• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Chopin bez fortepianu

Kompozytor albo krótki opis

  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • 6 grudnia 2014 sobota 19:00 Sala Młynarskiego
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Dyrygent: Bassem Akiki
Reżyseria: Michał Zadara
Reżyser świateł: Artur Sienicki
Występuje: Barbara Wysocka
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Chopin bez fortepianu to pierwsze wykonanie obu koncertów fortepianowych Chopina bez partii fortepianu.

Prapremiera: 23.03.2013, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Producent: CENTRALA
CENTRALA jest wspólną inicjatywą Andergrand Media + Spektakle oraz Agencji Artystycznej GAP
Czas trwania: 90 min

Chopin bez fortepianu to pierwsze wykonanie obu koncertów fortepianowych Chopina bez partii fortepianu. Została ona zastąpiona tekstem Barbary Wysockiej i Michała Zadary, będącym ekwiwalentem partii fortepianu, jej literackim odbiciem, oraz refleksją krytyczną na temat recepcji działa kompozytora. Aktorską transkrypcję partii fortepianu na scenie wykonuje Barbara Wysocka, opowiadając widzom krok po kroku, co robi fortepian. Scenariusz powstał na podstawie wywiadów z wybitnymi pianistami, prac muzykologicznych, biografii, listów Chopina oraz dzieł filozoficznych i teoretycznych. Jest zatem werbalnym odpowiednikiem partii fortepianowej, przewodnikiem po koncertach, ich opisem i komentarzem do nich. Struktura tekstu tego spektaklu odpowiada kompozycji koncertów. Spektakl otrzymał Grand Prix festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie w 2014 roku.

Obsada

2014-12-06 | 19:00

Realizatorzy

Streszczenie

  •  

    Objawieniem był dla mnie Chopin bez fortepianu [...] spektakl okazał się oszałamiającym manifestem wolności artysty. Wysocka i Zadara [...] upomnieli się o Chopina -- rewolucjonistę i co najważniejsze stworzyli niehermetyczny język do rozmowy o emocjach wpisanych w muzykę poważną. Nie było jeszcze takiego przedsięwzięcia w polskim teatrze, dziwię się, że nie wziął ich do repertuaru Teatr Narodowy albo Stary czy którakolwiek opera. Chopin Zadary i Wysockiej jest hołdem dla teatru eksperymentalnego, który nie zdradza kultury wysokiej i staje się współcześnie klasyczny przez samą jakość wykonania. To nowy ton w polskim teatrze, oby nie został zmarnowany.

  •  

    W Chopinie bez fortepianu Michała Zadary Barbara Wysocka nadludzkim niemal wysiłkiem stworzyła kreację wybitną. Tocząc swój heroiczny bój z orkiestrą po batutą Jacka Kaspszyka, walczyła nie tyle o uwagę widza, lecz o prawdę.

  •  

    Michał Zadara podejmuje się reinterpretacji i „odzyskania” dla współczesności repertuaru klasycznego. W Chopinie ta współczesność jest nie tylko werbalizowaną w trakcie wykładu nowoczesną interpretacją dzieła Chopina, ale przede wszystkim - nowatorską formą samego spektaklu i myślenia o tym, czym może być teatr. Performans Wysockiej jest na przemian zabawny i poruszający, lekki i dotkliwy, wypowiadany raz ze swadą, raz z pasją. Dzięki niej konceptualny spektakl nabiera energii i siły drapieżnego postulatu.

  •  

    [Spektakl] wymaga morderczej dyscypliny, aliści ta w niczym nie hamuje mocy gry. Przeciwnie, wzmacnia ją, wydobywa akcenty, podkreśla sensy, podbija wściekłą pasję wypowiedzi i ich nieoczekiwany humor, rozkręca aktorską błyskotliwość. Każe oglądać spektakl jak występ instrumentalisty-wirtuoza i jak istotną, dobitną wypowiedź sceniczną. Nie: albo jedno, albo drugie! Jedno i drugie naraz, w dopełnieniu.

  •  

    Barbara Wysocka -- skrzypaczka, aktorka i reżyser teatralna i operowa -- dokonuje w tym spektaklu rzeczy niezwykłej. Staje się medium, przez które płyną muzyka, słowo, emocje, wielorakie sensy -- a zarazem niezwykle silnie zaznacza swoją indywidualną osobowość. Gdybym chciała znaleźć określenie pasujące do jej kreacji, chyba najbliższy istoty byłby termin "aktorka instrumentalna" -- użyty jednak w nieco innym znaczeniu, niż u Bogusława Schaeffera. Wysocka jest zarazem pianistką i fortepianem, a jej ciało i głos stają się areną ścierających się ze sobą idei, sprzecznych myśli, skontrastowanych emocji.

  •  

    Wysockiej i Zadarze chodzi o radykalizm sztuki. Chodzi o przywrócenie Chopina jako artysty zadziwiającego i szokującego, idea ta poszukuje adekwatnej formy, odnajdując ją w eliminacji tego, co w tej muzyce najbardziej charakterystyczne -- linii fortepianu. Mówienie w imieniu muzyki staje się szczególnie pojętym aktem regeneracji: jest zmaganiem o niepogrzebanie żywcem. 

  •  

    Chopin zostaje tu wskrzeszony, by, z towarzyszeniem orkiestry odegrać przed publicznością postmodernistyczną Wielką Improwizację -- prowokacyjny, heretycki pośmiertny auto-komentarz, rozpisany na tekst i nuty, ale w efekcie spontaniczny i nie do odtworzenia. Zadara i Kaspszyk stawiają przed Wysocką karkołomne i bezprecedensowe aktorskie wyzwanie. To prawdziwy agon -- w każdym tego słowa znaczeniu. Heroicznie antyheroiczny. Wysocka jest jednocześnie partyturą, instrumentem, głosem Chopina i konkurencją dla dyrygenta. Konfrontuje się z martwym ciałem Chopina, paryskiego Chopina, z dziurą w piersi po wyjętym sercu. Zastępuje zamilkły fortepian. Zadara, Kaspszyk i Wysocka stworzyli wspólnie nowy dwuczęściowy poemat. Wspólnie wypowiadają się w nowym teatralnym języku. Razem z Chopinem. Barbara Wysocka to nie jest Chopin. To polska artystka XXI wieku, mająca własną osobowość, własną ekspresję, głos. To nowe serce.

Sponsorzy

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Shiseido
  • Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Art Biznes
  • We are more
  • Harvard Business Review Polska
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''