• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

KATALOG WYSTAWY

Książka, którą oddajemy w Państwa ręce, nie jest w naszym zamierzeniu historią teatru warszawskiego, choć autorzy mają nadzieję, że o losach teatrów warszawskich (choć nie wszystkich) będzie można się z niej sporo dowiedzieć. Chodziło tu raczej o ujawnienie „porozrywanej” tradycji warszawskiej, o specyfikę życia teatralnego w Warszawie, a zwłaszcza o topografię teatralną miasta. Ideą wiodącą są tu bowiem „miejsca teatru” owe nacechowane ludzką pamięcią lieux du théâtre, kształtujące niegdyś szczególną osobliwość Warszawy. Wydaje się, że właśnie w stolicy topografia historyczno-teatralna ma nam więcej może do powiedzenia niż w innych ośrodkach miejskich w Polsce. Z tego punktu widzenia na plan pierwszy wysuwają się historyczne koncepcje urządzania życia teatralnego w mieście od tych najwcześniejszych z czasów saskich i stanisławowskich przez XIX stulecie, kiedy wyłania się archetypiczny krąg teatrowiska wokół Teatru Wielkiego, przez pomysły miejskie i idee Szyfmana w dwudziestoleciu, aż po koncepcje formułowane po II wojnie światowej. Autorzy esejów koncentrują się na kwestii przestrzeni dla teatru, na materialnych kształtach budynków. Jest to szczególnie ważne w Warszawie, gdzie, jak wiadomo, spora część budynków, włącznie z królującym w stołecznym teatrowisku Teatrem Wielkim, nie przetrwała zagłady miasta, gdzie też doszło w sposób najbardziej katastrofalny do zerwania ciągłości między przeszłością a powojenną teraźniejszością.

dr Andrzej Kruczyński


„Warszawskie teatrowisko”, pojęcie utworzone niegdyś i treścią napełnione przez Józefa Szczublewskiego, zyskało obecnie, pod piórem znakomitego grona autorów, jeszcze pełniejszy wymiar, tak przestrzenny, jak i artystyczny. Niekoniecznie śródmiejski i nie zawsze komercyjny, skoro w poszukiwaniu tradycji sięga aż po łazienkowski Teatr na Wyspie, a siłą faktów wkracza w sferę śmiałych artystycznych eksperymentów. Dawny blask, rangę i gęstość odzyskuje tu zwłaszcza topografia teatralna Warszawy, w znacznej części unicestwiona przez barbarzyństwo wojny i amputowana ze zbiorowej pamięci, teraz zaś przypomniana nie tylko słowem, ale też in effigie dzięki starannie dobranym ilustracjom. Gmach (albo skromna salka) – repertuar (opera, balet i dramat, ale też lekka muza, a nawet kino) – artyści teatru (nie tylko ci najwybitniejsi) – wreszcie publiczność, zawsze i koniecznie pierwszorzędna, wszystkie te składniki, by nie rzec ingrediencje teatrowiska znalazły w książce swe miejsce, sens i smak.

prof. dr hab. Jarosław Komorowski


"Warszawskie teatrowisko" to książka o sercu teatralnej Warszawy, książka o przestrzeni tętniącej przez stulecia bujnym teatralnym życiem. Dziś tę przestrzeń, którą brutalnie przeorał pług historii, zaludniają jednak – z nielicznymi wyjątkami - korowody widm. Widma ulic, budynków, scen, kurtyn, dawno zapomnianych artystów, wreszcie widzów, jak zawsze złaknionych radości i wzruszeń.
Myślę, że autorom artykułów, które składają się na tę książkę, dzięki połączeniu naukowej precyzji z literackim wyrafinowaniem udało się, choć na chwilę, przywrócić życie warszawskiemu teatrowisku. A sprzyja temu przebogaty materiał ikonograficzny ze zbiorów Muzeum Teatralnego.

Piękna to książka, niezastąpiony przewodnik nie tylko dla historyków i miłośników teatru, ale także dla każdego varsavianisty.

prof. IBL PAN dr hab. Krzysztof Mrowcewicz

  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • poprzedni
  • następny
  • Galeria
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo
  • Wideo
  • Wirtualny Spacer
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''