Giacomo Casanova spędził w Polsce dziewięć miesięcy na przełomie lat 1765-1766. Przebywał w środowisku dworskim i wśród ludzi teatru. Był świadkiem pierwszego sezonu sceny publicznej w Operalni Saskiej. Adorował konkurujące ze sobą włoskie baleriny: Annę Binetti, Caterinę Gattai i Teresę Casacci. Oklaskiwał występy Charlesa Le Picqa, uznawanego za Apolla Tańca ówczesnej sceny europejskiej. Uległ zakulisowym intrygom tancerek wdając się w konflikt i pojedynek z hrabią Ksawerym Branickim. Stąd nasze zainteresowanie warszawskim epizodem jego kultowych pamiętników.
Prace nad polskim baletem o Casanovie trwają już od ponad roku. Librecistą jest Paweł Chynowski, a choreografem Krzysztof Pastor. Związali oni swoją ideę z muzyką Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego życie i twórczość przebiegały równolegle do przygód sławnego Wenecjanina. Podobno poznali się obaj podczas przygotowań do prapremiery Don Giovanniego, a Casanova nawet maczał palce w finalnej wersji libretta Mozartowskiego arcydzieła. Koncepcja muzyczna baletu powstała więc w oparciu o wybrane utwory instrumentalne i wokalne Mozarta, w których doborze uczestniczył kierownik muzyczny planowanego przedstawienia Jakub Chrenowicz.
Pomysł baletu Casanova w Warszawie zrodził się w kontekście przyszłorocznych obchodów 250-lecia polskiego teatru publicznego, które pokrywają się także z rocznicą powstania u nas pierwszego królewskiego zespołu baletowego. Z inicjatywy dyrektora Waldemara Dąbrowskiego scenografem przedstawienia będzie wybitny włoski artysta Gianni Quaranta (laureat m.in. Oscara za film Pokój z widokiem i Cezara za Farinellego), którego wielki dorobek teatralny i filmowy powstawał wespół z takimi twórcami, jak: Zeffirelli, Bertolucci, Ponnelle, Menotti, Ivory, Corbiau, Lavaudant, Bolognini i Ronconi. Z kolei on zaproponował jako projektanta świateł znanego operatora filmowego, Daniele Nannuzziego, z którym współpracuje od czasu realizacji pamiętnego filmu Jezus z Nazaretu Zeffirellego.
Konsultacje z Giannim Quarantą trwają już od dłuższego czasu. Scenograf otrzymał dokładną dokumentację tematu i zapoznał się osobiście z możliwościami technicznymi naszej sceny. Odbył też kilka spotkań roboczych z choreografem i librecistą. W połowie grudnia br. przywiózł i przekazał do produkcji projekty dekoracji i kostiumów. Prapremierę baletu planujemy w maju 2015 roku.
Na zdjęciach: wybrane projekty scenograficzne Gianniego Quaranty do baletu Casanova w Warszawie.