• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

Sukces "Werthera" w Operze Narodowej

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

13 października
2020

Sukces "Werthera" w Operze Narodowej

Pozytywne recenzje po premierze Werthera Masseneta w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Za nami dwa spektakle Werthera Masseneta w słynnej inscenizacji Willy'ego Deckera, z Piotrem Beczałą w roli tytułowej. Przedstawienie spotkało się z bardzo dobrym odbiorem publiczności i krytyki.

Beczała jest wspaniały – to truizm, ale cóż zrobić, kiedy inaczej nie da się powiedzieć - tak o znakomitym polskim tenorze pisze Dorota Szwarcman na swoim blogu w serwisie internetowym "Polityki".

zdjęcie śpiewakaW podobnym tonie wypowiada się o nim Anna S. Dębowska na łamach „Gazety Wyborczej”:

Dość monumentalna mimo kameralnego charakteru opery Masseneta inscenizacja Deckera wymaga silnych osobowości na scenie, które mogą wypełnić swoją energią wykreowaną przez reżysera przestrzeń. Taką osobowością był Piotr Beczała, który stworzył postać bardzo ludzką na tle kukiełek mieszczańskiego świata, kogoś, kto budzi żywe uczucia w tych, którzy jeszcze jakieś uczucia zachowali. Beczała, tenor liryczny, nadal doskonale sprawdza się w rolach zakochanych amantów. Jego głos idealnie przekazuje żarliwość serca Werthera, rozjaśniał się w chwilach nadziei, ciemniał, gdy wszelka nadzieja umarła.

Werther był pierwszą premierą Patricka Fournillier jako dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Na jego rolę zwraca uwagę w „Rzeczpospolitej”, Jacek Marczyński:

O jakości „Werthera” w Operze Narodowej zadecydował wszakże nie tylko Willy Decker. Cóż byłaby warta ta miłosna opowieść bez muzyki Julesa Masseneta. Patrick Fournillier, nowy dyrektor muzyczny Opery Narodowej wie, jak wydobyć to, co istotne w tej partyturze, kompozytor zawarł w niej nie tylko dramat tytułowego bohatera, ale i tło zdarzeń. Bez bogactwa orkiestrowego brzmienia ta opera stałaby się zbyt konwencjonalna.

Na uznanie zasłużyli również odtwórcy pozostałych ról.

Bardzo dobrze zaśpiewała Sylwia Olszyńska (Sophie), wcielająca się w rolę naiwnej, zakochanej nastolatki. Wykonanie to wyróżniała elegancja frazowania, świeżość brzmienia i skuteczna gra aktorska. Bardzo odpowiedzialnie do realizacji powierzonych im partii podeszli Jacek Ornafa (Schmidt) i Jasin Rammal-Rykała (Johann). Ornafa to bardzo ciekawie zapowiadający się tenor charakterystyczny, jego śpiew cechuje nienatarczywa wyrazistość i pewna intonacja znamionująca dobry słuch; ponadto śpiewak ma dobrą dykcję i dużą swobodę w wykonywaniu zadań aktorskich - tak komplementują obsadę Gniewomir Zajączkowski i Szymon Żuchowski z Kultury liberalnej.

Jest w tej warszawskiej premierze świeżość i są niesamowite emocje. Wielkim plusem było to, że skoro cały świat zachwyca się Willym Deckerem – wizjonerem teatru, to na pewno warto pokazać jego kolejną artystyczną wizję w Warszawie (po “Elektrze” i “Don Carlo”). A Piotr Beczała całkowicie mnie zahipnotyzował. Straciłem poczucie czasu i przeżywając w teatrze prawdziwe katharsis mówiłem sobie w duchu za Faustem Goethego: „Chwilo, trwaj, jesteś piękna”. - Krzysztof Korwin-Piotrowski, Orfeo.

Zdjęcie: Piotr Beczała jako Werther, fot. Krzysztof Bieliński

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''