Chinara Alizade

Pierwsza Solistka

Urodzona:

Moskwa, Rosja

Szkoła:

  • Akademia Tańca na Uniwersytecie Humanistycznym Nesterovej, Moskwa (1995-1998)
  • Państwowa Moskiewska Akademia Choreograficzna (1998-2005)

Ważniejsi pedagodzy:

Natalia Trishina, Ludmila Kovalenko, Ludmila Litavkina, Natalia Archipova, Nina Spiranskaia, Svetlana Adyrhaeva

Angaże:

  • Teatr Bolszoj, Moskwa, od 2005, solistka od 2010
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2015 jako solistka, od 2016 pierwsza solistka

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym
    • Kitri-Dulcynea w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Juanita w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Duet 1 w Adagio & Scherzo (Krzysztof Pastor)
    • Tancerka Uliczna w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Mlle Binetti w Casanovie w Warszawie (Krzysztof Pastor)
    • Miranda w Burzy (Krzysztof Pastor)
    • Główna solistka w Bolerze (Krzysztof Pastor)
    • Solistka w Chromie (Wayne McGregor)
    • Nikija w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Grand Pas – Wariacja 1. w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Solistka 3. w Chopinianach (Michaił Fokin / Alexei Fadeyechev)
    • Księżniczka Alix-Odetta w Jeziorze łabędzim (kreacja, z nowym librettem, Krzysztof Pastor z obrazem wg Lwa Iwanowa)
    • Klara w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Manon Lescaut w Damie kameliowej(John Neumeier)
    • Małgorzata Gautier w Damie kameliowej (John Neumeier)
    • Matylda Krzesińska w Jeziorze łabędzim (z nowym librettem, Krzysztof Pastor z pas de deux wg Mariusa Petipy)
    • Nasza-Inna w I przejdą deszcze… (Krzysztof Pastor)
    • Solistka 2. w Koncercie e-moll Chopina (kreacja, Liam Scarlett)
    • Podstolina w Przypowieści sarmackiej (Conrad Drzewiecki / Emil Wesołowski)
    • Solistka w Toccacie (kreacja, Krzysztof Pastor)

    oraz w partie solowe w baletach

    • Just a Thought (kreacja, Jacek Tyski, VIII Warsztat Choreograficzny)
  • Wcześniej

    Z Państwową Moskiewską Akademią Choreograficzną
    • Masza w Dziadku do orzechów (Wasilij Wajnonen / Mikhail Krapivin)
  • Z Baletem Bolszoj w Moskwie
    • Pas de deux wiejskie w Giselle (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Przyjaciółki Kitri w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Diana w Esmeraldzie (trad. / Yuri Burlaka, Vasily Medvedev)
    • Pas d’esclave w Korsarzu (trad. / Alexei Ratmansky, Yuri Burlaka)
    • Gulnara w Korsarzu (trad. / Alexei Ratmansky, Yuri Burlaka)
    • Solistka w Symfonii psalmów (Jiří Kylián)
    • Księżniczka Florina w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Pas de deux Grand pas classique (Victor Gsovsky)
  • W repertuarze także
    • Kitri w Don Kichocie (trad.) 
    • Giselle w Giselle (trad.) 
    • Księżniczka Aurora w Śpiącej królewnie (trad.) 
    • Masza w Dziadku do orzechów (trad.) 
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (trad.)
  • Występy gościnne
    • Litwa: Wilno (Gala Jubileuszowa Krzysztofa Pastora, Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu, z Polskim Baletem Narodowym, 2016)
    • Hiszpania: Barcelona (Gala Gwiazd Baletu Rosyjskiego, Centre Cultural Terrassa, z Vladimirem Yaroshenką, 2017)
    • Litwa: Wilno (z Litewskim Narodowym Teatrem Opery i Baletu, 2017)
    • Białoruś: Mińsk (Gala Jubileuszowa Szkoły Baletowej Mariny Vezhnovec, Narodowy Akademicki Teatr Wielki Białorusi, z Takatoshim Machiyamą, 2017)

Nagrody

    • 2005: Złoty Medal (kategoria juniorów), Międzynarodowy Konkurs Baletowy, Moskwa 
    • 2012: Tytuł Zasłużonej Artystki Republiki Azerbejdżanu, Baku
    • 2013: Międzynarodowa Nagroda Baletowa „Star” od Gilberta Alberta i Niny Ananishvili, Tbilisi
    • 2015: Złoty Medal, Azjatycki Konkurs Grand Prix, Hongkong

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • Koncert w Łodzi: Warszawscy tancerze zaskoczyli mnie i zachwycili w kilku fragmentach klasycznych, ale i współczesnych baletów. Do tej pory nie było wielu okazji, aby podziwiać na stołecznej scenie nową pierwszą solistkę PBN, Chinarę Alizade. W Łodzi pokazała się jako Aurora w pas de deux z Maksimem Woitiulem (…) oraz w walcu cis-moll z „Chopinianów”. Zwłaszcza ten drugi duet wypadł doskonale – przepojony ulotnym wdziękiem baletu romantycznego, ale bez jego XIX-wiecznej ckliwości. Oboje tancerze byli niezrównani, byli ucieleśnioną muzyką, nie zapominający o żadnym wdzięcznym szczególiku choreografii Fokina. (naczubkachpalcow.pl, 1/06/2016)
    • Bolero: Dynamiczny, o magnetycznej sile taniec (…) w wykonaniu mężczyzny i kobiety, Pawła Koncewoja oraz fenomenalnej Chinary Alizadze, która zdominowała partnera. (Rzeczpospolita, 28/11/2016)
    • Bolero: Partie zakochanych wykonali Chinara Alizade i Paweł Koncewoj, którzy z prawdziwą maestrią oddali emocjonalność i erotykę związku bohaterów. (Teatr dla Was, 29/11/2016)
    • Bolero: Chinara Alizade skupiła na sobie całą uwagę dzięki połączeniu artyzmu, precyzji i zmysłowości. (Ruch Muzyczny, 12/2016)
    • Bolero: Występujący w duecie Chinara Alizade (nowa pierwsza solistka PBN) i Paweł Koncewoj byli niezwykle plastyczni, a zarazem gwałtowni i drapieżni w ruchu. (taniecpolska.pl, 6/12/2016)
    • Bolero: Bolero może stać się wizytówką Polskiego Baletu Narodowego. Zespół wypadł bardzo dobrze, a w partiach solowych uwagę przykuwała nienaganna, świetna i wyrazista Chinara Alizade, nagrodzona gromkimi owacjami przez widzów. (kurzawka.blogspot.com, 7/12/2016 )
    • Bolero: Wspaniałe, porywające dzieło Krzysztofa Pastora silnie wszczepione jest w niezwykłą, narastającą muzykę Ravela i doskonałe wykonanie przez Chinarę Alizade, a także w duecie z Pawłem Koncewojem i całym zespołem. (Nasz Dziennik, 7/01/2017)
    • Jezioro łabędzie: Chinara Alizade kreuje zjawiskową, eteryczną postać Alix-Odetty. (Rzeczpospolita, 21/05/2017)
    • Jezioro łabędzie: Ciekawie prezentuje się Chinara Alizade jako delikatna i czarowna Alix-Odetta. (Teatr dla Was, 23/05/2017)
    • Jezioro łabędzie: Ciepła i inteligencji przydają tej opowieści baleriny. (…) „Biała” Alix (w wykonaniu wychowanki moskiewskiej szkoły, Chinary Alizade, obecnie pierwszej solistki w Warszawie) wcale nie straciła na tle Matyldy: jej intonacja – skrytość i godność, „szlachectwo zobowiązuje”, a jednocześnie – bezinteresowna, dziecinna, naiwna wiara w jej pięknego Nikiego, ujawnia się w każdym pas. W ostatniej scenie, kiedy carewicz dostaje wiadomość o śmiertelnej chorobie ojca i widzi nocny koszmar, w którym walczy z ojcem o swoją ukochaną Alix (…), Chinara Alizade jest nieskazitelnym Łabędziem, kreślącym w powietrzu rękami wierność i przebaczenie. (lenta.ru / Моя Лента – Культура, 26/05/2017)
    • Jezioro łabędzie: Tradycyjny akt drugi to prawdziwy tryumf. Alizade wnosi do tej roli liryczne piękno, delikatność ramion, precyzyjne wykończenie stóp i klasyczną perfekcję w swoich arabeskach. (seeingdance.com, 31/05/2017)
    • Dama kameliowa: W rolach swoistych alter ego bohaterów, Manon Lescaut i des Grieux, można podziwiać Chinarę Alizade i Dawida Trzensimiecha.  (Rzeczpospolita, 23.04.2018)
    • Dama kameliowa: Parę pełną szlachetnego, dobrze pojętego patosu i głębokiego tragizmu jako Manon i kawaler de Grieux stworzyli Chinara Alizade i Dawid Trzensimiech. W obojgu było coś wzniosłego i przejmującego zarazem. (naczubkachpalcow.pl, 26.04.2018)
    • Dama kameliowa: Chinara Alizade okazała się wymarzoną odtwórczynią partii Małgorzaty. Początkowo posągowa, nieco wyniosła i nawet posiadająca rys wyrachowania, z czasem, bardzo powoli przemienia się w zakochaną i upojoną szczęściem kobietę, a w finale w tragiczną heroinę. Wspaniale też wyglądała we wszystkich sukniach (a główna bohaterka w tym balecie przebiera się kilkanaście razy!), będąc usposobieniem klasy i elegancji. Wspaniałe były jej piruety, świetnie też prezentowała się w powietrzu w wyrazistych pozach w wysokich partnerowaniach unoszona przez Armanda. Ujmujące było bijące od niej szczęście i beztroska, gdy wyzwoliwszy się od zależności od Księcia (stylowy Carlos Martín Pérez), oddaje się całkowicie szczęściu w związku z ukochanym. (naczubkachpalcow.pl, 26.04.2018)
    • Dama kameliowa: Ogarnia nas zachwyt nad sztuką tańca zaprojektowaną przez Neumeiera i wykonaną przez Chinarę Alizade oraz Kristófa Szabó. W piątym od premiery przedstawieniu „Damy kameliowej” tych dwoje debiutowało w rolach kochanków i był to sukces absolutny. Chinara, jakby przez naturę stworzona do roli, przykuwająca uwagę swą wyrazistą urodą i perfekcyjnym gestem, w duetach tanecznych z Kristófem raz płynie w powietrzu, unosi się nad sceną, innym razem zapada w miłosnych uściskach. (maestro.hb.pl, 13.05.2018)  
    • Dama kameliowa: Chinarę Alizade znałem już z roli Małgorzaty sprzed roku. Bardzo pięknie tańczyli swoje role z Kristófem Szabó. Odniosłem jednak wrażenie, że teraz otworzyła się bez reszty, czując obok siebie nowego, inspirującego partnera [Vladimira Yaroshenkę]. Była uwodzicielska i refleksyjna, wytworna, sielankowa lub romantyczna, urzekająco dziewczęca i dojrzale dramatyczna. Doskonale przedstawiła złożony portret psychologiczny Małgorzaty. Do tego, jakaż ona „francuska” i „chopinowska” zarazem w moim odczuciu. (balet.pl, 4/02/2019)
    • Nasz Chopin / Koncert e-moll: W Koncercie e-moll [Liam Scarlett] stworzył dwa wspaniałe duety, z których pierwszy, rozwijający się na tle Chopinowskiej „Romancy”, był istnym baletowym poematem, pełnym zawieszeń ruchu przed kolejnymi efektownymi podnoszeniami i partnerowanymi piruetami, splecionymi niezwykle płynnie. Zatańczyli go zjawiskowo Chinara Alizade i Dawid Trzensimiech. Dla Chinary Alizade osobne brawa należą się nie tylko za subtelny i wyrazisty taniec w scenach, w których jako solistka - ucieleśnienie odzyskanej wolności - przemykała przez scenę lub przemieszczała się na ramionach grupy tancerzy, ale i za taniec w pięknej (…) długiej sukni z powiewającym trenem. (Teatr dla Wszystkich, 23.11.2018)
    • Jezioro łabędzie: Chinara Alizade jako Księżniczka Alix-Odetta i Yuka Ebihara jako balerina Matylda ucieleśniały lęk i nadzieję, zagrożenie i władczość z każdą arabeską, fouetté i petit battement. (La Scena Musicale, Avril/Mai 2019)