Ksenia Ovsyanick

Pierwsza solistka gościnna PBN w sezonie 2019/20

fotografia artystkiUrodziła się w Rosji. Uczyła się w Białoruskiej Szkole Baletowej w Mińsku, a następnie zdobyła stypendium w międzynarodowego konkursu Prix de Lausanne na dalszą naukę w English National Ballet School. Karierę rozpoczynała w English National Ballet. Od tego czasu występowała na wielu scenach świata, jak: Opera National de Paris (Palais Garner), Królewski Teatr Operowy w Maskacie, Teatr Bolszoj w Moskwie, Royal Albert Hall London, Buckingham Palace. Uczestniczyła w galowych występach w Chinach, Singapurze, Indiach, Rosji, Chile, Grecji, Szwecji, Hiszpanii, Włoszech, Francji, Danii, Łotwie, Białorusi, a także w ceremonii zamknięcia igrzysk olimpijskich w Londynie 2012.

W wieku 20 lat zatańczyła po raz pierwszy Giselle i została nominowana do nagrody dla obiecującej tancerki English National Ballet. W marcu 2012 roku wystąpiła w tytułowej roli Ognistego ptaka w prapremierze tego baletu w choreografii George’a Williamsona, która przyniosła jej Critics’ Circle National Dance Award za wybitną kreację. W 2013 roku była nominowana w kategorii najlepszej tancerki do prestiżowej nagrody Prix Benois de la Danse, a w 2018 roku zdobyła nagrodę międzynarodowego festiwalu Dance Open w Sankt Petersburgu. Pracowała i kreowała nowe role z takimi choreografami, jak: Nacho Duato, Liam Scarlett, George Williamson, Alexej Ratmansky, Itzik Galilli, Yabin Wang, a także występowała w baletach Kennetha Macmillana, Johna Cranko, Jiříego Kyliána, George’a Balanchine’a, Serge’a Lifara i Wayne’a Eaglinga.

W 2016 roku dołączyła do Staatsballett Berlin jako pierwsza solistka. Występowała tam w czołowych partiach takich baletów, jak: Śpiąca królewna w choreografii Nacha Duato, Dziadek do orzechów, Romeo i Julia, w tytułowej roli baletu Erde stworzonego dla niej przez Duato, a także jako Rubin i Diament w Klejnotach Balanchine’a oraz w głównych rolach Giselle, Oniegina Johna Cranko, Don Kichota, Bajadery i innych.

fot. Jason Ashwood