Już w marcu chiński zespół Hong Kong Ballet wznowił jego balet In Light and Shadow i zabrał w swoje amerykańskie tournée. Pokazywał go na scenach Ottawy, Burlington, Markham i Kingston w Kanadzie oraz siedem razy w nowojorskim Joyce Theater, w którym kilka miesięcy wcześniej gościł także z jego pracami Polski Balet Narodowy.
W kwietniu odbyła się w Warszawie premiera polska jego Burzy według Szekspira, udostępniona potem także na naszej platformie VOD. Zapoczątkowała ona w Teatrze Wielkim jedyny w świecie baletowy Festiwal Szekspirowski w 400-lecie śmierci wielkiego dramatopisarza, m.in. także z Romeem i Julią w choreografii Krzysztofa Pastora. Ten „fantastyczny festiwal” – w opinii londyńskiego magazynu „Dance Europe” – „był prawdziwą ucztą zarówno dla miłośników Szekspira, jak i tańca najwyżej próby”, a „z tak doskonałym zapleczem i dyrektorem obdarzonym taką wyobraźnią artystyczną jak Krzysztof Pastor, PBN ma ogromne szanse stać się jednym z czołowych zespołów baletowych na świecie”. Pod koniec minionego sezonu na naszej scenie kameralnej pojawiły się także ponownie jego balety Adagio & Scherzo i Moving Rooms.
Nowy sezon otworzą 16 i 17 września występy gościnne Polskiego Baletu Narodowego w Hadze z Romeem i Julią Krzysztofa Pastora. Ten sam jego balet wznowi też i pokaże w dniach 13-23 października słynny amerykański zespół Joffrey Ballet w Chicago, by na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku zaprezentować go siedmiokrotnie na prestiżowej nowojorskiej scenie David H. Koch Theater w Lincoln Center for the Performing Arts, czyli w stałej siedzibie New York City Ballet. Z kolei na 28 października zaplanowano – kolejną już po edynburskiej, warszawskiej i chicagowskiej – litewską premierę jego Romea i Julii w Wilnie. A w naszym repertuarze pojawi się znów pod koniec tego miesiąca Burza Pastora, uznawana za jedno z najciekawszych wydarzeń minionego sezonu teatralnego w Warszawie.
25 listopada na dużej scenie Teatru Wielkiego odbędzie się polska premiera Bolera Krzysztofa Pastora w trzyczęściowym wieczorze baletowym Chopiniana/Bolero/Chroma, którym świętujemy 60-lecie dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, 40-lecie jego pracy artystycznej i 30-lecie jego twórczości choreograficznej. Z tej samej okazji cały Tydzień Baletowy Krzysztofa Pastora urządza Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie, gdzie nasz artysta pełni jednocześnie funkcję dyrektora artystycznego baletu. W dniach 14-18 grudnia przegląd wileńskich inscenizacji naszego choreografa wypełnią tam: Tristan i Izolda, Romeo i Julia, Dziadek do orzechów, Bolero, a także międzynarodowa gala w choreografii Pastora z gościnnym udziałem Polskiego Baletu Narodowego, który pokaże nasze Adagio & Scherzo i Moving Rooms.
Oba te balety powrócą również w grudniu do warszawskiego repertuaru w popularnym wieczorze zatytułowanym Obsesje. Ale nie tylko, bo Adagio & Scherzo Pastora wystawi również premierowo 10 grudnia bawarski Theater Augsburg, a jego Bolero będzie pokazywane jesienią w wykonaniu baletu Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze. Sam Krzysztof Pastor rozpocznie natomiast pod koniec roku pracę nad nową wersją choreograficzną Jeziora łabędziego, którego premierę planujemy na 20 maja 2017 roku. (pch)
Na zdjęciu: Krzysztof Pastor, fot. Łukasz Murgrabia