Polski Balet Narodowy jest już po swoim debiucie na Manhattanie. 16 czerwca rozpoczął serię siedmiu przedstawień na prestiżowej nowojorskiej scenie tanecznej w Joyce Theater. Zespół zabawi tam do niedzieli 21 czerwca, a potem pokaże się jeszcze w Eisenhower Theater w waszyngtońskim Kennedy Center. W programie występów: Adagio & Scherzo i Moving Rooms Krzysztofa Pastora oraz Święto wiosny w choreografii Emanuela Gata.
Tymczasem w artykule Briana Seiberta czytamy: "Zespół znany obecnie jako Polski Balet Narodowy ma bogatą historię, której początki sięgają 1785 roku. Jego losów, podobnie jak Polski, dotknął ponury okres podczas i po II wojnie światowej, ale w ostatnich latach, gdy kraj stał się członkiem Unii Europejskiej, zespół pracował, by ponownie dołączyć do reszty Europy. Powodzenie tego wysiłku stało się oczywiste podczas nowojorskiego debiutu zespołu w Joyce Theater. Od 2009 roku kieruje nim Krzysztof Pastor. Jest Polakiem, ale wiele lat spędził w Holenderskim Balecie Narodowym, gdzie od 1998 jest stałym choreografem. Program, który przywiózł do Joyce'a sugeruje, że przemienił Polski Balet Narodowy w coś na wzór Holenderskiego Baletu: typową współczesną europejską trupę baletową. Tancerze są atrakcyjni, zwinni, giętcy i są w pełni gotowi sprostać technicznym wymaganiom współczesnego baletu". (pch)
Na zdjęciu: Święto wiosny Strawińskiego w choreografii Emanuela Gata, fot. Ewa Krasucka