• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Cezary Tomaszewski

Reżyser

Reżyser teatralny i operowy, choreograf i performer.  Debiutował w Wiedniu w Brut Theater głośną inscenizacją Wesołej wdówki Lehára, do której obsady zaprosił cztery polskie sprzątaczki. Przedstawienie zostało wyróżnione przez prestiżowe magazyny „Theater heute” i „Falter” (najlepszy debiut i najlepsza off-owa produkcja roku 2009 w Wiedniu) oraz otrzymało zaproszonia na festiwale w Bregenz, Londynie i Freiburgu. Po powrocie do Polski podjął współpracę z Capella Cracoviensis rozwijając z nią cykl przestawień teatralnych bazujących na muzyce klasycznej i współczesnych strategiach performatywnych (teatr w przestrzeni miejskiej, współpraca ze społecznościami lokalnymi, formuła paradokumentalna). Z zespołem tym zrealizował takie opery, jak: Amadigi di Gaula Händla, Orfeusz i Eurydyka Glucka, Halka (wileńska) Moniuszki, Così fan tutte Mozarta, The Fairy Queen Purcella, oraz sceniczne wersje: Requiem Mozarta (Karaoke sakralne), Niemieckiego Requiem Brahmsa (Piosenki miłości i śmierci), madrygałów Monteverdiego w barze mlecznym (Bar.okowa uczta), cyklu pieśni Lieder im Freien zu singen Mendelssohna w Lasku Wolskim (Naturzyści), Podróży zimowej Schuberta oraz oratorium Schumanna Das Paradies und die Peri z udziałem Iana Bostridge’a. W 2023 roku debiutował w Theater an der Wien reżyserią grand opery Les martyrs Donizettiego (spektakl zarejestrowana Unitel dla telewizji ORF). Od debiutu w teatrze dramatycznym (Wesele na podstawie Wesela, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu) konsekwentnie rozwija swoje umiejętności w rożnych gatunkach teatralnych. Zrealizował wiele przedstawień m.in. w teatrach w: Warszawie (Powrót Tamary w Teatrze Studio, Kram z piosenkami w Teatrze Powszechnym), Krakowie (Turnus mija, a ja niczyja. Operetka sanatoryjna i Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale w Teatrze im. J. Słowackiego, Iwona, księżniczka Burgunda w Teatrze Ludowym – spektakl wielokrotnie nagrodzony na Festiwalu Gombrowiczowskim), Wałbrzychu (Gdyby Pina nie paliła, to by żyła i Instytut Goethego w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego), Bielsku Białej (Faraon na podstawie powieści Prusa i Aidy Verdiego w Teatrze Polskim) i we Wrocławiu (Gracjan Pan. Musical i Priscilla Królowa Pustyni. Musical w Teatrze Capitol, Wolny strzelec Webera z udziałem Aleksandry Kurzak w Operze Wrocławskiej i bazująca na poematach symfonicznych R. Straussa i biografii Wandy Rutkiewicz Symfonia alpejska w Teatrze Pantomimy), Łodzi (Wielki teatr świata Calderona w Teatrze Nowym), Bydgoszczy (Hamlet Szekspira w Teatrze Polskim). Wyreżyserowane przez niego przedstawienie Szpilmanowie z Teatru Zagłębia w Sosnowcu było nagradzane i gościło na wielu prestiżowych festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą. Jego kultowa inscenizacja Śpiewników domowych Moniuszki pt. Cezary idzie na wojnę z Teatru Komuna w Warszawie była grana już blisko 100 razy w 14 krajach i na 4 kontynentach i w 2025 roku została zarejestrowana dla Teatru Telewizji. Wykłada performatykę na Wydziale Aktorskim Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W 2017 roku był nominowany do „Paszportu Polityki”.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''