Absolwentka Wydziałów Aktorskiego i Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Wcześniej studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Musik we Freiburgu w Niemczech. W latach 2004‒2014 związana ze Starym Teatrem w Krakowie. Wielokrotnie nagradzana za swoje role (Judyta w Księdzu Marku, Agnieszka w Ósmym dniu tygodnia, Kassandra w Odprawie posłów greckich, Aleksandra Billewiczówna w Trylogii). W Starym Teatrze zagrała też w Fedrze (2006), Ifigenii nowej tragedii (2008) i Utopia będzie zaraz (2010). Wystąpiła także w spektaklu Kamień i popioły oraz Wielki Gatsby w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2004), Weselu (2006) w Teatrze Scena STU, Księdze Rodzaju 2 (2007) w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, Orestei (2010) w Teatrze Wielkim ‒ Operze Narodowej, Fantazym (2015) oraz Juliuszu Cezarze (2016) w Teatrze Powszechnym. Jako aktorka współpracowała również z berlińskim Maxim Gorki Theater (Ozonkinder, 2007) oraz Schaubühne am Lehniner Platz (Speeddating, 2007). Zagrała w filmach: Am Ende kommen Touristen, Nachmieter, Polnische Ostern oraz Fremde Farben. Wyreżyserowała m.in.: Klątwę Wyspiańskiego (Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2007), Kaspara Handkego (Wrocławski Teatr Współczesny, 2009), Pijaków Bohomolca (Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2009), Zagładę domu Usherów Glassa (Teatr Wielki - Opera Narodowa, 2009), Szosę Wołokołamską Müllera (Teatr Polski we Wrocławiu, 2010), Łagodną Dostojewskiego (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2010), Lenza Büchnera (Teatr Narodowy w Warszawie, 2011), Medeamaterial Müllera i Dusapina (Teatr Wielki ‒ Opera Narodowa, 2012), Filokteta Sofoklesa (Teatr Polski we Wrocławiu, 2012), spektakl Woyzeck/Wozzeck wg Büchnera i Berga (Kammerspiele w Monachium, 2012), autorski spektakl Szapocznikow. Stan nieważkości/No gravity produkowany przez Centralę, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Teatr Polski we Wrocławiu (2014), opery Moby Dick Knapika (Teatr Wielki – Opera Narodowa 2014), Łucję z Lammermooru Donizettiego (Bayerische Staatsoper w Monachium, 2015), Erosa i Psyche Różyckiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa 2017) oraz spektakl Juliusz Cezar (Teatr Powszechny, 2016). Laureatka Paszportu „Polityki” za rok 2009. Współtworzy grupę artystyczną Centrala. Spektakl Chopin bez fortepianu, w którym Barbara Wysocka wykonuje tekst zastępujący partię fortepianu w koncertach fortepianowych Chopina, w kwietniu 2014 otrzymał Grand Prix na Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie.
fot. Konrad Pustola