Erika Sunnegårdh

sopran

ERIKA SUNNEGÅRDH photo Kirster Atle

Studiowała w Israel Vocal Arts Institute, Tanglewood Music Center, Britten-Pears School for Advanced Musical Studies, The International Institute of Vocal Arts we Włoszech, zrealizowała studia licencjackie w Manhattan School of Music, w 1999 roku uzyskała magisterium w Aaron Copland School of Music w Queens College.

Jeszcze w czasach szkolnych artystka otrzymała Nagrodę Kulturalną Towarzystwa Współpracy Amerykańsko-Skandynawskiej za promocję kultury Skandynawii na terenie USA. Jest pomysłodawczynią „In time with Music”, programu społecznego skierowanego do uczniów szkół publicznych w Queens, New York.

Artystka czuje się najlepiej w kompozycjach Richarda Straussa, Beethovena i Pucciniego, występowała w partii Księżnej w Kobiecie bez cienia w Staatstheater w Wiesbaden, Chrysothemis w Elektrze w Grand Teâtre Genève; śpiewała tytułową partię Salome w Bayerische Staatsoper, Teatro Communale di Bologna, Semperoper Dresden, Canadian Opera Company, Welsh National Opera, Teatro del Liceu w Barcelonie, New International Theatre w Tokio i Florentine Opera w Milwaukee. Wykonywała także partię Leonory w Fideliu w Operze we Frankfurcie, w Staatsoper Hamburg, The Metropolitan Opera, Oper Köln i Florentine Opera; Toski w Oper Frankfurt, Deutsche Oper Berlin, Royal Stockholm Opera, Oper Köln i Nashville Opera; a także Turandot w Deutsche Oper Berlin, The Metropolitan Opera, i w Royal Stockholm Opera, Malmö Opera i Norrlandsoperan.

Inne jej role to: Senta w Holendrze tułaczu w Oslo Opera, Operze w Kolonii i Atlancie; tytułowa Jenufa i Paulina w prapremierze opery Jonasa Forssella Śmierć i dziewczyna w Malmö. Inne role Wagnerowskie to: Helmwige (Aix-en-Provence/Salzburg) i Gerhilde (Met Tour/Japonia) w Walkirii, a także Isabella w Zakazie miłości z Münchener Rundfunk.

Przyszłe plany artystki obejmują debiut w partii Brunhildy w Wagnerowskim Zygfrydzie w koncertowym wykonaniu w Tokio (Opera Nomori), Regan w Learze Reimanna w paryskiej Bastille, Turandot na Bregenzer Festspiele, Salome w wiedeńskiej Sttatsoper, Księżnej w Kobiecie bez cienia w teatrze w Wiesbaden i operze w Lipsku, Senty w Holendrze tułaczu w operze we Frankfurcie.

Koncertuje z towarzyszeniem takich orkiestr, jak: Berlińscy Filharmonicy, Gewandhaus Orchestra Leipzig, RAI Orchestra, Auckland Philharmonic, Danish Philharmonic, Gothenburg Symphony, Malmö Symphony, The Metropolitan Opera Orchestra at Carnegie Hall, Milwaukee Symphony, Royal Stockholm Philharmonic, Swedish Radio Symphony, a także z zespołem perkusyjnym Kroumata. Jej repertuar koncertowy obejmuje m.in. Requiem Verdiego, XVIII Symfonię Mahlera, Stabat Mater Rossiniego, Symfonię liryczną Zemlinskyego i IX Symfonię Beethovena, a także koncertowe wykonania oper i prawykonania zamówień kompozytorskich.

Artystka współpracowała z takimi artystami, jak: Marco Armiliato, Giordano Bellincampi, Semyon Bychkov, Paolo Carignani, Riccardo Chailly, Myung Wun Chung, James Conlon, Andreas Delfs, Gustavo Dudamel, Adam Fischer, John Fiore, Hartmut Haenchen, Daniel Harding, Will Humburg, Lothar Koenigs, Jesus Lopez-Cobos, Fabio Luisi, Nicola Luisotti, Alan Gilbert, Cornelius Meister, Gianandrea Noseda, Kirill Petrenko, Sir Simon Rattle, Stefan Soltesz, Thomas Søndergaard, Mario Venzago i Steven White.