José Fardilha

Baryton

fotografia artystyEdukację muzyczną rozpoczął pod kierunkiem Cristiny de Castro. Zadebiutował w 1984 roku jako Masetto w Don Giovannim Mozarta w Teatro Nacional de São Carlos w rodzinnej Lizbonie, gdzie następnie wystąpił także w Weselu Figara (Figaro) Mozarta, Cyganerii Pucinniego (Marcello), Włoszce w Algierze (Taddeo) Rossiniego, Traviacie (Germont) Verdiego, Kopciuszku (Dandini i Alidoro) Rossiniego, Carmen Bizeta, Manon Lescaut Pucciniego, Gianni Schicchi Pucciniego, Łucji z Lammermooru Donizettiego, Córce pułku Donizettiego, Kandydzie Bernsteina i Dyrektorze teatru Mozarta.

Po zwycięstwie w konkursie Toti dal Monte, artysta otrzymał zaproszenie do występu w Don Giovannim (Leporello) w Treviso, Rovigo, Trieście i Strasburgu (Opéra du Rhin). Następnie zaśpiewał w Falstaffie Verdiego w Treviso (dyr. Peter Maag) i Rinaldo Haendla w Lizbonie (reż. Pier Luigi Pizzi). Występem w Lo Frate ‘nnamorato Pergolesiego (dyr. Riccardo Muti, reż. Roberto De Simone) zadebiutował w Teatro alla Scala w Mediolanie, gdzie następnie zaśpiewał także w Cyganerii (Schaunard), Opowieściach Hoffmanna (Schlemil) Offenbacha, Kopciuszku (Dandini) i Turku we Włoszech (Poeta) Rossiniego.

Regularnie występuje na najważniejszych scenach i festiwalach operowych świata. Śpiewał w wiedeńskiej Staatsoper (Napój miłosny Donizettiego); na Festiwalu Salzburskim (Don Giovanni); w londyńskim Barbican Center (Tajemne małżeństwo Cimarosy); Opéra de Paris (Cyrulik sewilski Rossiniego, Cyganeria); Staatsoper Unter den Linden w Berlinie (Cyganeria, Otello Verdiego); monachijskiej Bayerische Staatsoper (Kopciuszek, Romeo i Julia Gounoda, Don Giovanni); zurychskim Opernhausie (Napój miłosny, Wesele Figara, Turandot Pucciniego, Kopciuszek, Cyrulik sewilski); mediolańskiej La Scali (Falstaff, Cyganeria, Opowieści Hoffmanna, Kopciuszek, Turek we Włoszech); Teatro Regio w Turynie (Otello, Jaskółka Pucciniego, Don Giovanni, Jerusalem Verdiego); Teatro La Fenice w Wenecji (Semele Haendla); Teatro del Maggio Musicale we Florencji (Turandot, Traviata, Cyganeria); Arena Sferisterio w Maceracie (Cyrulik sewilski); na Festiwalu della Valle d’Itria w Martina Franca (Kamień probierczy Rossiniego) oraz w New Israeli Opera w Tel Awiwie (Don Pasquale Donizettiego, Kopciuszek, Włoszka w Algierze, Don Giovanni).

Artysta współpracował z takimi uznanymi dyrygentami jak: Claudio Abbado, Paolo Carignani, Riccardo Chailly, Michel Corboz, Zubin Mehta i Riccardo Muti.

Ponadto ma na swoim koncie występy w Łucji z Lammermooru w Teatro de La Maestranza w Sewilli; Kuglarzu Madonny (Le moine peintre) Masseneta w Teatro dell’Opera w Rzymie; Don Giovannim we Frankfurcie, na Ruhr Triennale w Gelsenkirchen i w Salonikach; Le convenienze ed inconvenienze teatrali (Mamma Agata) Donizettiego i Królu Edypie Strawińskiego z Orkiestrą Symfoniczną im. Giuseppe Verdiego w Mediolanie.

Prowadzi aktywną działalność koncertową. Wystąpił w Małej mszy uroczystej Rossiniego pod kierunkiem Michela Corboza, IX Symfonii Beethovena z Moskiewską Orkiestrą Symfoniczną (dyr. Dimitri Kitaenko), Weselu Strawińskiego; Messa di Gloria Pucciniego, Carmina Burana Orffa i Mesjaszu Haendla.

W ostatnim czasie można go było usłyszeć w Don Giovannim w Berlinie, Stuttgarcie, Amsterdamie, Genewie, Dreźnie, Atenach, Budapeszcie, Edynburgu i Nowym Jorku; Don Pasquale (Malatesta) w Lizbonie, Lipsku in a Festiwalu w Glyndebourne; Cyganerii w Paryżu, Genui i Tuluzie; Manon Lescaut (Lescaut) podczas tournée we Włoszech, Lizbonie i Lipsku; Tosce w Tuluzie; Słomkowym kapeluszu Roty w Lizbonie; Kopciuszku (Don Magnifico) w Zurychu, Lizbonie i Lipsku; Włoszce w Algierze (Taddeo) w Santiago de Chile; Cyruliku sewilskim w Madrycie, Barcelonie, Stuttgarcie, Berlinie (Staatsoper), Londynie, Lipsku, Santiago de Chile i Kopenhadze; Potępieniu Fausta Berlioza w Berlinie (Deutsche Oper); Podróży do Reims (Trombonok) Rossineigo w Kopenhadze; Così fan tutte (Don Alfonso) Mozart w Glyndebourne i Giannim Schicchim w Lizbonie.

W najbliższej przyszłości wystąpi w Tosce (Zakrystian) Pucciniego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej,  Podróży do Reims (Don Profondo) w moskiewskim Teatrze Bolszoj oraz Così fan tutte (Don Alfonso) w Santiago de Chile.