Powstał z inicjatywy prof. V. Bieleckiej i M. Nałęcz-Niesiołowskiego w marcu 2006 r. Trzon stanowią artyści śpiewający przez wiele lat w Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus”, prowadzonym przez obecnego dyrygenta i kierownika artystycznego chóru – prof. V. Bielecką. Obecnie chór ma zaszczyt współpracować z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Warszawie, uczestnicząc w kolejnych edycjach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i Jego Europa”, podczas którego wraz z Europa Galante, włoskim zespołem instrumentalistów specjalizującym się w wykonaniach muzyki dawnej, pod batutą Maestro F. Biondiego, zaprezentował wersje koncertowe oper V. Belliniego „I Capuleti e i Montecchi” i „Norma” oraz G. Verdiego „Macbeth”. Ostatnie dzieło w oryginalnej wersji florenckiej z 1847 r. zostało przez zespoły nagrane i wydane nakładem wydawnictwa fonograficznego Glossa (2018). W roku 2018, w ramach obchodów Roku Moniuszkowskiego, oba zespoły dokonały nagrań dwóch oper S. Moniuszki: „Halki” i „Strasznego dworu”, a w styczniu 2019, na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, kolejnym wspólnym występem zainaugurowały Rok Moniuszki, wykonując koncertową wersję „Halki” S. Moniuszki w języku włoskim (w XIX-wiecznym tłumaczeniu).
Znakomitym efektem pracy z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego są liczne koncerty oraz nagranie oratorium „Quo vadis” op. 13 na sopran, baryton, bas, chór mieszany, orkiestrę symfoniczną oraz organy F. Nowowiejskiego, a także „Kantaty mitologiczne” S. Moniuszki „Nijoła” i „Milda” pod dyrekcją Ł. Borowicza. W latach 2009–2012 zespół koncertował pod batutą współczesnego polskiego kompozytora Maestro K. Pendereckiego, z którym wykonał jego dzieła, m.in.: VII Symfonię „Siedem bram Jerozolimy”, VIII Symfonię „Pieśni przemijania”, „Polskie Requiem”. Współpraca ze Stowarzyszeniem im. L. van Beethovena zaowocowała nagraniami płytowymi oraz prezentacjami wersji koncertowych oper: „Euryanthe” C.M. von Webera, „Maria Padilla” G. Donizettiego z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Maestro Ł. Borowicza.
Chór prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą (odwiedził takie państwa jak: Belgia, Białoruś, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Rumunia, Ukraina, Włochy). Występuje w prestiżowych salach koncertowych oraz jest zapraszany do udziału w renomowanych festiwalach, m.in. w: Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Chopin i Jego Europa”, Międzynarodowym Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”. Koncerty Chóru spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności, uznaniem dyrygentów i recenzentów. Owacjami zakończył się występ zespołu pod batutą Maestro W. Giergijewa z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Teatru Maryjskiego podczas XVI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej, gdzie wykonał kantatę „Aleksander Newski”
S. Prokofiewa.
Repertuar zespołu obejmuje programy muzyki chóralnej a cappella, oratoryjne, operowe, operetkowe, musicalowe oraz największe dzieła muzyki sakralnej, wykonywane we współpracy z wybitnymi polskimi i zagranicznymi zespołami, m.in.: Europą Galante, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Sinfonią Varsovią, Sinfonią Iuventus, orkiestrami Filharmonii Poznańskiej, Podkarpackiej, Łódzkiej i in.
Zespół wielokrotnie brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów współczesnych, m.in.: , K. Pendereckiego, S. Moryty, M. Małeckiego, M. Borkowskiego, P. Łukaszewskiego, J. Świdra, R. Twardowskiego, M. Bembinowa, J. Krutula, M. Fedorova. Dokonał 30 nagrań płytowych i doczekał się wielu rejestracji radiowych. Kilkakrotnie został laureatem Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”: za album „Pieśni Kurpiowskie: Górecki, Moryto, Szymanowski” pod dyrekcją V. Bieleckiej w kategorii: Fonograficzny Debiut Roku (2009), za album „Symphony of Providence” P. Łukaszewskiego z udziałem solistów: A. Mikołajczyk-Niewiedział, A. Rehlis, J. Bręka, Chóru Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestrą OiFP pod dyrekcją M. Nałęcz-Niesiołowskiego w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2016), za album „Symphony on the Mercy of God” z udziałem solistów: A. Mikołajczyk-Niewiedział i M. Nerkowskiego oraz Chóru, Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją W. Michniewskiego w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2017) oraz za płytę z nagraniem „III i VI Symfonii” Pawła Łukaszewskiego (Wydawca: DUX Recording Producers), z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz Orkiestry
i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka w kategorii: Album Roku Muzyka Symfoniczna (2022) oraz za płytę „Kantyki Supraskie” (Wydawca: DUX Recording Producers) pod dyrekcją Violetty Bieleckiej (2023).
Ciekawe interpretacje muzyki chóralnej a cappella znajdują się na płytach CD: M. Gumiela „Sacred Works”, K. Szymanowski – H.M. Górecki – S. Moryto „Pieśni kurpiowskie”, S. Moryto „Muzyka chóralna”, S. Rachmaninow „All-Night Vigil” wydanych nakładami DUX Recording Producers czy Classic Produktion Osnabrück. Unikatowe utwory, „perełki” XVII-wiecznej Rzeczypospolitej Kościoła Unickiego ukażą się w grudniu 2023 roku w postaci albumu „Kantyki Supraskie” (Wydawnictwo: DUX Recording Producers) pod Honorowym Patronatem prof. Piotra Glińskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki zespół został uhonorowany przez Marszałka Województwa Odznaką Honorową Województwa Podlaskiego (2017). Za album „Quo vadis” F. Nowowiejskiego, nagrany z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Ł. Borowicza i z udziałem W. Chodowicz (sopran), R. Gierlacha (baryton), W. Gierlacha (bas) i S. Kamińskiego (organy), został laureatem jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata: ICMA 2018 (International Classical Music Award).
Oprócz licznych prezentacji artystycznych związanych z wykonawstwem muzyki a cappella oraz wokalno-instrumentalnej, występuje jako zespół chóralny, dysponujący umiejętnościami w zakresie ruchu scenicznego, aktorstwa oraz układów choreograficznych. Na deskach teatru zespół występuje w operach „Straszny dwór” S. Moniuszki, „Traviata” G. Verdiego, „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta, „Carmen” G. Bizeta, „Cyganeria” oraz „Turandot” G. Pucciniego, w musicalach „Korczak” Ch. Williamsa, „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera, „Skrzypek na dachu” J. Bocka i „Doktor Żywago” L. Simon, a także w operetce „Zemsta nietoperza”, „Baron cygański” J. Straussa i „Wesoła wdówka” Franza Lehára. Szeroki wachlarz jego działań scenicznych wzbogaca sceniczne wystawienie misterium P. Łukaszewskiego „Via Crucis” (2023).
Asystent kierownika chóru Joanna Jurczuk
Akompaniator Monika Bierć
Inspektor chóru Karol Komenda
Bibliotekarz Dariusz Pruszyński
SKŁAD CHÓRU
SOPRANY
Hanna Baginska, Monika Bierć, Bożena Bojaryn-Przybyła, Paulina Boreczko, Anna Durniat, Joanna Kobylnik, Julita Korch, Arleta Krutul, Dariia Lahotska, Swietłana Łukaszewicz, Beata Malewicka-Macegoniuk, Magdalena Masiewicz
ALTY
Jolanta Aleksiejuk, Izabela Bolesta, Oksana Gołambowska, Małgorzata Grytczuk, Małgorzata Kostrubiec-Karpiuk, Marta Kummer, Agnieszka Łomasko, Paulina Malinowska, Małgorzata Mukosiej, Małgorzata Putynkowska, Dorota Rosłaniec, Katarzyna Szymuś-Supronowicz
TENORY
Paweł Cichoński, Maksym Fedorov, Leszek Gaiński, Kirill Lepay, Wojciech Miastkowski, Paweł Mocarski, Piotr Pawlak, Piotr Rafałowski, Piotr Skibowski, Krzysztof Stankiewicz, Paweł Szypulski, Kamil Wróblewski
BASY
Mariusz Bierć, Wojciech Bronakowski, Roman Chumakin, Krzysztof Drugow, Oleg Kobzar, Karol Komenda, Bogdan Kordy, Artur Mądry, Dariusz Pruszyński, Mateusz Stachura, Krzysztof Szyfman, Krzysztof Wojtecki
DYSKOGRAFIA
– Paweł Łukaszewski, Gaudium et spes, 2007
– Szymanowski/Górecki/Moryto, Pieśni Kurpiowskie, 2008
– Paweł Łukaszewski, II Symfonia, 2008
– Marian Borkowski, Hymnus, 2008
– Zygmunt Stojowski, Kantata „Le printemps” na chór mieszany i orkiestrę op.1, Kantata „Prayer For Poland” na sopran, baryton, chór mieszany, orkiestrę i organy op.40, 2008
– Stanisław Moryto, Muzyka Chóralna, 2009
– Carl Maria von Weber, Euryanthe, 2010
– Marcin Gumiela, Sacred Works/Muzyka Sakralna, 2010
– Gaetano Donizetti, Maria Padilla, 2011
– Krzysztof Penderecki, The Complete Symphonies, 2012
– Krzysztof Penderecki, Powiało na mnie morze snów, 2014
– Hymny Papieskie z okazji 31. Światowych Dni Młodzieży, 2016
– Feliks Nowowiejski, Quo vadis, 2016
– Paweł Łukaszewski, Symphony of Providence, 2016
– Paweł Łukaszewski, Żałobne Pieśni Kurpiowskie, 2016
– Paweł Łukaszewski, IV Symfonia o Bożym Miłosierdziu, 2016
– S. Rachmaninow, Całonocne czuwanie, 2017
– Wojciech Kilar, Missa pro pace, 2017
– Gaetano Donizetti, Macbeth, 2017
– Stanisław Moniuszko, Halka (we włoskiej wersji językowej), 2018
– Stanisław Moniuszko, Flis, 2019
– Stanisław Moniuszko, Straszny dwór, 2019
– Giuseppe Verdi, Korsarz, 2019
– Stanisław Moniuszko, Hrabina, 2020
– Stanisław Moniuszko, Kantaty Nijoła, Milda
– Stanisław Moniuszko, Verbum nobile (po raz pierwszy na instrumentach historycznych), 2021
– Gaetano Donizetti, Betly (po raz pierwszy na instrumentach historycznych), 2021
– Paweł Łukaszewski, III I VI Symfonia, 2021
– Kantyki Supraskie, 2022
NOMINACJE DO NAGRÓD
– 2009 – Fryderyk 2009 – nominacja dla nagrania Kantaty Le printemps na chór mieszany i orkiestrę op. 1, Prayer For Poland na sopran, baryton, chór mieszany, orkiestrę i organy op. 40 Z. Stojowskiego
– 2010 – Fryderyk 2010 – nominacja w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna i w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za płytę S. Moryto Muzyka chóralna.
– 2012 – Fryderyk 2012 – nominacja w kategorii Album Roku Opera, Operetka, Balet za nagranie opery „Euryathe” Carla Marii Webbera
– 2013 – Fryderyk 2013 – nominacja w kategorii Album Roku – Muzyka Współczesna za płytę Paweł Łukaszewski – Musica Sacra 1
– 2017 – Fryderyk 2016 – nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za nagranie DVD Symphony of Providence Pawła Łukaszewskiego
– 2018 – Fryderyk 2018 – nominacja w kategorii MUZYKA POWAŻNA za płytę Rachmaninoff – Całonocne czuwanie
– 2018 – Fryderyk 2018 – nominacja w kategorii Muzyka Poważna za płytę Wojciech Kilar – Missa pro pace
– 2018 – Fryderyk 2018 – nominacja w kategorii Najlepszy album polski za granicą za płytę Feliks Nowowiejski – Quo vadis
– 2018 – Fryderyk 2018 – nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za płytę Feliks Nowowiejski – Quo vadis
– 2022 – Fryderyk 2022 – nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie muzyki Polskiej za płytę Paweł Łukaszewski III i VI Symfonia (Anna Niewiedział-Mikołajczyk – sopran, Orkiestra i Chór OiFP, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent, Violetta Bielecka – przygotowanie chóru)
– 2023 – Fryderyk 2023 w kategorii MUZYKA DAWNA za płytę Kantyki Supraskie/ DUX 1787
NAGRODY
– 2008 – Fryderyk 2008 za II Symfonię P. Łukaszewskiego na sopran, dwa chóry mieszane, dwa fortepiany i orkiestrę
– 2008 – Najlepsza Płyta Roku wg brytyjskiej firmy GRAMOPHONE za nagranie Kantaty Le printemps na chór mieszany i orkiestrę op. 1, Prayer For Poland na sopran, baryton, chór mieszany, orkiestrę i organy op. 40 Z. Stojowskiego
– 2009 – Fryderyk 2009 – Fonograficzny Debiut Roku – Szymanowski, Górecki, Moryto – Pieśni Kurpiowskie na sopran, baryton i chór a cappella
– 2012 – Nagroda GEM-MA 2012 w kategorii Szuka za nagranie płyty VII Symfonia Siedem Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego
– 2016 – Fryderyk 2016 – Album Roku Muzyka Współczesna za nagranie DVD Symphony of Providence Pawła Łukaszewskiego, Pawel Łukaszewski-Żałobne Pieśni Kurpiowskie (DVD)
– 2017 – Fryderyk 2017 – Album Roku Muzyka Współczesna za nagranie Paweł Łukaszewski: IV Symfonia – Symfonia o Bożym Miłosierdziu
– 2018 – International Classical Music Award 2018 – w kategorii muzyka chóralna – Feliks Nowowiejski – Quo vadis
– 2019 – Płyta tygodnia „British Times” – Stanisław Moniuszko, Straszny Dwór/24-25 sierpnia 2019, XV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”
– 2020 – Najlepsza płyta miesiąca wg. brytyjskiej firmy GRAMOPHONE za nagranie Stanisław Moniuszko, Kantaty Nijoła, Milda
– 2022 – Fryderyk 2022 za Album Roku Muzyka Symfoniczna za nagranie Paweł Łukaszewski III i VI Symfonia (Anna Niewiedział-Mikołajczyk – sopran, Orkiestra i Chór OiFP, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent, Violetta Bielecka – przygotowanie chóru)
– 2023 – Fryderyk 2023 w kategorii MUZYKA DAWNA za płytę Kantyki Supraskie/ DUX 1787