Gianandrea Noseda jest uznawany za jednego z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia. Z początkiem sezonu artystycznego 2017/18 rozpoczął czteroletnią kadencję jako dyrektor muzyczny Narodowej Orkiestry Symfonicznej (NSO) w Waszyngtonie. Od 2007 roku sprawuje także funkcję dyrektora muzycznego Teatro Regio w Turynie. Pod jego kierunkiem instytucja ta przeszła istotną transformację, zdobywając międzynarodowe uznanie swoją działalnością inscenizacyjną, występami gościnnymi oraz projektami wydawniczymi (nagrania, filmy). Dzięki jego wizji i naciskowi, jaki położył na występy poza siedzibą teatru, w ciągu ostatniej dekady Teatro Regio na stałe zagościło w gronie czołowych teatrów operowych świata, stając się jedną z najważniejszych wizytówek włoskiej kultury. W lecie 2017 zespół odbył dwie rezydencje artystyczne za granicą: dwutygodniowy pobyt na Festiwalu w Edynburgu (sierpień 2017) i tygodniową wizytę w Muskacie (Oman). Rezydencja w Edynburgu była jedną z najdłuższych w historii festiwalu.
Maestro Noseda jest także dyrygentem gościnnym Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz Izraelskiej Orkiestry Filharmonicznej; głównym dyrygentem Orquestra de Cadaqués i dyrektorem artystycznym Festiwalu w Stresie we Włoszech.
W sezonie 2017/18 artysta odnotował kilkutygodniową współpracę z Filharmonią Izraelską, wystąpił z Filharmonikami Nowojorskimi i Orchestre de Paris, odbył rozległą trasę koncertową po Dalekim Wschodzie z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną, a także poprowadził koncerty tej orkiestry w Londynie. W maju 2018 po raz pierwszy zadyryguje Metropolitan Orchestra w Carnegie Hall.
Maestro Noseda współpracuje z najważniejszymi teatrami operowymi i orkiestrami na świecie, m.in. Cleveland Orchestra, La Scalą, Filharmonią Monachijską, Filharmonikami Nowojorskimi, NHK Symphony Orchestra, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orkiestrą Filadelfijską, Operą Królewską w Londynie, Wiener Symphoniker i Operą w Zurichu. W 2015 roku po raz pierwszy wystąpił z Filharmonikami Berlińskimi oraz na Festiwalu w Salzburgu, gdzie poprowadził wykonanie Trubadura oraz galę na cześć Plácido Domingo w wykonaniu Filharmoników Wiedeńskich.
Gianandrea Noseda współpracował z takimi instytucjami, jak BBC Philharmonic (2002-11), Pittsburgh Symphony, gdzie z myślą o nim stworzono stanowisko głównego dyrygenta gościnnego Victor de Sabata Chair, a także Teatrem Maryjskim, gdzie w 1997 roku jako pierwszemu obcokrajowcowi w historii teatru powierzono stanowisko głównego dyrygenta gościnnego (funkcję tę sprawował przez następną dekadę). Był także głównym dyrygentem gościnnym Rotterdamskiej Orkiestry Filharmonicznej (2000-2003) i Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI (2003-2006).
Gianandrea Noseda od 2002 roku regularnie współpracuje z Metropolitan Opera. W sezonie 2016/17 poprowadził przedstawienia nowej inscenizacji Romeo i Julii Gounoda, której premiera odbyła się podczas gali noworocznej w MET. Był także dyrygentem nowego wystawienia Poszukiwaczy pereł w MET (premiera podczas gali noworocznej w 2015 roku). Nagranie DVD przedstawienia zostało ostatnio nominowane do Nagrody Grammy. Ciesząca się szerokim uznaniem nowa interpretacja Kniazia Igora, którą stworzył z reżyserem Dmitrim Tcherniakovem, została wydana na DVD przez Deutsche Grammophon.
Dyskografia Maestro Nosedy obejmuje ponad 50 albumy CD. Od ponad dziesięciu lat realizuje projekt Musica Italiana, w ramach którego prowadzi kronikę niedocenianych pozycji włoskiego repertuaru dwudziestowiecznego, odkrywając na nowo wiele arcydzieł. Wraz z Wiedeńską Orkiestrą Filharmoniczną i Orkiestrą Teatro Regio dokonał nagrania albumów z muzyką operową z udziałem takich uznanych wokalistów, jak Ildebrando d’Arcangelo, Rolando Villazon, Anna Netrebko, czy Diana Damrau. Krytycy z ogromnym uznaniem przyjęli nagrania Requiem wojennego Brittena i Messa di Requiem Verdiego z LSO dla wytwórni LSO.
Artysta angażuje się w rozwój młodych talentów, prowadząc kursy mistrzowskie i współpracując z orkiestrami młodzieżowymi, m.in. European Union Youth Orchestra.
Urodził się w Mediolanie. Za swój wkład w rozwój kultury włoskiej został uhonorowany tytułem Cavaliere Ufficiale al Merito della Repubblica Italiana. W 2015 roku magazyn „Musical America” nadał mu miano dyrygenta roku, zaś w 2016 otrzymał International Opera Award. W grudniu 2016 poprowadził koncert podczas gali noblowskiej w Sztokholmie.
fot. Sussie Ahlburg