Malarz, grafik. Tworzy obrazy, rysunki i grafikę warsztatową. Urodził się w 1940 roku w Mielnicy. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w pracowni prof. Mariana Jaeschke. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w roku 1965. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Wydziału Artystycznego Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2010 roku prowadzi pracownię malarstwa w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie na kierunku: grafika. Brał udział w 35 wystawach indywidulnych i ponad 200 prestiżowych wystawach zbiorowych sztuki polskiej w kraju i za granicą (Austria, Argentyna, Belgia, Francja, Irak, Niemcy, Meksyk, Rosja, USA, Wielka Brytania, Węgry, Włochy). Laureat licznych nagród i wyróżnień, takich jak: nagroda publiczności na Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców (Puławy 1966), nagroda indywidualna Ministra Kultury i Sztuki (1977), Premio Internazionale „Apollo Musagete” (Talla, Włochy 1985), wyróżnienie na XXI Międzynarodowym Festiwalu Malarstwa (Cagnes-sur-Mer, Francja 1989), nagroda indywidualna I stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002) oraz stypendia twórcze Ministra Kultury i Sztuki (1968, 1984, 1986, 1989) i roczne stypendium twórcze The Society for Arts of Chicago (2004). W 2012 roku otrzymał Srebrny Medal, a w 2019 Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Prace artysty znajdują się w Muzeum Narodowym w: Krakowie, Przemyślu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu, Mondriaanhuis w Amersfoort (Holandia), Muzeach Okręgowych w Chełmie i Koszalinie, Muzeum Lubelskim, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Muzeach ASP w Warszawie i Wrocławiu, Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży, Muzeum w Talli (Włochy), Centrum Sztuki Studio w Warszawie, Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, The Society for Arts w Chicago, Biurze Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze, Lublinie, Rzeszowie, Sandomierzu, Szczecinie i Warszawie, Galerii Sztuki Współczesnej w Ostromecku i Garwolinie oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Z katalogu wystawy (Piotr Majewski):
Szczególnie dużo uwagi malarz zawsze poświęcał zagadnieniom kompozycyjnym. Układ elementów obrazu z różnych okresów twórczości jest przemyślany, oparty o porcjonalne relacje, które z reguły wywołują wrażenie spokoju, stabilności i przejrzystości. Adama Stykę interesują formy podstawowe, a więc kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt. Za ich pomocą organizuje płaszczyznę, wydziela pola obrazowe, określa wagę części obrazu oraz wskazuje jego centrum i peryferia.
Na zdjęciu: Adam Styka, Obraz XXXII – 13, olej, płótno, 180 x 130 cm, 2013 rok, fot. Marcin Łabuz