„Intrepid adventurer” - „Nieustraszony poszukiwacz przygód”. Taki przydomek zyskał Tomasz Ritter w magazynie „International Piano” po recitalu w Berlinie w 2019 r. Odkąd w wieku dziesięciu lat zasiadł w Pradze do fortepianu z czasów Mozarta, zainteresowania muzyczne młodego pianisty objęły muzykę dawną oraz dawne instrumentarium: fortepiany historyczne, klawikordy, klawesyny. W 2018 r. został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie, organizowanego przez NIFC. Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (2011, I nagroda i Rubinowa Szpila Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej).
W roku 2018 był nominowany do Paszportów „Polityki”, a w roku następnym - do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie roku. Edukację rozpoczął w rodzinnym Lublinie w Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego u Bożeny Bechty-Krzemińskiej, a kontynuował u Iriny Rumiancewej-Dąbrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Wielkie znaczenie miały dla niego ówczesne spotkania z Wiktorem Mierżanowem i Tatianą Shebanovą. Równolegle zdobywał doświadczenie z zakresu gry na instrumentach dawnych, współpracując z Petrem Šeflem, oraz na kursach u Johannesa Sonnleitnera, Urszuli Bartkiewicz, Alexeia Lubimova, Malcolma Bilsona, Andreasa Steiera i Tobiasa Kocha, m.in. w ramach Dni Muzyki Dawnej w pałacu Esterhaza na Węgrzech, w Royaumont we Francji i w Radziejowicach.
Studiował pod kierunkiem Alexeia Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), Marii Uspienskiej i Alekseja Szewczenki (klawesyn) na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, które w 2019 r. ukończył z wyróżnieniem. . W latach 2019-2022 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego oraz Menna van Delfta, które ukończył z wyróżnieniem. Występował podczas takich festiwali, jak: Chopin i jego Europa, Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, Rubinstein Piano Festival w Łodzi, Pianistyki Polskiej w Słupsku, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Hudebni Festival Ludwiga van Beethovena w Teplicach (Czechy), Chopinowski w Nohant, „Dekabrskije wieczera” w Moskwie, Chopin-Festival w Hamburgu i Paderewski Festival w Raleigh (USA).
W 2019 r. wystąpił z recitalem w nowojorskiej Carnegie Hall. Koncertował m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą XVIII Wieku, {oh!} Orkiestrą, Bach Collegium Japan, Orkiestrą PR Amadeus, pod batutą Maasakiego Suzukiego, Łukasza Borowicza, Agnieszki Duczmal, Jerzego Maksymiuka, Iana Hobsona, Grzegorza Nowaka i Dirka Vermeulena. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydał płytę z nagraniami Tomasza Rittera z I. Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, a niedawno ukazał się pierwszy album studyjny pianisty, wydany przez NIFC, zawierający utwory Chopina, Beethovena, Lessela, Haydna i Voříšeka.