• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

O muzyce pszczół

Czy pszczoła może mieć coś wspólnego z operą i z muzyką? Ależ tak! Chociażby w operze Krzysztofa Pendereckiego Ubu Rex jedna ze scen dzieje się w pasiece, toteż w inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego (TW-ON, 2003) dwór króla Wacława i królowej Rozamundy paradował w pszczelarskich kapeluszach. Ale same pszczoły są przecież bardzo muzykalne – dają koncerty dzień w dzień, gdyż ich drgające w locie skrzydełka wydają różne dźwięki.

Skromny kompozytor i dyrygent śp. Czesław Kwieciński zasłynął ze swojego zamiłowania do pszczelarstwa. Przechadzał się po swej pasiece z kamertonem przy uchu i zauważył, że muzyka pszczół zmienia się zależnie od pracy, jaką się zajmują. Wentylują gniazdo, przylatują tam i wylatują na miodobranie, oblatują ul. Dostrzegł różnice między dźwiękami wydawanymi przez poszczególne osobniki: robotnice, trutnie i matki.

Z pszczelej rodziny najwięcej rozmaitych dźwięków wytwarzają robotnice. Powracają do ula z urobkiem z różnych roślin, toteż inaczej brzmi ton rzepakowy albo czereśniowy, jeszcze inaczej malinowy, akacjowy czy lipowy. Najciekawiej brzmi ton faceliowy – podekscytowane zebraniem tego pyłku pszczoły śpiewają w tercji małej. W słoneczne dni tony łączą się i wtedy pięknie grają „organy pasieki”. Trutnie też lubią chór; dobywają razem ton długi i ciągły. W środku lata, kiedy pszczela rodzina się powiększa, dochodzi do „śpiewu matek”. Wtedy stara królowa siedząca na plastrze nie trzepocze skrzydełkami, lecz tak, jak w prawdziwym śpiewie, oddycha – za pomocą swych owadzich przetchlinek i tchawek, a nowa królowa z rojowego matecznika jej odpowiada i tak powstaje pszczela antyfona.

Pszczele dźwięki są wyższe i niższe, ich skala nieznacznie wykracza poza oktawę. Można z nich komponować pieśni. Sam Kwieciński wykorzystał dźwięki pszczół, pisząc Hymn Apimondii, który złożony był z tonu lipowego, ulowego, rzepakowego i czereśniowego. O czym „śpiewają” pszczoły z dachu Teatru Wielkiego? Możecie się przekonać próbując teatralnego miodu z naszego butiku.

opracowała: Małgorzata Komorowska

  • Więcej o wystawie

    Wystawa objęta honorowym patronatem przez:

    Ambasadę Chińskiej Republiki Ludowej
    Ambasadę Japonii w Polsce

    Realizatorzy:

    Scenariusz: Małgorzata Martini (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha)
    Komisarze: Monika Chudzikowska, Małgorzata Martini
    Projekt przestrzeni: Przemysław Klonowski
    Produkcja wystawy: Andrzej Ruta

    Rozwiń

    Organizatorzy składają podziękowania za użyczenie eksponatów na wystawę:

    Ambasadzie Japonii w Polsce
    Katedrze Filologii Japońskiej Uniwersytetu Warszawskiego
    Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie
    Muzeum Etnograficznemu w Krakowie
    Muzeum Narodowemu w Krakowie
    Muzeum Narodowemu w Poznaniu
    Muzeum Narodowemu w Warszawie
    Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
    Państwowemu Muzeum Etnograficznemu w Warszawie
    Teatrowi Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi

    oraz osobom prywatnym:

    Pani Annie Bielak
    Pani Jadwidze Rodowicz
    Państwu Yoko i Jakubowi Karpolukom
    Właścicielom kolekcji prywatnej w Villi Japonica w Wiśle

    Zwiń
  • Galeria
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo
  • Wideo
  • Wirtualny Spacer

Polecane

  • Pasiaste pracusie

    Pasiaste pracusie



    Więcejo
  • Rodzaje miodu

    Rodzaje miodu



    Więcejo
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''