Bartłomiej Misiuda

Baryton

Bartlomiej Misiuda

Student Akademii Muzycznej im. Ignacego J. Paderewskiego w Poznaniu w latach 1995-2001(Wydział Wokalno-Aktorski pod kierunkiem Andrzeja Ogórkiewicza) oraz Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Christiana Elssnera, u którego w latach 2001-2003 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik w Dreźnie.

Dwukrotnie gościł na letnim Festiwalu Operowym Kammeroper Schloss Rheinsberg (2000-2001). W sezonie 2004/2005 należał do zespołu Staatstheater Nürnberg, a w sezonie 2005/2006 jako pierwszy Polak – do zespołu Atelier Liryque Opéra National de Paris. Finalista oraz laureat nagród specjalnych podczas konkursów wokalnych w Dusznikach-Zdroju (2000) oraz Belvedere w Wiedniu (2007).

W swoim repertuarze posiada ponad 20 partii operowych. Występował pod batutą takich dyrygentów, jak: Seji Ozawa, Kent Nagano, Dennis Russel Davis, Thomas Hengelbrock, Sylvain Cambeling, Hartmut Haenchen, José Maria Florêncio, Tadeusz Kozłowski, Bernhard Kontarsky, Guillaume Tourniaire, Philippe Augin, Wojciech Michniewski, Piotr Wajrak, Tomasz Tokarczyk, Andriy Yurkevych, Ewa Michnik i Gabriel Chmura oraz pod kierunkiem takich reżyserów, jak: Robert Carsen, Robert Wilson, Luc Bondi, Steven Taylor, Karl Ernst i Ursel Hermanns, Hinrich Horstkotte, Krystyna Janda, Krzysztof Warlikowski, Michał Znaniecki, Dominique Pitoiset, Pet Halmen, Marc Paquien, Andre Engel, Marek Weiss, Gilbert Deflo. Występował w teatrach i na scenach koncertowych Polski, Niemiec, Węgier, Austrii, Francji, Anglii, Norwegii, Holandii, Belgii, Kanady i Chin. W 2008 roku brał udział w koncertowym wykonaniu Tannhäusera Wagnera (Wolfram von Eschenbach) z Montreal Symphony Orchestra pod batutą Kenta Nagano (premiera kanadyjska).

Wykonuje także muzykę współczesną, śpiewał utwory Luki Lombardiego (m.in. Un Oratorio Materialistic) oraz Siegfrieda Matthusa podczas Festiwalu Muzyki XXI wieku w Saarbrücken (2002). Brał udział w prapremierze opery Xaviera Dayer Ślepcy (Les Aveugles) na podstawie dramatu Maeterlincka w paryskim Théâtre Gérard Philipe de Saint-Denis, potem w Opéra Bastille oraz londyńskim Almeida Theater (2006). W sezonie 2009/2010 w paryskiej Opéra Garnier wykonywał partię Le Forcheron we współczesnej wersji Fausta Philippe’a Fénelona pod dyrekcją Bernharda Kontarsky’ego. Ceniony jest również jako interpretator pieśni, zwłaszcza niemieckiej liryki wokalnej (utwory Schuberta, Schumanna, Brahmsa, Mahlera, Wolfa). W 2008 roku wykonał wraz z orkiestrą Opery Paryskiej pod dyrekcją Vello Pahna cykl Lieder lines fahrenden Gesellen Mahlera, będący ilustracją do najznamienitszych choreografii Maurice’a Béjarta. Wraz z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku dokonał nagrania opery Elżbiety Sikory Madame Curie (DUX), która miała swoją prapremierę w paryskiej siedzibie UNESCO (2012).

(fot. arch. artysty)