Chinara Alizade

Pierwsza Solistka

Urodzona:

Moskwa, Rosja

Szkoła:

  • Akademia Tańca na Uniwersytecie Humanistycznym Nesterovej, Moskwa (1995-1998)
  • Państwowa Moskiewska Akademia Choreograficzna (1998-2005)

Ważniejsi pedagodzy:

Natalia Trishina, Ludmila Kovalenko, Ludmila Litavkina, Natalia Archipova, Nina Spiranskaia, Svetlana Adyrhaeva

Angaże:

  • Teatr Bolszoj, Moskwa, od 2005, solistka od 2010
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2015 jako solistka, od 2016 pierwsza solistka

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym
    • Kitri-Dulcynea w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Juanita w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Duet 1 w Adagio & Scherzo (Krzysztof Pastor)
    • Tancerka Uliczna w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Mlle Binetti w Casanovie w Warszawie (Krzysztof Pastor)
    • Miranda w Burzy (Krzysztof Pastor)
    • Główna solistka w Bolerze (Krzysztof Pastor)
    • Solistka w Chromie (Wayne McGregor)
    • Nikija w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Grand Pas – Wariacja 1. w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Solistka 3. w Chopinianach (Michaił Fokin / Alexei Fadeyechev)
    • Księżniczka Alix-Odetta w Jeziorze łabędzim (kreacja, z nowym librettem, Krzysztof Pastor z obrazem wg Lwa Iwanowa)
    • Klara w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Manon Lescaut w Damie kameliowej(John Neumeier)
    • Małgorzata Gautier w Damie kameliowej (John Neumeier)
    • Matylda Krzesińska w Jeziorze łabędzim (z nowym librettem, Krzysztof Pastor z pas de deux wg Mariusa Petipy)
    • Nasza-Inna w I przejdą deszcze… (Krzysztof Pastor)
    • Solistka 2. w Koncercie e-moll Chopina (kreacja, Liam Scarlett)
    • Podstolina w Przypowieści sarmackiej (Conrad Drzewiecki / Emil Wesołowski)
    • Solistka w Toccacie (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Księżniczka Aurora w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Baronówna Mary Vetsera w Mayerlingu (Kenneth MacMillan)
  • Wcześniej

    Z Państwową Moskiewską Akademią Choreograficzną
    • Masza w Dziadku do orzechów (Wasilij Wajnonen / Mikhail Krapivin)
  • Z Baletem Bolszoj w Moskwie
    • Pas de deux wiejskie w Giselle (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Przyjaciółki Kitri w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Diana w Esmeraldzie (trad. / Yuri Burlaka, Vasily Medvedev)
    • Pas d’esclave w Korsarzu (trad. / Alexei Ratmansky, Yuri Burlaka)
    • Gulnara w Korsarzu (trad. / Alexei Ratmansky, Yuri Burlaka)
    • Solistka w Symfonii psalmów (Jiří Kylián)
    • Księżniczka Florina w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Pas de deux Grand pas classique (Victor Gsovsky)
  • W repertuarze także
    • Kitri w Don Kichocie (trad.) 
    • Giselle w Giselle (trad.) 
    • Księżniczka Aurora w Śpiącej królewnie (trad.) 
    • Masza w Dziadku do orzechów (trad.) 
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (trad.)
  • Występy gościnne
    • Litwa: Wilno (Gala Jubileuszowa Krzysztofa Pastora, Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu, z Polskim Baletem Narodowym, 2016)
    • Hiszpania: Barcelona (Gala Gwiazd Baletu Rosyjskiego, Centre Cultural Terrassa, z Vladimirem Yaroshenką, 2017)
    • Litwa: Wilno (z Litewskim Narodowym Teatrem Opery i Baletu, 2017)
    • Białoruś: Mińsk (Gala Jubileuszowa Szkoły Baletowej Mariny Vezhnovec, Narodowy Akademicki Teatr Wielki Białorusi, z Takatoshim Machiyamą, 2017)

Nagrody

    • 2005: Złoty Medal (kategoria juniorów), Międzynarodowy Konkurs Baletowy, Moskwa 
    • 2012: Tytuł Zasłużonej Artystki Republiki Azerbejdżanu, Baku
    • 2013: Międzynarodowa Nagroda Baletowa „Star” od Gilberta Alberta i Niny Ananishvili, Tbilisi
    • 2015: Złoty Medal, Azjatycki Konkurs Grand Prix, Hongkong

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • Koncert w Łodzi: Warszawscy tancerze zaskoczyli mnie i zachwycili w kilku fragmentach klasycznych, ale i współczesnych baletów. Do tej pory nie było wielu okazji, aby podziwiać na stołecznej scenie nową pierwszą solistkę PBN, Chinarę Alizade. W Łodzi pokazała się jako Aurora w pas de deux z Maksimem Woitiulem (…) oraz w walcu cis-moll z „Chopinianów”. Zwłaszcza ten drugi duet wypadł doskonale – przepojony ulotnym wdziękiem baletu romantycznego, ale bez jego XIX-wiecznej ckliwości. Oboje tancerze byli niezrównani, byli ucieleśnioną muzyką, nie zapominający o żadnym wdzięcznym szczególiku choreografii Fokina. (naczubkachpalcow.pl, 1/06/2016)
    • Bolero: Dynamiczny, o magnetycznej sile taniec (…) w wykonaniu mężczyzny i kobiety, Pawła Koncewoja oraz fenomenalnej Chinary Alizadze, która zdominowała partnera. (Rzeczpospolita, 28/11/2016)
    • Bolero: Partie zakochanych wykonali Chinara Alizade i Paweł Koncewoj, którzy z prawdziwą maestrią oddali emocjonalność i erotykę związku bohaterów. (Teatr dla Was, 29/11/2016)
    • Bolero: Chinara Alizade skupiła na sobie całą uwagę dzięki połączeniu artyzmu, precyzji i zmysłowości. (Ruch Muzyczny, 12/2016)
    • Bolero: Występujący w duecie Chinara Alizade (nowa pierwsza solistka PBN) i Paweł Koncewoj byli niezwykle plastyczni, a zarazem gwałtowni i drapieżni w ruchu. (taniecpolska.pl, 6/12/2016)
    • Bolero: Bolero może stać się wizytówką Polskiego Baletu Narodowego. Zespół wypadł bardzo dobrze, a w partiach solowych uwagę przykuwała nienaganna, świetna i wyrazista Chinara Alizade, nagrodzona gromkimi owacjami przez widzów. (kurzawka.blogspot.com, 7/12/2016 )
    • Bolero: Wspaniałe, porywające dzieło Krzysztofa Pastora silnie wszczepione jest w niezwykłą, narastającą muzykę Ravela i doskonałe wykonanie przez Chinarę Alizade, a także w duecie z Pawłem Koncewojem i całym zespołem. (Nasz Dziennik, 7/01/2017)
    • Jezioro łabędzie: Chinara Alizade kreuje zjawiskową, eteryczną postać Alix-Odetty. (Rzeczpospolita, 21/05/2017)
    • Jezioro łabędzie: Ciekawie prezentuje się Chinara Alizade jako delikatna i czarowna Alix-Odetta. (Teatr dla Was, 23/05/2017)
    • Jezioro łabędzie: Ciepła i inteligencji przydają tej opowieści baleriny. (…) „Biała” Alix (w wykonaniu wychowanki moskiewskiej szkoły, Chinary Alizade, obecnie pierwszej solistki w Warszawie) wcale nie straciła na tle Matyldy: jej intonacja – skrytość i godność, „szlachectwo zobowiązuje”, a jednocześnie – bezinteresowna, dziecinna, naiwna wiara w jej pięknego Nikiego, ujawnia się w każdym pas. W ostatniej scenie, kiedy carewicz dostaje wiadomość o śmiertelnej chorobie ojca i widzi nocny koszmar, w którym walczy z ojcem o swoją ukochaną Alix (…), Chinara Alizade jest nieskazitelnym Łabędziem, kreślącym w powietrzu rękami wierność i przebaczenie. (lenta.ru / Моя Лента – Культура, 26/05/2017)
    • Jezioro łabędzie: Tradycyjny akt drugi to prawdziwy tryumf. Alizade wnosi do tej roli liryczne piękno, delikatność ramion, precyzyjne wykończenie stóp i klasyczną perfekcję w swoich arabeskach. (seeingdance.com, 31/05/2017)
    • Dama kameliowa: W rolach swoistych alter ego bohaterów, Manon Lescaut i des Grieux, można podziwiać Chinarę Alizade i Dawida Trzensimiecha.  (Rzeczpospolita, 23.04.2018)
    • Dama kameliowa: Parę pełną szlachetnego, dobrze pojętego patosu i głębokiego tragizmu jako Manon i kawaler de Grieux stworzyli Chinara Alizade i Dawid Trzensimiech. W obojgu było coś wzniosłego i przejmującego zarazem. (naczubkachpalcow.pl, 26.04.2018)
    • Dama kameliowa: Chinara Alizade okazała się wymarzoną odtwórczynią partii Małgorzaty. Początkowo posągowa, nieco wyniosła i nawet posiadająca rys wyrachowania, z czasem, bardzo powoli przemienia się w zakochaną i upojoną szczęściem kobietę, a w finale w tragiczną heroinę. Wspaniale też wyglądała we wszystkich sukniach (a główna bohaterka w tym balecie przebiera się kilkanaście razy!), będąc usposobieniem klasy i elegancji. Wspaniałe były jej piruety, świetnie też prezentowała się w powietrzu w wyrazistych pozach w wysokich partnerowaniach unoszona przez Armanda. Ujmujące było bijące od niej szczęście i beztroska, gdy wyzwoliwszy się od zależności od Księcia (stylowy Carlos Martín Pérez), oddaje się całkowicie szczęściu w związku z ukochanym. (naczubkachpalcow.pl, 26.04.2018)
    • Dama kameliowa: Ogarnia nas zachwyt nad sztuką tańca zaprojektowaną przez Neumeiera i wykonaną przez Chinarę Alizade oraz Kristófa Szabó. W piątym od premiery przedstawieniu „Damy kameliowej” tych dwoje debiutowało w rolach kochanków i był to sukces absolutny. Chinara, jakby przez naturę stworzona do roli, przykuwająca uwagę swą wyrazistą urodą i perfekcyjnym gestem, w duetach tanecznych z Kristófem raz płynie w powietrzu, unosi się nad sceną, innym razem zapada w miłosnych uściskach. (maestro.hb.pl, 13.05.2018)  
    • Dama kameliowa: Chinarę Alizade znałem już z roli Małgorzaty sprzed roku. Bardzo pięknie tańczyli swoje role z Kristófem Szabó. Odniosłem jednak wrażenie, że teraz otworzyła się bez reszty, czując obok siebie nowego, inspirującego partnera [Vladimira Yaroshenkę]. Była uwodzicielska i refleksyjna, wytworna, sielankowa lub romantyczna, urzekająco dziewczęca i dojrzale dramatyczna. Doskonale przedstawiła złożony portret psychologiczny Małgorzaty. Do tego, jakaż ona „francuska” i „chopinowska” zarazem w moim odczuciu. (balet.pl, 4/02/2019)
    • Nasz Chopin / Koncert e-moll: W Koncercie e-moll [Liam Scarlett] stworzył dwa wspaniałe duety, z których pierwszy, rozwijający się na tle Chopinowskiej „Romancy”, był istnym baletowym poematem, pełnym zawieszeń ruchu przed kolejnymi efektownymi podnoszeniami i partnerowanymi piruetami, splecionymi niezwykle płynnie. Zatańczyli go zjawiskowo Chinara Alizade i Dawid Trzensimiech. Dla Chinary Alizade osobne brawa należą się nie tylko za subtelny i wyrazisty taniec w scenach, w których jako solistka - ucieleśnienie odzyskanej wolności - przemykała przez scenę lub przemieszczała się na ramionach grupy tancerzy, ale i za taniec w pięknej (…) długiej sukni z powiewającym trenem. (Teatr dla Wszystkich, 23.11.2018)
    • Jezioro łabędzie: Chinara Alizade jako Księżniczka Alix-Odetta i Yuka Ebihara jako balerina Matylda ucieleśniały lęk i nadzieję, zagrożenie i władczość z każdą arabeską, fouetté i petit battement. (La Scena Musicale, Avril/Mai 2019)
    • Mayerling: Chinara Alizade (jako baronówna Mary Vetsera), także musiała balansować na granicy swoich tanecznych możliwości. Kreowana postać przekonuje widza, że to nie jest miłość naiwnej nastolatki, ale dojrzałej dziewczyny, chętnie oddającej się intrygom i schadzkom miłosnym. Swoją obsesją na punkcie arcyksięcia doprowadza opowieść do gwałtownego punktu kulminacyjnego: podwójnego samobójstwa. Przychodząc do kochanka w futrze, pod którym miała tylko koszulkę, chciała udowodnić mu, jak głęboko jest niemoralna. Jednak w dzisiejszym rozumieniu postaci artystka swoim tańcem wyraziła to, do czego może doprowadzić miłosne opętanie młodej kochanki. (teatralna-warszawa.blogspot.com, 7/06/2021)
    • Mayerling: Namiętny wizerunek młodziutkiej Mary Vetsery stworzyła znakomita technicznie i emanująca wewnętrzną godnością Chinara Alizade. (Ruch Muzyczny, 2/07/2021)