Massimo Giordano

Tenor

fotografia artystyUkończył konserwatorium w Trieście (klasa fletu i śpiewu) oraz studia wokalne pod kierunkiem Cecilii Fusco. Jest laureatem licznych konkursów wokalnych. Zadebiutował w 1997 roku jako Tytus w Łaskawości Tytusa Mozarta w Spoleto. W 2001 roku wystąpił po raz pierwszy w Teatro alla Scala (Dzień panowania Verdiego) oraz na Festiwalu Salzburskim jako Fenton w Falstaffie Verdiego (dyr. Claudio Abbado, a następnie Lorin Maazel).

Zdobył uznanie na najważniejszych scenach operowych świata, m.in. londyńskiej Operze Królewskiej, Operze Paryskiej, berlińskiej Deutsche Oper, wiedeńskiej Staatsoper, moskiewskim Teatrze Bolszoj, rzymskim Teatro dell’Opera, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, zurychskim Opernhausie, mediolańskiej La Scali i Bayerische Staatsoper w Monachium. 

W poprzednich sezonach można go było usłyszeć w partii Don José w Carmen Bizeta w berlińskiej Deutsche Oper, Arena di Verona, wiedeńskiej Staatsoper i zurychskim Opernhausie; Cavaradossiego w monachijskiej, wiedeńskiej i berlińskiej Staatsoper, drezdeńskiej Semperoper i Dallas Opera; Rodolfo w Cyganerii Pucciniego w Operze Paryskiej, monachijskiej, wiedeńskiej i berlińskiej Staatsoper, londyńskiej Operze Królewskiej, Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Los Angeles Opera; Alfredo w Traviacie Verdiego w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, monachijskiej Staatsoper, berlińskiej Deutsche Oper, Teatrze Bolszoj, Teatro Regio w Parmie, Teatro Giuseppe Verdi w Trieście, Teatro alla Scala (dyr. Lorina Maazela), a także operach w Los Angeles Opera i Santa Fe (debiut sceniczny w USA); Romeo w Romeo i Julii Gounoda w monachijskiej Staatsoper, Oper Frankfurt, Lyric Opera of Chicago i Pittsburgh Opera; tytułowy Werther w operze Masseneta w monachijskiej Staatsoper, berlińskiej Deutsche Oper i zurychskim Opernhausie; Des Grieux w Manon Masseneta w Teatro alla Scala, wiedeńskiej Staatsoper (u boku Anny Netrebko) i Metropolitan Opera (obok Renée Fleming); Nemorino w Napoju miłosnym Donizettiego w Opera de Monte Carlo i wiedeńskiej Staatsoper; Fenton w Falstaffie w drezdeńskiej Semperoper i londyńskiej Operze Królewskiej (dyr. Antonio Pappano); Rinuccio w Giannim Schicchim Pucciniego w Metropolitan Opera (dyr. James Levine) i na Festiwalu w Glyndebourne (dyr. Vladimir Jurowski) oraz serii recitali w duecie z Anną Netrebko w różnych miastach Europy.

Często występuje z repertuarem koncertowym. Wykonał Requiem Verdiego w Amsterdamie, Tuluzie, Wiedniu, Dreźnie i Budapeszcie (dyr. Riccardo Chailly), Tel Awiwie (dyr. Zubin Mehta), Rzymie i Sydney (dyr. Gianluigi Gelmetti). Współpracował z takimi dyrygentami jak: Claudio Abbado, Bruno Campanella, Riccardo Chailly, Alain Guingal, Gabriele Ferro and Michel Plasson i reżyserami Declan Donnellan, Alberto Fassini, Pierluigi Pizzi, Luca Ronconi, Graham Vick i Franco Zeffirelli.

Sezon 2017/18 rozpoczął debiutem w partii Gabriele’a Adorno w Simonie Boccanegrze Verdiego w hamburskiej Staatsoper. Następnie wystąpił jako Cavaradossi w Tosce Pucciniego w Londynie, Rzymie i Wiedniu. Artysta zadebiutował też w Opera National du Rhin w Strasburgu jako tytułowy Werther Masseneta oraz z zespołem Opery w Lionie jako Foresto w wykonaniach koncertowych Attyli w Lionie i Paryżu. Wziął udział w wykonaniu Cyganerii z Kaohsiung Symphony Orchestra na Tajwanie i Messa di Gloria Pucciniego z Symfoniczną Orkiestrą Radiową we Frankfurcie. 

W obecnym sezonie zadebiutuje w Staatstheater w Stuttgarcie  i Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie jako Cavaradossi w Tosce. W partii tej będzie go można także usłyszeć w berlińskiej Deutsche Oper. Wystąpi również jako Alfredo w Traviacie na scenie berlińskiej Staatsoper i Pollione w Belliniego z Orkiestrą Moskiewskiego Państwowego Towarzystwa Filharmonicznym. 

fot. Marisa Crawford