Cud albo Krakowiaki i Górale
Jan Stefani
Wodewil w czterech aktach
Libretto: Wojciech Bogusławski
Prapremiera: 1.03.1794
Premiera: 13.03.2015
Oryginalna polska wersja językowa
Czy dla uczczenia 250. rocznicy powstania pierwszego teatru publicznego w Polsce można było wybrać lepszy tytuł niż wystawiony w 1794 roku wodewil Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale? I czy wybór wykonawców, adeptów Akademii Operowej, biorąc pod uwagę symboliczny wymiar wydarzenia, mógł być trafniejszy? Cóż bowiem piękniejszego niż młodzi artyści sięgający do korzeni?
Pod adresem Cudu mniemanego autorstwa tandemu Bogusławski-Stefani, wysuwa się współcześnie różne zarzuty. Jednym nie podoba się to, że w libretcie Wojciech Bogusławski za mało wyraziście zróżnicował gwary Górali i Krakowiaków, innym, że Jan Stefani nie zawsze trafnie "przepracował" melodie ludowych pierwowzorów. Często lekceważy się fakt, że to powstałe w przededniu insurekcji kościuszkowskiej dzieło, słusznie uznane za pierwszą polską operę narodową, odegrało wielką rolę w podgrzaniu nastrojów niepodległościowych.
Bo Krakowiacy aż kipią od mistrzowskich aluzji politycznych, a sama muzyka -- świadectwo doskonałego przyswojenia najnowocześniejszych na owe czasy operowych wzorców Mozarta czy Salieriego -- wynosząc ludowość na poziom sztuki wysokiej, stanowi zapowiedź romantycznych szkół narodowych, które miały pojawić się, najskromniej licząc, dopiero 30 lat później.
Obsada
Realizatorzy
Uczestnicy programu kształcenia młodych talentów "Akademia Operowa"
Barokowa orkiestra "Akademii Operowej"
Chór młodzieżowy "Artos" im. Władysława Skoraczewskiego
Streszczenie
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Organizator koktajlu po premierze
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej