Jeanette Vondersaar

Baletmistrzyni (gościnnie)

Jeanette Vondersaar urodziła się w Indianapolis, USA. Naukę baletu rozpoczęła w ósmym roku życia w Butler University pod kierunkiem Jacka Copelanda, a później studiowała w School of American Ballet oraz w Harkness House for Ballet Arts w Nowym Jorku. Już od 1968 roku była czołową solistką zespołu Harkness Youth Dancers (od 1968), a potem nowo utworzonego Harkness Ballet (od 1973) i Baletu Opery w Zürichu (od 1975).

W tamtym okresie miała okazję pracować z wieloma wybitnymi choreografami i baletmistrzami. W latach 1966-1975 byli wśród nich: Brian MacDonald, Jerome Robbins, George Skibine, Geoffrey Holder, Luigi (Eugene L. Facciuto), Marius Liepa, Anton Dolin, Anne Heaton, Jack Carter, George Tomal, Job Sanders, Norman Walker, Todd Bolender, Margo Sappington, Vicente Nebrada i Ben Stevenson; a w sezonie 1975/76: Hans Meister, Donald Mahler, Laszló Seregi i Jürg Burth.

W 1976 roku dołączyła do Holenderskiego Baletu Narodowego (Het Nationale Ballet) w Amsterdamie i była tam przez 21 lat pierwszą solistką. W jej klasycznym repertuarze znalazły się główne partie w baletach: Jezioro łabędzie, Śpiąca królewna, Giselle, Dziadek do orzechów i król myszy, Kopciuszek, Romeo i Julia, Etiudy, Ognisty ptak, Sylfidy oraz pas de deux z Korsarza i Don Kichota. Pozostawała tam także w ścisłej współpracy z trzema holenderskimi choreografami: Rudim van Dantzingiem, Toerem van Schaykiem i Hansem van Manenem. Ma również w dorobku partie solowe w baletach takich choreografów, jak: George Balanchine, Bronisława Niżyńska, Martha Graham, Kurt Jooss, William Forsythe i Nils Christe.

Warto przypomnieć, że dwa lata po związaniu się z baletem holenderskim Jeanette Vondersaar gościła też w Warszawie. W 1978 roku polski choreograf z Los Angeles, Stefan Wenta zaprosił ją do udziału w filmie baletowym Maria-Luiza, który zrealizował wówczas dla TVP. Artystka kreowała w nim rolę tytułową, a partnerował jej nasz młody pierwszy solista Waldemar Wołk-Karaczewski, krótko przed swoim wyjazdem do Baletu XX Wieku Béjarta.

Doświadczenia pedagogiczne artystki sięgają roku 1980, więc przez wiele lat łączyła je z praktyką sceniczną. Od tamtej pory pracowała jako pedagog lub baletmistrz-korepetytor z takimi zespołami, jak: Holenderski Balet Narodowy, Nederlands Dans Theater, Introdans, zespół Krisztiny de Châtel, Scapino Ballet, Ballet Arizona, Royal Winnipeg Ballet, Pacific Northwest Ballet, Joffrey Ballet z Chicago, Israel Ballet, Fiński Balet Narodowy, zespół baletowy Stadtheater w Bernie, Aalto Ballet Theatre w Essen, American Ballet Theatre, grupa Star Dancers w Tokio, Staatstheater Mainz, a także w uczelniach: Nationale Ballet Academie w Amsterdamie, Hong Kong Academy for Performing Arts oraz w Showa University i Academia Musicae w Japonii.

Obecnie Jeanette Vondersaar jest niezależnym pedagogiem baletu klasycznego oraz baletmistrzem-korepetytorem odpowiedzialnym przede wszystkim za realizowanie i nadzór nad wykonywaniem baletu 

Polecane