• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

Jubileusz Bożeny Kociołkowskiej

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

18 stycznia
2021

Jubileusz Bożeny Kociołkowskiej

List dyrektora Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Waldemara Dąbrowskiego z okazji jubileuszu 60-lecia pracy artystycznej Bożeny Kociołkowskiej.

Szanowna Pani,

pierwsza solistka, tancerka, pedagog, choreograf i popularyzatorka tańca…

Większość tancerek z każdej powyższej odsłony zawodowej uczyniłaby wypełnienie całego życiorysu i byłoby to zapewne życie spełnione…

Także w Pani przypadku można było się tego spodziewać, skoro debiutując 60 lat temu w Państwowej Operze Warszawskiej, 18 stycznia 1961, zatańczyła Pani partię Odetty-Odylii w Jeziorze łabędzim Piotra Czajkowskiego tak doskonale, że stało się jasne, iż narodziła się Gwiazda. Jeszcze dziewiętnastoletnia, a już dojrzała…

Tej partii i jej ponad stu wykonaniom pozostała Pani wierna, ale okazała się być ona w Pani życiorysie pewnym popisowym constans przetykanym co i rusz kolejnymi osiągnięciami w wieczorach, których przywołam zaledwie kilka z żelaznego kanonu wielkich tancerek w wielkim repertuarze klasycznym i współczesnym – w Don Kichocie, Giselle, Grand pas de quatre, Sylfidach, Pietruszce, Kamiennym kwiecie, Kopciuszku i Spartakusie; w baletach polskich: Panu Twardowskim Różyckiego, Harnasiach oraz Nokturnie i taranteli Szymanowskiego, Zaczarowanej oberży Szałowskiego, Salmo gioioso Blocha, a wreszcie w pierwszych na naszym gruncie realizacjach znanych choreografów zachodnich: Alfreda Rodriguesa, Françoise Adret, Josepha Lazziniego, Birgit Cullberg, Alberta Méndeza czy Serge’a Lifara. Doprawdy, podziwu godna była wielość i różnorodność Pani kreacji tanecznych na naszej scenie.

Pani talent podziwiali widzowie zarówno Teatru Wielkiego w Warszawie, jak i wielu scen całej Europy, ale i Ameryki Północnej i Środkowej.

To co jest przekleństwem każdego tancerza – wcześniejsze od wszystkich zejście ze sceny, potrafiła Pani przekuć w sukces, przeistaczając się w choreografkę i pedagoga baletu. W obu dziedzinach – znów z sukcesem: ponad 30 choreografii w Kraju i poza nim, a także szefostwo artystyczne Baletu Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej, Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi, a także Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu. Do tego tworzenie Festiwali, Warsztatów, jurorowanie w konkursach, a obecnie również prezesura Fundacji na Rzecz Sztuki Tańca.

Nie ma takiej dziedziny sztuki związanej z tańcem, w którą by się Pani nie angażowała, zarażając swą pasją innych, którzy obserwując Pani miłość do tańca, sami się w tej miłości, a wraz z nią – i w tańcu, zakochiwali.

Bo tylko temu miłosnemu zapamiętaniu zawdzięczać należy prawdziwe perły w koronie Pani osiągnięć – Pomnik W hołdzie polskim artystom baletu obok gmachu Teatru Wielkiego, którego realizacji poświęciła Pani kilka lat życia – jak zawsze – z sukcesem!

Za to wszystko proszę przyjąć moje niezmienne wyrazy uznania wraz z życzeniami wszelkiego dobra z okazji sześćdziesięciolecia Pani pracy artystycznej.

Z prawdziwym szacunkiem

Waldemar Dąbrowski
Dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie

Na zdjęciu: Bożena Kociołkowska w partii Odetty w Jeziorze łabędzim (towarzyszy jej Zbigniew Strzałkowski w roli Księcia), 1961, Państwowa Opera Warszawska, fot. Archiwum Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''