Balet w trzech aktach
Choreografia: FREDERICK ASHTON
Muzyka: SIERGIEJ PROKOFIEW
Inscenizacja, reżyseria i nadzór nad realizacją: WENDY ELLIS SOMES
Dyrygent: EVGENY VOLYNSKY
Scenografia i kostiumy: TOER VAN SCHAYK
Światła: MARK JONATHAN / STANISŁAW ZIĘBA
Prapremiera: 21.11.1945, Balet Bolszoj, Moskwa
Premiera tej choreografii: 23.12.1948, Sadler's Wells Ballet, Londyn
Premiera Polskiego Baletu Narodowego: 27.11.2010
Któż nie zna baśni o Kopciuszku: o sierocym losie dziewczynki, złej macosze i bezwolnym ojcu. W przedstawieniu Fredericka Ashtona macocha już wprawdzie nie żyje, ale pozostawiła dwie kapryśne i samolubne córki, które zepchnęły sierotę do roli służącej. Jednak dobro musi w końcu zatryumfować, bo nad Kopciuszkiem czuwa na szczęście Wróżka Chrzestna. Dzięki jej czarom sierota przeżyje jedną noc jak księżniczka: trafi na bal w pałacu, wdziękiem i urodą zdystansuje obie siostry przyrodnie, oczaruje księcia i oczywiście zgubi pantofelek, ale... Znamy finał tej historii, jednak wracamy do niej chętnie, zwłaszcza gdy opowiada nam ją Sir Ashton - arcymistrz narracji w balecie, twórca o wyjątkowym poczuciu elegancji i poczuciu humoru, najwybitniejszy choreograf brytyjski XX wieku.
Balet Siergieja Prokofiewa oglądamy więc w najlepszej inscenizacji, która od lat cieszy się niesłabnącym powodzeniem w słynnym Royal Ballet w Londynie. To spektakl dla całych rodzin i coraz nowych pokoleń. Dorośli chłoną z niego piękno tańca klasycznego w angielskim stylu i potężną dawkę satyry, z jaką potraktował Ashton obie siostry przyrodnie (w męskim wykonaniu!). Szczególne wzruszenia są jednak udziałem dzieci, które w napięciu śledzą zmienne losy Kopciuszka w bajkowych kostiumach i dekoracjach holenderskiego scenografa Toera van Schayka. Takie właśnie przedstawienie pozostawiła u nas Wendy Ellis Somes, dawna gwiazda Royal Ballet, która zrealizowała choreografię Fredericka Ashtona z Polskim Baletem Narodowym. A soliści naszego zespołu wzbogacają każde wykonanie swym pięknym tańcem i aktorskimi talentami.
Czas trwania: 2 h 35 min