• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Portrety Teatru

19/11/2025 – 11/01/2026

Z okazji 200. rocznicy wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz 60. rocznicy jego powojennej odbudowy, zapraszamy na wystawę 200 lat kamienia węgielnego. Portrety Teatru Wielkiego, prezentowaną w Galerii „Okno na Kulturę” przy ul. Krakowskie Przedmieście 17. W projekcie udział wzięły współczesne artystki i artysta: Olga Wolniak, Marta Banaszak, Paweł Kałużyński, Monika Drożyńska, Pola Dwurnik oraz Agata Kus. Zaprezentowano na niej również kostiumy stworzone przez polskich projektantów, między innymi: Gosię Baczyńską, Tomasza Ossolińskiego i Macieja Zienia. Wystawa jest zwieńczeniem cyklu, w ramach którego przez kolejne miesiące prezentowane były indywidualne prace artystów inspirowane sztuką i budynkiem Teatr Wielkiego.

– Zależało nam, aby wystawa przypominała o historii budynku Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, ale jednocześnie, by uświadamiała, jak wiele ma on do zaoferowania współczesnemu widzowi. Dzięki perspektywie artystów gmach oraz wnętrze Teatru jawią się jako piękne, nieusuwalne części kulturalnej i architektonicznej mapy Warszawy. Staraliśmy się zbudować metaforyczny pomost między przeszłością a teraźniejszością. Między innymi dlatego wernisaż wystawy odbędzie się dokładnie w ten sam dzień i o tej samej godzinie, o której przed dwustu laty wmurowano kamień węgielny pod budowę Teatru Wielkiego – mówi Marcin Fedisz, kurator Galerii Opera i inicjator projektu.

Każdy z zaproszonych artystów spojrzał na Teatr z innej perspektywy, tworząc indywidualny portret tego miejsca.

  • Agata Kus, Zombie

    datowanie: 2025
    wymiary: 210 x 150 cm
    technika: olej na płótnie

    Rozwiń

    Malarka. Urodziła się w 1987 roku. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest absolwentką i doktorem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka obroniła w 2012. Zajmuje się głównie malarstwem, rysunkiem, ceramiką i wideo. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów, w tym zwyciężczynią Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 we Wrocławiu. W roku 2017 została nominowana do Nagrody „Spojrzenia” Deutsche Banku i Zachęty. W roku 2011 i 2018 była nominowana do stypendium szwajcarskiej Fundacji Vordemberge-Gildeward. W 2021 zdobyła pierwsze miejsce w rankingu Kompas Młodej Sztuki publikowanego na łamach Rzeczpospolitej. Współpracowała z wieloma instytucjami i galeriami w Polsce, Austrii i Paryżu. Jej obrazy znajdują się m.in. w kolekcjach: Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Galerii Bunkier Sztuki oraz w Kolekcji mBanku i licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i zagranicą. Agata Kus maluje głównie ludzi, wpisując się w obserwowany w ostatnich latach triumfalny powrót do klasycznego rodzaju figuratywności. Charakterystyczna dla jej malarstwa równoczesna wielość narracji, spojona w jedną kompozycję, pozwala na wielowątkowe czytanie obrazu: poszczególnego tematu lub syntezy ich wszystkich, układających się w nowe znaczenia. Nieoczywistość i dwuznaczność tych obrazów otwiera wiele możliwości interpretacji oraz podążania za ich niezwykle fascynującą narracją. Artystka stosuje przy tym liczne gry formalne, jak malarskie kolaże, pseudowycinanki, wklejki, zamazywania i destrukcje, sugerując zestawienie ze sobą wielu kompozycji o różnej fakturze i technice.

    Obraz Zombie powstał na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z okazji 60. rocznicy jego odbudowy w ramach projektu Portrety Teatru, którego inicjatorem jest Marcin Fedisz, kurator Galerii Opera. Płótno przedstawia postać kobiecą wyłaniającą się z architektonicznej niszy, w pozie przypominającej antyczne rzeźby. Ten wyrazisty układ ciała może kojarzyć się z intensywną pracą fizyczną – tancerki, sportsmenki, ale podobne pozy widujemy również w przestrzeni publicznej, wśród osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Nałożone na siebie porządki wzniosłości i codziennego dramatu ukazują cielesność jako pole napięć, transformacji, opowieści zapisanych w ciele. Obraz jest próbą uchwycenia momentu przejściowego – między trwaniem a upadkiem, występem a zawieszeniem, życiem a czymś, co już je tylko przypomina. Tytuł Zombie to nie tyle dosłowne odniesienie, ile pytanie o to, co zostaje w nas, gdy ciało nadal tańczy, ale coś w środku już zgasło.

    Zwiń
  • Pola Dwurnik - Violetta Valéry

    fantazja na temat kostiumu Gosi Baczyńskiej w inscenizacji 
    Mariusza Trelińskiego w Operze Narodowej, premiera: 2010

    datowanie: 2025
    wymiary: 210 x 150 cm 2025
    technika: olej na płótnie

    Rozwiń

    Artystka wizualna, malarka, autorka, wydawczyni i redaktorka książek artystycznych. Urodziła się w 1979 roku w Warszawie. Główne obszary jej działalności artystycznej to malarstwo olejne, rysunek, komiks i kolaż. Jej obrazy i rysunki pokazywane były na wystawach zbiorowych i solowych m.in. w: Harkawik Gallery w Nowym Jorku, Daniel Benjamin Gallery w Londynie, Kunsthaus Baselland w Bazylei, HAU2 w Berlinie, Narodowym Muzeum Sztuki XXI wieku MAXXI w Rzymie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie i wielu innych. Prace artystki znajdują się w publicznych kolekcjach: The Bunker Artspace w West Palm Beach, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Współczesnego Wrocław, POLIN w Warszawie, Muzeum Warszawy, Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, MCSW Elektrownia w Radomiu, Pałacu Schoena w Sosnowcu, Krupa Art Foundation we Wrocławiu, Fabryki Norblina w Warszawie oraz w kolekcjach prywatnych na całym świecie. Jest córką Teresy Gierzyńskiej i Edwarda Dwurnika, artystów i melomanów, i odkąd skończyła siedem lat regularnie chodzi na przedstawienia operowe, głównie do Teatru Wielkiego. Kocha operę i słucha jej w pracowni. Częstym motywem jej obrazów jest fantazyjny ubiór portretowanej postaci obrazujący różne stany emocjonalne.

    Obrazy Violetta Valéry oraz Zerlina i Don Giovanni powstały na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z okazji 60. rocznicy jego odbudowy w ramach projektu Portrety Teatru, którego inicjatorem jest Marcin Fedisz, kurator Galerii Opera. Artystka częstym motywem swoich prac czyni fantazyjny ubiór, podkreślający różne stany emocjonalne portretowanych postaci. Podążając tym tropem, na zamówienie Opery Narodowej stworzyła malarskie wariacje na temat strojów ze swoich dwóch ulubionych inscenizacji Mariusza Trelińskiego.

    Zwiń
  • Pola Dwurnik - Krótka fascynacja: Zerlina i Don Giovanni 

    fantazja na temat kostiumów projektu Arkadiusa w inscenizacji Mariusza Trelińskiego w Operze Narodowej, premiera: 2002 

    datowanie: 2025
    wymiary: 210 x 150 cm
    technika: olej na płótnie

    Rozwiń

    Artystka wizualna, malarka, autorka, wydawczyni i redaktorka książek artystycznych. Urodziła się w 1979 roku w Warszawie. Główne obszary jej działalności artystycznej to malarstwo olejne, rysunek, komiks i kolaż. Jej obrazy i rysunki pokazywane były na wystawach zbiorowych i solowych m.in. w: Harkawik Gallery w Nowym Jorku, Daniel Benjamin Gallery w Londynie, Kunsthaus Baselland w Bazylei, HAU2 w Berlinie, Narodowym Muzeum Sztuki XXI wieku MAXXI w Rzymie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie i wielu innych. Prace artystki znajdują się w publicznych kolekcjach: The Bunker Artspace w West Palm Beach, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Współczesnego Wrocław, POLIN w Warszawie, Muzeum Warszawy, Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, MCSW Elektrownia w Radomiu, Pałacu Schoena w Sosnowcu, Krupa Art Foundation we Wrocławiu, Fabryki Norblina w Warszawie oraz w kolekcjach prywatnych na całym świecie. Jest córką Teresy Gierzyńskiej i Edwarda Dwurnika, artystów i melomanów, i odkąd skończyła siedem lat regularnie chodzi na przedstawienia operowe, głównie do Teatru Wielkiego. Kocha operę i słucha jej w pracowni. Częstym motywem jej obrazów jest fantazyjny ubiór portretowanej postaci obrazujący różne stany emocjonalne.

    Obrazy Violetta Valéry oraz Zerlina i Don Giovanni powstały na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z okazji 60. rocznicy jego odbudowy w ramach projektu Portrety Teatru, którego inicjatorem jest Marcin Fedisz, kurator Galerii Opera. Artystka częstym motywem swoich prac czyni fantazyjny ubiór, podkreślający różne stany emocjonalne portretowanych postaci. Podążając tym tropem, na zamówienie Opery Narodowej stworzyła malarskie wariacje na temat strojów ze swoich dwóch ulubionych inscenizacji Mariusza Trelińskiego.

    Zwiń
  • MONIKA DROŻYŃSKA, Wielka Narodowa

    datowanie: 2025
    dyptyk
    haft na płótnie 100 x 130 cm
    haft na płótnie 100x 130 cm 

     

    Rozwiń

    Artystka sztuk wizualnych, hafciarka, aktywistka. Urodziła się w 1979 roku w Nowym Sączu. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureatka licznych stypendiów i Paszportu „Polityki”. Jej praktyka artystyczna związana jest z haftem ręcznym i tkaniną w przestrzeni publicznej. Sama nazywa ją pisaniem haftu, które traktuje jako język przejściowy, mieszczący się między intymnym pismem ręcznym a uprzywilejowanym drukiem. Wyhaftowała ponad 500 tkanin. Zrealizowała kilkanaście wystaw i projektów indywidualnych i brała udział w kilkudziesięciu wystawach i projektach zbiorowych, m.in. w: CSW Zamku Ujazdowskim, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Bozar w Brukseli, Muzeum Quatier w Wiedniu, Ludwig Museum w Budapeszcie. Prace artystki znajdują się w kolekcjach: Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie, Mocaku, Muzeum Narodowego w Krakowie, Polin Muzeum Żydów Polskich, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Lentos Kunstuseum w Linz. Jej prace były publikowane w prasie, w książkach, zostały im poświęcone cztery katalogi indywidualne i jeden w duecie z Erną Rosenstein. Jest założycielką Szkoły haftu dla pań i panów „Złote Rączki”. Haftowane przez artystkę tkaniny niejednokrotnie wzbudzały kontrowersje i poruszenie oraz były przedmiotem dyskusji i debat. 

    Praca Wielka Narodowa powstała na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej z okazji 60. rocznicy jego odbudowy w ramach projektu Portrety Teatru, którego inicjatorem jest Marcin Fedisz, kurator Galerii Opera. Na płótnach artystka posługuje się swoim podstawowym narzędziem - słowem. Bawi się językiem, bada jego nieograniczone możliwości – w tym przypadku sięgając po hiperbolę. Wyhaftowane w formie sentencji oczywiste stwierdzenia nadają im ironicznej wymowy.

    Zwiń
  • Paweł Kałużyński Opera Vertigo

    datowanie: 2025
    dyptyk
    technika i wymiary: olej, żywica na płótnie, 110 x 84 cm
    olej, żywica na płótnie, 120 x 160 cm

    Rozwiń

    PAWEŁ KAŁUŻYŃSKI
    Malarz. Urodził się w 1979 roku w Warszawie, gdzie mieszka i pracuje. Jest absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 2005 roku w pracowni prof. Mariana Czapli. W latach 1999-2004 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą. Miał kilkanaście wystaw indywidualnych, m.in. w: Loop Generation w Londynie, Galerii aTAK w Warszawie, Galerii Rabbithole Art Room w Warszawie, Galerii Promocyjnej w Warszawie, Galerii Kolekcjoner w Krakowie. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. w: Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Centre Del Carme w Walencji, Centro de Arte Contemporaneo Francisco Hemandez w Maladze, Galerii Milano w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu i Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.


    Obraz Opera Vertigo powstał na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z okazji 60. rocznicy jego odbudowy w ramach projektu Portrety Teatru, którego inicjatorem jest Marcin Fedisz, kurator Galerii Opera. Na jednej części dyptyku widzimy budynek Teatru od strony placu Teatralnego namalowany w charakterystycznym dla artysty stylu. W drugiej części malarz przeniósł na płótno fragment Foyer na poziomie lóż z widocznym na pierwszym planie bogato zdobionym kryształowym żyrandolem projektu Tadeusza Gronowskiego.

    Zwiń
  • Olga Wolniak Kwiaty polskie

    datowanie: 2024
    wymiary: wys. 200 cm, szer. 300 cm
    technika: olej na płótnie

    Rozwiń

    OLGA WOLNIAK
    Malarka. Urodziła się w 1957 roku w Rangunie (Birma). Studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1980 roku obroniła dyplom 
    w pracowni Tadeusza Dominika. Jest autorką portretów wybitnych ludzi świata kultury i sztuki oraz prac o tematyce społecznej poruszających m.in. kwestie kulturowych ról przypisanych kobietom i ich równouprawnienia. W swoich obrazach często sięga po inspiracje zaczerpnięte z rękodzieła artystycznego. Tworzy też wielkoformatowe płótna z motywami wschodnich tkanin – dywanów, kobierców i kilimów, przenosząc efekty swoich etnograficznych poszukiwań na język malarski. Mieszka i pracuje w Warszawie.

    Obraz Kwiaty polskie powstał na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z okazji 60. rocznicy jego odbudowy w ramach projektu Portrety Teatru, którego inicjatorem i koordynatorem jest Marcin Fedisz, kurator Galerii Opera. W przypadku tego obrazu artystka przeniosła na płótno wzór posadzki Foyer Dolnego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, którego projekt, również zatytułowany Kwiaty polskie, powstał w pracowni Bohdana Pniewskiego w 1965 roku.

    Zwiń
  • Marta Banaszak Opera

    datowanie: 2024
    wymiary: 130 x 260 cm
    technika: olej na płótnie

    Rozwiń

    MARTA BANASZAK
    Artystka swoją twórczość opiera na relacji między sztuką, nauką i duchowością. Tworzy malarstwo olejne, rzeźbę w kamieniu i grafikę warsztatową w technice linorytu. Jej prace inspirowane są matematycznymi obliczeniami sztuki islamu i renesansowej Europy. Przedstawiają bryły, światło, przestrzeń. Artystka związana jest z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie otrzymała tytuł doktora sztuki dysertacją na temat geometrii w sztuce. Obrazy inspirowane architekturą przedstawiła po raz pierwszy w 2017 roku na wystawie indywidualnej w Musée National des Beaux-Arts d’Alger.

    Obraz Opera powstał na zamówienie Teatr Wielkiego - Opery Narodowej z okazji 60. rocznicy jego odbudowy. Artystka przedstawiła widownię Sali Moniuszki: pustą, widzianą w mocnej perspektywie, w nietypowym widoku z drugiego balkonu, taką jaką widz przejęty zbliżającym się przedstawieniem rzadko kiedy dostrzega. Rzędy aksamitnych bordowych foteli, połyskujące poręcze, rytmy gładkich schodów są pięknem powielonym. Marta Banaszak rozpoczyna tym obrazem cykl o architekturze Warszawy. Obiekt, jaki znajduje się przez Państwem, składa się z dwóch podobrazi, którymi można obracać, tworząc kolejne odrealnione kompozycje. Pojawia się narracja patriotyczna, czerwień, biel, motyw skrzydeł. Jest to hołd dla architektury Bohdana Pniewskiego i odbudowy gmachu-symbolu.

    Zwiń

Sponsorzy

  • MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • MECENAS GALERII OPERA

  • ORLEN

Informacje

Organizator

Teatr Wielki – Opera Narodowa

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Czas trwania: 

19/11/2025 – 11/01/2026

Miejsce:

Galeria „Okno na Kulturę”,
ul. Krakowskie Przedmieście 17

Wstęp

wtorek – niedziela, w godz. 12–19

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''