Dawid Trzensimiech

Pierwszy tancerz

Urodzony:

Tarnowskie Góry

Szkoła:

  • Państwowa Szkoła Baletowa im. Ludomira Różyckiego, Bytom (1998-2006)
  • Royal Ballet School, Londyn (2006-2008)

Ważniejsi pedagodzy:

Janina Psiuk, Kazimierz Cieśla, Franciszek Peluritis, David Peden, Gary Norman, Jonathan Cope, Johan Kobborg, Corina Dumiterescu

Angaże:

  • Royal Ballet, Londyn, od 2008 jako artysta, od 2011 pierwszy artysta, 2012-2014 solista
  • Balet Rumuńskiej Opery Narodowej, Bukareszt, 2014-2016 jako pierwszy solista
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2016 jako pierwszy solista, pierwszy tancerz w 2019

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym
    • Złoty Bożek w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Solor w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Caliban w Burzy (Krzysztof Pastor)
    • Solista w Chromie (Wayne McGregor)
    • Poeta i Duet w Chopinianach (Michaił Fokin / Alexei Fadeyechev)
    • Duet 2 w Adagio & Scherzo (Krzysztof Pastor)
    • Książę w Dziadku do orzechów i Królu Myszy (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Solista Walca kwiatów w Dziadku do orzechów i Królu Myszy (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Le Picq w Casanovie w Warszawie (Krzysztof Pastor)
    • Casanova w Casanovie w Warszawie (Krzysztof Pastor)
    • Basilio w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Espada w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Główny solista w Bolerze (Krzysztof Pastor)
    • Pas de six w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Laurentio w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Carewicz Niki w Jeziorze łabędzim (z nowym librettem, Krzysztof Pastor z obrazem wg Lwa Iwanowa i pas de deux wg Mariusa Petipy)
    • Solista w II Koncercie skrzypcowym Szymanowskiego (kreacja, Jacek Przybyłowicz)
    • Strzelec w Świteziance (Robert Bondara)
    • Prospero w Burzy (Krzysztof Pastor)
    • Kawaler des Grieux w Damie kameliowej (John Neumeier)
    • Armand Duval w Damie kameliowej (John Neumeier)
    • Złowrogi w I przejdą deszcze… (Krzysztof Pastor)
    • Solista 2. w Koncercie e-moll Chopina (kreacja, Liam Scarlett)
    • Dziadek do Orzechów w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Książę Désiré w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Błękitny Ptak w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Mercutio w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • Arcyksiążę Rudolf w Mayerlingu (Kenneth MacMillan)
    • Konrad w Korsarzu (trad. / Manuel Legris)
    • Solo w Moving Rooms (Krzysztof Pastor)
    • Jonathan w Draculi (Krzysztof Pastor)
    • Para 2. w Grosse Fuge (Hans van Manen)
    • Jeden z solistów w Siódmej symfonii (Toer van Schayk)
    • Główna para w Eroica Variations (Ted Brandsen)
  • Wcześniej

    Z Royal Ballet w Londynie
    • Solista w Chromie (Wayne McGregor)
    • Solista w Danse à grande vitesse (Christopher Wheeldon)
    • Solista w Theme and Variations (George Balanchine)
    • Solista w Rhapsody (Frederick Ashton)
    • Przyjaciel Księcia w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Solista w Scènes de ballet (Frederick Ashton)
    • Solista w Voluntaries (Glen Tetley)
    • Pas de troix w Jewels - Emeralds (George Balanchine)
    • Solista w Jewels - Rubies (George Balanchine)
    • Solista w Jewels - Diamonds (George Balanchine)
    • Florestan w Śpiącej królewnie (trad. / Monica Mason)
    • Solista w Glorii (Kenneth MacMillan)
    • Książę w Dziadku do orzechów (trad. / Peter Wright)
    • Solista w Requiem (Kenneth MacMillan)
    • Benvolio w Romeo i Julii (Kenneth MacMillan)
    • Pas de trois w Jeziorze łabędzim (trad. / Anthony Dowell)
    • Duet 3. w Polyphonii (Christopher Wheeldon)
    • James w La Sylphide (August Bournonville / Johan Kobborg)
    • Solista w Infra (Wayne McGregor)
    • Lenski w Onieginie (John Cranko)
    • Solista w Monotones I (Frederick Ashton)
    • Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Solista w Symphony in C (George Balanchine)
    • Solista w 24 preludiach (Alexei Ratmansky)
    • Solista w The Human Seasons (kreacja, David Dawson)
  • Z Baletem Rumuńskiej Opery Narodowej
    • Mężczyzna w Radiu i Julii (Edward Clug)
    • Konrad w Korsarzu (trad. / Vasily Medvedev)
    • Książę Zygfryd w Jeziorze łabędzim (trad. / Gheorghe Iancu)
    • Książę w Kopciuszku (Mihai Babushka)
    • Colas w Córce źle strzeżonej (Frederick Ashton)
    • Basilio w Don Kichocie (trad. / Jaroslav Slavický)
    • Para w Symfonii klasycznej (Yuri Possokhov)
    • Solista w Petite Mort (Jiří Kylián)
    • Armand w Marguericie i Armandzie (Frederick Ashton)
    • Hrabia Albrecht w Giselle (trad. / Johan Kobborg & Ethan Stiefel)
    • Solor w Bajaderze (trad. / Mihai Babushka)
    • Para w DSCH (Alexei Ratmansky)
    • Oberon w Śnie (Frederick Ashton)
    • Des Grieux w Manon (Kenneth MacMillan)
  • Z innymi zespołami
    • Książę Zygfryd w Jeziorze łabędzim (Derek Dean), z English National Ballet, Barcelona
    • James w La Sylphide (August Bournonville / Johan Kobborg), z National Ballet of Canada, Toronto
    • Hrabia Albert w Giselle (trad. / Siergiej Pawłow), z zespołem Saratowskiego Akademickiego Teatru Opery i Baletu, Saratow
  • Występy gościnne
    • Polska: Bytom, Gdańsk, Szczecin, Wrocław
    • 2008: Chiny: Pekin (National Centre for the Performing Arts), Szanghaj (Grand Theatre Arts Centre), Hongkong (Grand Theatre), z Royal Ballet
    • 2008: Japonia: Tokio (Theatre Bunka Kaikan), Osaka (Koseinenkin Kaikan), z Royal Ballet
    • 2009: USA: Waszyngton (Kennedy Center for the Performing Arts), z Royal Ballet
    • 2009: Hiszpania: Granada (Alhambra Gardens), z Royal Ballet
    • 2009: Kuba: Hawana (Gran Teatro i Karl Marx Teatro), z Royal Ballet
    • 2010: Bułgaria: Warna (Amfiteatr Letni), z Melissą Hamilton
    • 2010: Hiszpania: Barcelona (Gran Teatre del Liceu), z Royal Ballet
    • 2010: Japonia: Tokio (Theatre Bunka Kaikan), z Royal Ballet
    • 2011: Tajwan: Taipei (National Theater), z Royal Ballet
    • 2012: Irlandia: Dublin (National Concert Hall, Gala „Masterpieces of World Opera and Ballet”), z Melissą Hamilton
    • 2012: Łotwa: Ryga (Łotewska Opera Narodowa, Gala Gwiazd Baletu), z Melissą Hamilton
    • 2012: Hiszpania: Fuenterrabía (Auditorio Itsas Etxea, Gala „Sustraiak han dituenak”), z Melissą Hamilton
    • 2013: Włochy: Lukka (Teatro del Giglio, Dance Meeting), z Melissą Hamilton
    • 2013: Irlandia Północna: Londonderry (Millennium Forum, Gala Baletowa UK City of Culture), z Melissą Hamilton
    • 2014: Japonia: Tokio (NBS Japan Performing Arts Foundation), Fukuoka (Symphony Hall, The Dream Project Gala), z Aliną Cojocaru
    • 2015: USA: Nowy Jork (Rose Theater, Gala „World Ballet Stars”), z Aliną Cojocaru
    • 2015: Włochy: Turyn (Teatro Regio, Roberto Bolle & Friends), z Melissą Hamilton
    • 2016: Japonia: Tokio (Ballet Asteras, New National Theatre NBS) z Yuką Ebiharą oraz Osaka (Artistic Ballet Gala, NHK Osaka Hall) z Mai Kono i Bianką Fota
    • 2016: Norwegia: Oslo (Gala Gwiazd Baletu) z Yuką Ebiharą i Mai Kono
    • 2016: Litwa: Wilno (Gala Jubileuszowa Krzysztofa Pastora), z Yuką Ebiharą
    • Włochy: Bolonia (Teatro Europauditorium, Roberto Bolle & Friends), z Melissą Hamilton (2017)

Nagrody

    • 2003: I Nagroda w kategorii juniorów XIII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku
    • 2004: I Nagroda w kategorii juniorów Międzynarodowego Konkursu Tańca „Città di Rieti”, Włochy
    • 2005: I Nagroda w kategorii seniorów XIV Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku
    • 2006: Finalista Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Tancerzy „Prix de Lausanne”, Lozanna, Szwajcaria (stypendium do Royal Ballet School w Londynie)
    • 2011: III Nagroda w kategorii seniorów I Międzynarodowego Konkursu Tańca w Pekinie
    • 2017: Medal Związku Artystów Scen Polskich w uznaniu dorobku artystycznego
    • 2018: Teatralna Nagroda Muzyczna im. Jana Kiepury dla najlepszego tancerza klasycznego w Polsce

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • II Koncert skrzypcowy: Utwór był doskonałą wizytówką wyszlifowanej techniki, w szczególności Dawida Trzensimiecha, byłego tancerza Royal Ballet, który szczęśliwie osiadł w Warszawie po roku pracy z Johanem Kobborgiem w Bukareszcie. Gwiazdorską karierę Trzensimiechowi wróżono już od jego pierwszych dni w Royal i wspaniale było go zobaczyć w Warszawie w tak doskonałej formie. Doskonała technika zapewnia mu łatwość wykonania kryształowo czystego „batterie” unoszącego się na jego pięknych stopach, a dobrze rozciągnięte nogi eksponują klasyczną linię. (Dance Europe, 1/2018)
    • Dama kameliowa: W rolach swoistych alter ego bohaterów, Manon Lescaut i des Grieux, można podziwiać Chinarę Alizade i Dawida Trzensimiecha.  (Rzeczpospolita, 23.04.2018)
    • Dama kameliowa: Parę pełną szlachetnego, dobrze pojętego patosu i głębokiego tragizmu jako Manon i kawaler de Grieux stworzyli Chinara Alizade i Dawid Trzensimiech. W obojgu było coś wzniosłego i przejmującego zarazem. (naczubkachpalcow.pl, 26.04.2018)
    • Dama kameliowa: Przyznam, że choć nie do końca wiem dlaczego, nie mogłam sobie wyobrazić wykonania roli Armanda przez Dawida Trzensimiecha, jakoś emplois tego tancerza nie pasowało mi do bohatera Damy. Tymczasem niezmiernie mi się podobał. Był może bardziej stateczny, niż inni warszawscy wykonawcy tej partii, ale także prawdziwie wzruszający, natomiast niezmiernie precyzyjny w tanecznej części swego występu (o ile może w przypadku Damy kameliowej Neumeiera rozgraniczać taniec i technikę od interpretacji). Trzensimiech ma zdolność zatrzymywania pięknej pozy w kulminacyjnej fazie skoku, tak, że widzowi na siatkówce oka pozostaje zachwycająca „fotografia”. Te obrazy wydały mi się tożsame z najlepszymi światowymi wykonaniami Armanda, zatem wielkie brawa! (naczubkachpalcow.pl, 1/07/2019)
    • Nasz Chopin / Koncert e-moll: W Koncercie e-moll [Liam Scarlett] stworzył dwa wspaniałe duety, z których pierwszy, rozwijający się na tle Chopinowskiej „Romancy”, był istnym baletowym poematem, pełnym zawieszeń ruchu przed kolejnymi efektownymi podnoszeniami i partnerowanymi piruetami, splecionymi niezwykle płynnie. Zatańczyli go zjawiskowo Chinara Alizade i Dawid Trzensimiech. (Teatr dla Wszystkich, 23.11.2018
    • Mayerling: Spektakl opiera się przede wszystkim na soliście w roli Rudolfa – to niezwykle wymagająca technicznie, kondycyjnie i wyrazowo partia. (…) Dawid Trzensimiech – najbardziej książęcy i silny, był też najbardziej zmienny w nastrojach, od niefrasobliwego hulaki po zrozpaczonego, zniszczonego przez alkohol i narkotyki człowieka. Tańczył wspaniale! (Ruch Muzyczny, nr 13, 2/07/2021)