Magdalena Ciechowicz

Pierwsza solistka

Magdalena Ciechowicz

Urodzona:

Warszawa

Szkoła:

  • Państwowa Szkoła Baletowa im. Romana Turczynowicza, Warszawa
  • Summer University of Le Ballet des Jeunes d’Europe, Lubéron (1998)
  • Académie de Danse Classique Princesse Grace, Monte Carlo (staż letni, 1999)

Ważniejsi pedagodzy:

Irina Kacprzycka, Monika Radecka, Renata Smukała, Ireneusz Wiśniewski, Marika Besobrasova, Piotr Nardelli, Jean-Charles Gil, Françoise Adret, Monique Loudières, Susan Hendl, Robert Strajner, Tony Fabré

Angaże:

  • Balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, 2000-2002
  • Europa Danse pod dyrekcją Jeana-Alberta Cartiera, Grasse, Francja, 2002
  • European Youth Ballet pod dyrekcją Alexandera Hoffmanna, Niemcy, 2003
  • Compaña Nacional de Danza 2, Madryt, Hiszpania, 2003/2004
  • Balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, 2004-2009 jako solistka
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2009 jako solistka, pierwsza solistka w 2010

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym

    • Blancheflor w Tristanie (Krzysztof Pastor)
    • Gamzatti i Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Speak Low i inne partie solowe w Kurcie Weillu (Krzysztof Pastor)
    • Królowa Kwiatów i Taniec hiszpański w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Kobieta z Werony w Romeo i Julii (Emil Wesołowski)
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Cztery łabędzie w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Hiszpańska Księżniczka w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Żona Tyrana w Chopinie, artyście romantycznym (Patrice Bart)
    • Dobra Wróżka Bzu w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Solistka pierwsza w Concerto Barocco (George Balanchine)
    • Wróżka Zimy w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Nasza-Druga w I przejdą deszcze… (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Wybrana w Święcie wiosny (Wacław Niżyński / Millicent Hodson)
    • Luiza w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Śnieżynka-Solistka w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Syrena w Synu marnotrawnym (George Balanchine
    • Ewa-Noemi w Kainie i Ablu (kreacja, Emil Wesołowski)
    • Wróżka Śmiałości w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Inna Osoba w Artifact Suite (William Forsythe)
    • Gertruda w Hamlecie (kreacja, Jacek Tyski)
    • Solistka w Chromie (Wayne McGregor)

    • oraz partie solowe w baletach
    • Donna (kreacja, Jacek Tyski, I Warsztat Choreograficzny)
    • For a While (Jacek Tyski, II Warsztat Choreograficzny)
    • W poszukiwaniu kolorów (kreacja, Jacek Tyski)
    • Pocałunki (kreacja, Emil Wesołowski)
    • In Light and Shadow (Krzysztof Pastor)
    • Popołudnie Fauna (kreacja, Jacek Tyski, III Warsztat Choreograficzny)
    • Spacer (kreacja, Jacek Tyski, IV Warsztat Choreograficzny)
  • Wcześniej

    Z Le Ballet Des Jeunes D’Europe
    • Solistka w Bolerze (Jean-Charles Gil)
  • Z Państwową Szkołą Baletową im. Romana Turczynowicza
    • Konkurs fouetté w Balu kadetów (David Lichine / Teresa Memches)
  • Z Baletem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
    • Cztery łabędzie w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Koleżanka z kabaretu w Siedmiu grzechach głównych (kreacja, Emil Wesołowski)
    • Królowa Kwiatów w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Przyjaciółka Lise w Córce źle strzeżonej (Frederick Ashton)
    • Wróżka Śmiałości w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
  • Z Europa Danse
    • Solistka pierwsza w Allegro Brillante (George Balanchine)
    • Pas de trois i Pas de deux w Na floresta (Nacho Duato)
    • Pas de deux w Songs of Wayfarer Gustava Mahlera (Jiři Kylián)
    • Solistka w Nunca Mais (kreacja, Ricardo Franco)
    • Grand pas z Rajmondy (Marius Petipa)
  • Z Compaña Nacional De Danza 2
    • Duet w Arenal (Nacho Duato)
    oraz partie solowe w baletach
    • Duende (Nacho Duato)
    • Jardi Tancat (Nacho Duato)
    • L’Amoroso (Nacho Duato)
    • Alone, for a Second (Nacho Duato)
    • Coming Together (Nacho Duato)
  • Ponownie z Baletem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
    • Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Solistka trzecia w Serenadzie (George Balanchine)
    • Kobieta z Werony w Romeo i Julii (Emil Wesołowski)
    • Dobra Wróżka Bzu w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Panna Młoda w Svadebce (Jiří Kylián)
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Hiszpańska Księżniczka w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Młoda w Harnasiach (Emil Wesołowski)
    • Diablica w Panu Twardowskim (kreacja, Gustaw Klauzner)
    • Pani Twardowska w Panu Twardowskim (Gustaw Klauzner)
    • Taniec hiszpański w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
  • Występy gościnne
    • Polska: Gdańsk, Poznań, Bydgoszcz
    • Szwajcaria: Lozanna (Prix de Lausanne, 1998)
    • Finlandia: Helsinki (IV Międzynarodowy Konkurs Baletowy, 2001)
    • Niemcy: tournée (z Europa Danse i z European Youth Ballet)
    • Francja: tournée (z Europa Danse i z Compaña Nacional de Danza 2)
    • Hiszpania, Portugalia, Niemcy, Węgry, Turcja (z Compaña Nacional de Danza 2)
    • USA: Jacob’s Pillow Dance Festival (z Compaña Nacional de Danza 2)
    • Rosja: Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu (z Polskim Baletem Narodowym)
    • Chiny: Szanghaj (z Polskim Baletem Narodowym, Światowa Wystawa Expo, 2010)
    • Norwegia: Bergen (z Polskim Baletem Narodowym, 2010)
    • Hiszpania: Sewilla z Polskim Baletem Narodowym (2012)
    • Finlandia: Kuopio (z Polskim Baletem Narodowym, 43. Międzynarodowy Festiwal Tańca, 2012)
    • Hiszpania: Barcelona (z Polskim Baletem Narodowym, 2013)
    • Litwa: Wilno (z Polskim Baletem Narodowym, 2013)

Nagrody

    • 1997: I Nagroda w kategorii juniorów X Konkursu Tańca w Gdańsku
    • 1997: Stypendium Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci
    • 1998: Stypendium Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci
    • 1999: Stypendium Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci
    • 2000: Stypendium Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci
    • 2001: Stypendium Artystyczne Ministra Kultury i Sztuki

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • Święto wiosny Niżyńskiego: Jasnym punktem była fenomenalna kreacja Magdaleny Ciechowicz w akcie II. Krucha, drżąca z przerażenia, otoczona przez rozemocjonowany tłum przodków, stojąca wobec nieuchronnego, pożegnała się z życiem przejmującym ofiarnym tańcem. (Tygodnik Powszechny, 19/06/2011)
    • Święto wiosny Niżyńskiego: Znakomita Magdalena Ciechowicz w partii Wybranej. (Ruch Muzyczny, 7/08/2011)
    • Syn marnotrawny: Syrena-kusicielka Magdalena Ciechowicz miała doskonałą do roli prezencję i postawę (…). Syrena ma być chłodna, beznamiętna, ale musi mieć to „coś”, co Syna Marnotrawnego dosłownie zwali z nóg i nie jest to tylko owa królewska postawa, jaką Ciechowicz niewątpliwie prezentowała. (naczubkachpalcow.pl, 15/04/2012)
    • Syn marnotrawny: Wyniosła, drapieżna i władcza Syrena w wykonaniu Ciechowicz zachwycała precyzją ruchów, celową ostrością gestów i emocjonalnym chłodem. Już we wstępnym solo, dumnie krocząc na pointach w trykocie, wyraziście ustawiła postać, wskazała kierunek interpretacji, stanęła w opozycji do namiętnego w wyrażaniu uczuć Syna, która najsilniej objawiła się w słynnym duecie. (Tygodnik Powszechny, 26/04/2012)
    • Syn marnotrawny: Magdalena Ciechowicz była władczą Syreną, która co prawda była nieco zbyt chłodna, aby być w pełni przekonująca, ale opanowała do perfekcji skomplikowane ruchy kostiumu i rekwizytów. (Dance Europe, 6/2012)
    • Kain i Abel: Tu pięknie zaprezentowała się Magdalena Ciechowicz w podwójnej roli Ewy-Noemi: jako matka skupiona, ciepła, choć i surowa, jako ukochana Abla – eteryczna.(naczubkachpalcow.pl, 15/04/2012)
    • Kain i Abel: Magdalena Ciechowicz, tym razem w podwójnej roli Ewy-Noemi – matki surowej, a mimo to pełnej macierzyńskiego ciepła oraz delikatnej ukochanej obu braci – wypada znakomicie. Wyraźnie nowoczesne role są bliższe jej scenicznemu temperamentowi. (teatrdlawas.pl, 23/04/2012)
    • Kain i Abel: Ciechowicz (…) w pas de deux z Popovem wzruszyła pięknem gestu i naturalną emocjonalnością. (Tygodnik Powszechny, 26/04/2012)
    • Kain i Abel: Magdalena Ciechowicz, delikatna blondynka o świetnej technice, jest tu (…) w centrum miłosnego zainteresowania. (Dance Europe, 6/2012)
    • Hamlet: Trudno nie zwrócić uwagi na wyrafinowanie elegancką Gertrudę Magdaleny Ciechowicz. To dama, której w tym ujęciu oszczędzono rysu „rozpustnicy” – została raczej zwiedziona i omamiona przez Klaudiusza, główny czarny charakter tej inscenizacji. (teatrdlawas.pl, 6/10/2013)
    • Hamlet: Świetny duet stworzyli Magdalena Ciechowicz jako królowa Gertruda, matka Hamleta, i Carlos Martín Pérez w roli Klaudiusza, stryja Hamleta. Dynamika osobowości i wyrazistość postaci. (Nasz Dziennik, 12/10/2013)
    • Hamlet: Wśród ról pierwszoplanowych pojawia się Gertruda Magdaleny Ciechowicz. Postać niejednoznaczna, lekko egzaltowana. Pozostaje w ciągłym uniesieniu powodowanym z jednej strony fascynacją Klaudiuszem (Carlos Martín Pérez), z drugiej miłością do syna i niepokojem wobec jego podejrzeń, skrywanym pod maską łaskawości. (Ruch Muzyczny, 11/2013)