolę Heleny w Śnie nocy letniej Benjamina Brittena.

Po ukończeniu Uniwersytetu swoje umiejętności wokalne doskonaliła w ramach Programu kształcenia młodych talentów w Akademii Operowej Teatru Wielkiego w Warszawie, by następnie związać się ze studiem operowym Queen Elisabeth Music Chapel przy Théâtre de la Monnaie w Brukseli.

W Polsce od 2012 roku regularnie występuje w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, gdzie zadebiutowała rolą Tebalda w operze Don Carlos G. Verdiego (reż. W. Decker) oraz Kate Pinkerton w Madame Butterfly G. Pucciniego (reż. M. Treliński), od samego początku przyciągając uwagę krytyków swym pełnym blasku, precyzyjnym głosem.

Od tego czasu na scenach Opery Narodowej występowała w produkcjach, takich jak: Czarodziejski flet W.A. Mozarta (reż. B. Kosky), Manon Lescaut G. Pucciniego (reż. M. Treliński), La Bohème G. Pucciniego (reż. B. Wysocka), Lohengrin R. Wagnera (reż. A. McDonald) czy Eros i Psyche L. Różyckiego (reż. B. Wysocka).

Bogaty repertuar artystki obejmuje zarówno dzieła klasycystyczne, romantyczne, jak i współczesne. Do jej najważniejszych kreacji należą role: Małgorzaty w operze Faust Charles’a Gounoda (Łódź 2023), Vitellii w La clemenza di Tito W.A. Mozarta (Gdańsk 2023), Fiordiligi w Così fan tutte W.A. Mozarta (Warszawa 2019, 2022, 2023), Musetty w La bohème G. Pucciniego (Warszawa 2021, 2023; Wrocław 2022), Susanny w Weselu Figara W.A. Mozarta (Warszawa 2019, 2021, 2022, 2023; Kraków 2024; Łódź 2022; Lizbona, 2013), Sylvy Varescu w Księżniczce czardasza I. Kálmána (Poznań 2016; Bytom 2017, 2023; Warszawa 2020) czy Lisette w La Rondine G. Pucciniego (reż. B. Berger-Gorski, Bytom 2021, 2023).

Aleksandra Orłowska regularnie koncertuje w kraju i za granicą, współpracując z dyrygentami, takimi jak:B. Akiki, A. Banaszak, M. J. Błaszczyk, A. Dumay, J. M. Florêncio, P. Fournillier, R. Janiak, M. Kluczyńska, R. Kłoczko, T. Kozłowski, R. Labahua, P. McCreesh, G. Nowak, M. Nowakowski, C. Montanaro, D. Runtz, Y. Shemet, R. Silva, S. Soltesz, P. Sułkowski, T. Wojciechowski czy A. Yurkevych.

Wśród wyjątkowych projektów artystki warto wymienić: koncert z okazji 75. rocznicy założenia The Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli, występy z Verein Opera w Zurychu, nagrania płytowe, prawykonania utworów współczesnych czy uroczyste koncerty okolicznościowe realizowane przez Telewizję Polską.

fot. Karpati&Zarewicz