Lothar Koenigs

Dyrygent

Lothar Koenigs

Urodził się w Akwizgranie. Grę na fortepianie i dyrygenturę studiował w Kolonii. W latach 1999-2003 był dyrektorem muzycznym w Osnabrück w Niemczech. Od 2003 roku występował gościnnie m.in. w: Wiener Staatsoper, mediolańskiej La Scali, nowojorskiej Metropolitan Opera, a także w Monachium, Dreźnie, Hamburgu, Brukseli i Lyonie, w zróżnicowanym repertuarze obejmującym utwory od Mozarta do Berga, ze szczególnym uwzględnieniem oper Wagnera, Straussa i Janačka.

W latach 2009-2016 dyrektor muzyczny Walijskiej Opery Narodowej (WNO). Wśród jego znaczących sukcesów podczas pracy w WNO znalazły się opery: Śpiewacy norymberscy w reżyserii Richarda Jonesa z Brynem Terfelem w partii Hansa Sachsa (2010), którą dyrygent poprowadził również podczas transmisji telewizyjnej w ramach BBC Proms; Tristan i Izolda podczas Festiwalu w Edynburgu (2012) oraz Mojżesz i Aaron (2015), prezentowany także w Royal Opera House Covent Garden.

W repertuarze symfonicznym artysta dyrygował m.in. orkiestrami: The Hallé, Beethoven Orchester Bonn, Orchestre Philharmonique de Luxembourg, tokijską Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken, RAI Orchestra w Turynie, DSO Berlin, rzymską Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Orchestra Sinfonica de Sao Paulo, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Wiener Symphoniker, Dresden Philharmoniker podczas występów w Weronie, Sydney Symphony Orchestra oraz Boston Symphony podczas Festiwalu Tanglewood.

Jego ostatnie angaże obejmują m.in. takie realizacje, jak: Ariadna na Naxos w Royal Opera House Covent Garden oraz na Festiwalu Edynburskim (2021), Elektra dla opery w Zurychu, Łaskawość Tytusa, nowa produkcja LuluCzarodziejski flet w nowojorskiej Metropolitan Opera, Wozzeck, Ariadna na Naxos oraz Lohengrin dla monachijskiej Bayerische Staatsoper, Salome dla Staatstheater Stuttgart, Umarłe miasto w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, Elektra, Dafne, CapriccioUmarłe miasto dla La Monnaie w Brukseli, Mojżesz i Aaron dla madryckiego Teatro Real, Wozzeck, Dama pikowa, Requiem wojenne Brittena i Eugeniusz Oniegin w Oslo, Kredowe koło oraz Ariadna i Sinobrody w Lyonie, Tristan i Izolda w Kopenhadze, Capriccio we Frankfurcie, a także Tristan i Izolda, Lohengrin, Don Giovanni, Katia Kabanowa, Fidelio, Ariadna na Naxos, Turandot oraz Peleas i Melizanda dla Walijskiej Opery Narodowej.

W sezonie 2021/22 weźmie udział w nowej inscenizacji Capriccio R. Straussa w Monachium.

fot. Alexander Paul Englert