Tragizm i okrucieństwo II wojny światowej powinny skłonić do refleksji, jak uniknąć takich wydarzeń w przyszłości. I jaka jest geneza takich zjawisk. Co spowodowało narodziny faszystowskiej ideologii? Twórczość Hansa-Jürgena Syberberga jest wynikiem analizy współzależności sztuki i polityki oraz wzajemnego wpływu tych dwóch dziedzin życia na siebie.
Wystawa zorganizowana w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej powstała w wyniku współdziałania trzech instytucji i wpisała się w obchody Warszawskich Dni Wagnera, tuż obok premiery „Lohengrina”, retrospektywy pięciu filmów w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej oraz koncertu pieśni Wagnera. Współorganizatorami tego niezwykłego przedsięwzięcia, którego inauguracja odbyła się w Galerii Opera 4 kwietnia 2014 roku były: Instytut Goethego, Teatr Wielki - Opera Narodowa oraz Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu.
Syberberg to kontynuator wagnerowskiej idei dzieła totalnego, łączącego w sobie muzykę, teatr, poezję, obraz, ruch. Scenarzysta, reżyser, nierzadko operator, scenograf, montażysta, autor opracowania muzycznego, animator stworzonych przez siebie marionetek. Przez trzy dni artysta osobiście budował ekspozycję z niezwykłym zaangażowaniem i precyzją przejawiającą się dbałością o każdy detal — pojawił się także na wernisażu. Efektem jego pracy było stworzenie Gesamtkunstwerku, na który złożyły się prezentacje videoclipów, pełne projekcje filmów i obszerne instalacje z wkomponowanymi marionetkami, unikatowymi projektami kostiumów, rekwizytami i fragmentami scenografii, pochodzącymi z prywatnego archiwum autora.
Zwiedzający mieli okazję zobaczyć lalki przedstawiające Wagnera, Hitlera, Ewę Braun, Goebbelsa, Himmlera i wiele innych postaci, jak również obejrzeć dwa dzieła filmowe artysty: „Parsifal” i „Hitler — film z Niemiec”. Ogromną sensację wśród gości wzbudzała pluszowa maskotka w postaci psa z głową Führera. Wystawę można było zobaczyć po raz ostatni podczas Nocy Muzeów, a jej finisaż stał się oficjalnym zakończeniem Warszawskich Dni Wagnera.