• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, zaprasza na spektakle nowego sezonu

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

28 sierpnia
2014

Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, zaprasza na spektakle nowego sezonu

Zapraszam do miejsca kreacji i inspiracji, w którym krzyżują się myśli i formy wyrazu, miejsca czerpiącego z synergii sztuk… Zapraszam do naszego Teatru.

Szanowni Państwo,

piszę te słowa niedługo po powrocie z Nowego Jorku, gdzie podczas Lincoln Center Festival prezentowany był nasz spektakl Pasażerka Mieczysława Weinberga w reżyserii Davida Pountneya. Nasz, bo libretto tej opery powstało w oparciu o nowelę Zofii Posmysz z 1961 roku. Nasz, bo skomponował ją Mieczysław Weinberg, polski Żyd, urodzony w Warszawie, absolwent Warszawskiego Konserwatorium, późniejszy wojenny emigrant, który resztę życia spędził w ZSRR, ale też przez cały ten czas walczył o przywrócenie polskiej wersji swego imienia, co ostatecznie udało mu się dopiero w połowie lat osiemdziesiątych. Nasz, bo koszmar Auschwitz w sposób zrozumiały i wyjątkowo tragiczny wiąże się z losami Polski. Nasz wreszcie, bo wraz z Bregenzer Festspielea także z English National Opera oraz Teatro Real w Madrycie byliśmy koproducentami tej opery, która w ten sposób znalazła się w kręgu zainteresowań Houston Grand Opera, teraz zaś została przez nią pokazana w ramach nowojorskiego festiwalu na scenie słynnego Arsenału, zdobywając wielkie uznanie nowojorskiej publiczności, która obecną tam Zofię Posmysz powitała ogromną owacją, a obszerne teksty poświęcone jej osobie znalazły się w takich dziennikach, jak: „New York Times” czy „Herald Tribune”.

Mnie nowojorski Arsenał, miejsce wystawienia Pasażerki, przywołał w pamięci sentymentalne wspomnienie z roku 1987, bo tam właśnie po raz pierwszy zobaczyłem słynny spektakl Tamara, który później udało mi się wyprodukować w Teatrze Studio i tym samym przywrócić świadomości
Polaków postać i rangę dzieła Tamary Łempickiej w kulturze światowej.

Miałem w tym roku w Nowym Jorku i inne poczucie satysfakcji, gdy w wielu miejscach widziałem plakaty Metropolitan Opera, reklamujące nadchodzący sezon kadrami z Zamku Sinobrodego, spektaklu w reżyserii Mariusza Trelińskiego i scenografii Borisa Kudlički, który był naszą koprodukcją z tą sceną, a który będzie miał swoją nowojorską premierę 26 stycznia 2015 roku.

Moi nowojorscy przyjaciele zgromadzili dla mnie imponujący zestaw recenzji z Romea i Julii Prokofiewa w choreografii Krzysztofa Pastora, koprodukcji z Joffrey Ballet w Chicago, którą w Teatrze Wielkim pokazaliśmy w marcu, a który Chicago wystawiło niedługo potem, bo na przełomie kwietnia i maja. Opinie amerykańskich krytyków są entuzjastyczne! Zacytuję tylko jeden fragment autorstwa Hedy Weiss z „Chicago Sun-Times”: „Od czasu West Side Story Jerome Robbinsa nikt tej historii szekspirowskich kochanków oraz obłędu skłóconego społeczeństwa nie pokazał w sposób tak świeży, żywy i pełen nielukrowanej prawdy”. Każdy, kto wie, jaką ikoną stylu w świadomości każdego Amerykanina jest musical Leonarda Bernsteina West Side Story i jego historyczna już dziś wersja filmowa Wise’a i Robbinsa z 1961 roku, doceni wydźwięk tej recenzji.

Te kilka dni w kulturalnej stolicy operowego świata, jak nigdy dotąd przesyconych emblematami polskości, uświadomiło mi, jak bardzo należymy do elitarnego grona najważniejszych teatrów operowych; jak silnym jesteśmy partnerem tych, którzy niedawno pozostawali jeszcze całkowicie nieosiągalni.

Podkreślmy to – Warszawa stała się miejscem, do którego wybitni wykonawcy i twórcy chcą przyjeżdżać.

W nadchodzącym sezonie na naszej scenie pracować będą znakomici dyrygenci, m.in.: Lionel Friend, Stefan Soltesz, Carlo Montanaro, Alejo Peréz, Andres Mustonen, Myung-Whun Chung, Roberto Paternostro, Jerzy Maksymiuk, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, José Maria Florêncio, Łukasz Borowicz i wreszcie Andriy Yurkevych – nowy dyrektor muzyczny Opery Narodowej; światowej sławy reżyserzy: Keith Warner, Moshe Leiser & Patrice Caurier, David Pountney i oczywiście Mariusz Treliński; spośród solistów wystąpią takie gwiazdy, jak: Nadja Michael, Olga Pasiecznik, Nadine Sierra, Anna Lubańska, Mariusz Kwiecień, Andrzej Dobber, Artur Ruciński, Sergey Skorokhodov i Rafał Siwek.

Zaprezentujemy klasykę gatunku i arcydzieła opery najnowszej. Będzie Wilhelm Tell Rossiniego i Powder Her Face Thomasa Adèsa, Maria Stuart Donizettiego i Kupiec wenecki Andrzeja Czajkowskiego. Będą wybitne choreografie autorstwa Jiří Kyliána, Krzysztofa Pastora, Kurta Joossa i odkrycia choreograficznego ostatnich lat, Roberta Bondary. W najbliższych planach mamy koprodukcje z londyńską Covent Garden, paryskim Théâtre des Champs-Élysées, barcelońskim Gran Teatre del Liceu, brukselskim La Monnaie, wiedeńską Wiener Staatsoper a także festiwalami w Bregenz oraz w Aix-en-Provence.

Zapraszam na operę, balet, koncerty, wystawy i programy dla dzieci oraz ich rodziców, a także na wydarzenia nadzwyczajne.

Zapraszam do miejsca kreacji i inspiracji, w którym krzyżują się myśli i formy wyrazu, miejsca czerpiącego z synergii sztuk…

Zapraszam do naszego Teatru i w imieniu całego Zespołu zapewniam, że będą Państwo naszymi najmilej widzianymi gośćmi.

Waldemar Dąbrowski

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''