• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

"Halki" skok w nowoczesność

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

20 lutego
2020

"Halki" skok w nowoczesność

Mariusz Treliński tchnął w operę Moniuszki nowe życie [Recenzje po warszawskiej premierze]

Premiera Halki udowodniła, że dzieło Stanisława Moniuszki pozostaje żywe i wielowarstwowe – pozwala odczytywać się na nowo. Reżyser Mariusz Treliński podkreśla, że to decyzja o wyeksponowaniu kwestii społecznej pozwoliła Halce wybrzmieć w sposób niezwykle uniwersalny.

– Jesteśmy w czasach zadeklarowanej równości, w których nierówności są wyjątkowo mocne. Świat przecież zawsze dzieli się na gorszych i lepszych, obsługujących i obsługiwanych. To jest coś powszechnego, czego nie umiemy wyeliminować. Zobaczmy, jak te zjawiska są dziś silne w popkulturze, w filmach takich, jak chociażby Joker czy Parasite – opowiada Treliński w wywiadzie udzielonym Piotrowi Gruszczyńskiemu, dostępnym w programie do Halki. 

– Myślę, że podoba się to także dlatego, że nie ma tu dosłowności, ciupag i kierpców – choć ściślej mówiąc one też się pojawiają, ale u kilku tancerzy, zaproszonych jako goście weselni. Co więcej, jak rozmawiałam z różnymi ludźmi, asocjacje mieli rozmaite: z Weselem Wojtka Smarzowskiego, a nawet z oscarowym Parasite, który też przecież oddaje antagonizmy klasowe. Dziś jest ich wcale nie mniej niż w czasach Moniuszki, przybierają tylko inne formy – czytamy na blogu Doroty Szwarcman w serwisie internetowym „Polityki”.

- Tymczasem Halka Mariusza Trelińskiego diametralnie różni się od stereotypowego do niej podejścia obowiązującego przez 150 lat. (…) Cały spektakl udowodnił, że Halka w nowoczesnym kształcie pozostaje opowieścią uniwersalną – zaznacza Jacek Marczyński w „Rzeczpospolitej”.

Duet Treliński-Gruszczyński wybrał dla inscenizacji lata późnego PRL-u, zanurzając całość w stylistyce thrillera. W uwerturze w filmowym skrócie przyglądamy się miejscu tragedii, milicyjnym oględzinom, ciału ofiary, a właściwa treść opery jest retrospekcją. Konwencja Halki jest dynamicznie filmowa, niemalże voyeurystyczna. 

– Halka przeniesiona w spektaklu warszawskiej Opery Narodowej do zakopiańskiego Hotelu Kasprowy czasów Edwarda Gierka nabrała nowego impetu bez utraty muzycznej integralności, co jest też zasługą kreacji aktorskiej i wokalnej Piotra Beczały. Podczas uwertury Mariusz Treliński wyreżyserował retrospekcję niczym w kinie, która wprowadza aurę psychologicznego thrillera. Świetnie działa design, kostiumy i moda oraz obyczajowość ery disco, pokazana poprzez sceny weselne na dancingu – pisze Jacek Cieślak w „Rzeczpospolitej”.

Spojrzenie na operę Moniuszki na nowo, bez uprzedzeń i klisz, z dzisiejszą wrażliwością pozwoliło odkryć Halkę również muzycznie.

– Moniuszko jest werystą, pomimo że weryzm nadejdzie dopiero za trzydzieści lat. Dowodem na to, jak to było mocne, jest interwencja cenzury w pierwszą próbę wystawienia Halki w Warszawie. Chodziło o nawiązanie do rabacji galicyjskiej, powstania chłopskiego. Halka to utwór społecznie rewolucyjny. Czwarta rzecz, o której już wspominałem, to talent melodyczny Moniuszki. Te cztery elementy powinny złożyć się na międzynarodowy sukces – mówi dyrygent Łukasz Borowicz, współtwórca najnowszej premiery Halki, w wywiadzie udzielonym Piotrowi Gruszczyńskiemu.

Niezwykłe przeobrażenie Halki, z utworu kojarzonego z polskim wiejskim folklorem w nowoczesny dramat społeczny, to szansa dla tej opery, by znaleźć odbiorców również na świecie.

– Halka w reżyserii Mariusza Trelińskiego to najlepszy spektakl Teatru Wielkiego – Opery Narodowej ostatnich sezonów i jeden z najlepszych Trelińskiego. Spełnia się w nim wszystko. (…) Publiczność zgotowała artystom owacje na stojąco i wszyscy czuli, że to spontaniczne oklaski. Spektakl jest produkcją polsko-austriacką i mam nadzieję, że zacznie wędrówkę po scenach operowych świata. Mariusz Treliński i jego interpretacja „Halka” są wspaniałymi ambasadorami polskiej kultury – zauważa Katarzyna Janowska w serwisie Onet.

Premiera Halki (koprodukcja Theater an der Wien oraz Teatru Wielkiego - Opery Narodowej) podsumowuje obchody Roku Moniuszki.

Zdjęcia:

Z lewej: Krzysztof Szumański (Stolnik), Maria Stasiak (Zosia), Tomasz Rak (Janusz), fot. Krzysztof Bieliński

Z prawej: Piotr Beczała (Jontek), fot. Krzysztof Bieliński

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''