Wyjątkowo twórczy jest rok 2014 dla dyrektora Polskiego Baletu Narodowego. Krzysztof Pastor powtarza swoją choreografię Romea i Julii Prokofiewa w Warszawie i Chicago oraz realizuje trzy nowe balety dla Polskiego Baletu Narodowego, Holenderskiego Baletu Narodowego oraz dla Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu.
Już 7 marca br. odbędzie się polska premiera jego wersji choreograficznej Romea i Julii. Powstała ona w 2008 roku dla zespołu Scottish Ballet, a jej prapremiera odbyła się w Edynburgu. Następnie zespół pokazywał ją z sukcesami podczas swoich tournée po Wielkiej Brytanii, przyjmowaną przez krytykę jako „olśniewający triumf”, „eksplozja namiętności”, czy wręcz „uderzenie geniuszu”. Obecnie przedstawienie pojawi się także na scenie Teatru Wielkiego w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego, a krótko potem, 30 kwietnia br. odbędzie się jego amerykańska premiera w realizacji słynnego zespołu Joffrey Ballet w Chicago. Oba zespoły podjęły ze sobą współpracę produkcyjną na bazie realizacji Krzysztofa Pastora.
Z kolei, już 29 marca br. w repertuarze naszej Sceny Kameralnej pojawi się nowa praca Krzysztofa Pastora, realizowana specjalnie dla Polskiego Baletu Narodowego. W wieczorze baletowym Obsesje zobaczymy jego kompozycję choreograficzną Adagio & Scherzo do muzyki 2. i 3. części słynnego Kwintetu smyczkowego C-dur Franza Schuberta.
Następną nową produkcją dyrektora Pastora będzie jego autorskie przedstawienie Burzy inspirowane sztuką Williama Szekspira i realizowane na zamówienie Het Nationale Ballet w Amsterdamie w koprodukcji z naszym teatrem. Choreograf korzysta tym razem z muzyki Henry'ego Purcella, Thomasa Tallisa oraz z tradycyjnej muzyki irańskiej. Prapremierę zaplanowano tam 18 czerwca br. w ramach prestiżowego Holland Festival. Polska premiera przedstawienia odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego wiosną 2016 roku w ramach naszego festiwalu Szekspirowskiego w 400. rocznicę śmierci wielkiego angielskiego dramatopisarza.
Pod koniec 2014 roku Krzysztof Pastor zamierza z kolei zrealizować własną inscenizację Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego z zespołem Litewskiego Baletu Narodowego w Wilnie, gdzie pełni funkcję dyrektora artystycznego.
Na zdjęciu: Krzysztof Pastor pracuje z artystami Polskiego Baletu Narodowego