Don
Kichot
Ludwig Minkus / Marius Petipa, Aleksandr Gorski, Alexei Fadeyechev
-
Akt I
ok. 45 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt II
ok. 40 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt III
ok. 35 min
Czas trwania: 2 h 40 min
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./fhoto by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
Balet w trzech aktach
Libretto: Marius Petipa według Miguela de Cervantesa
Premiera: 29.05.2014
Koprodukcja: Królewski Balet Flandryjski, Antwerpia
Już w 1614 roku (!) w królewskim Luwrze tańczono balet dworski Don Quichotte. Później motywy z dzieła Cervantesa zadomowiły się w balecie na stałe, owocując przez 400 lat dziesiątkami nowych opracowań. Prawdziwą furorę zrobił jednak balet Mariusa Petipy z muzyką Ludwiga Minkusa (1869), bo trwa na scenach do dzisiaj, odświeżany i przetwarzany przez kolejne pokolenia choreografów.
Skąd taka jego żywotność i popularność? Malowniczy koloryt dawnej Hiszpanii, ponętne Cyganki i strojni toreadorzy, błędny rycerz z La Manchy, komiczny Sancho Pansa i pokraczny Gamache zawsze mogą liczyć na powodzenie. A główni bohaterowie, Kitri i Basilio, nie mają sobie równych w repertuarze klasycznym w kategoriach wdzięku, temperamentu i wirtuozerii tanecznej. Wszystko to tworzy porywającą rewię tańca klasycznego w hiszpańskiej stylistyce.
Obsada
-
- Kitri – Dulcynea
- Basilio
- Don Kichot
- Sancho Panza
- Gamache
- Juanita
-
-
Piccilia
- Espada
- Tancerka Uliczna
- Królowa Driad
- Amorek
-
-
- Kitri – Dulcynea
- Basilio
- Don Kichot
- Sancho Panza
- Gamache
- Juanita
-
- Piccilia
- Tancerka Uliczna
- Królowa Driad
- Amorek
- Espada
-
- Kitri – Dulcynea
- Basilio
- Don Kichot
- Sancho Panza
-
Gamache
Kurusz Wojeński - Juanita
-
- Piccilia
- Tancerka Uliczna
- Królowa Driad
- Amorek
- Espada
-
- Kitri – Dulcynea
- Basilio
- Don Kichot
- Sancho Panza
- Gamache
- Juanita
-
-
Piccilia
- Espada
- Tancerka Uliczna
- Królowa Driad
- Amorek
-
-
- Kitri – Dulcynea
- Basilio
- Don Kichot
- Sancho Panza
- Gamache
- Juanita
-
- Piccilia
- Tancerka Uliczna
- Królowa Driad
- Amorek
- Espada
-
- Kitri – Dulcynea
- Basilio
- Don Kichot
- Sancho Panza
-
Gamache
Kurusz Wojeński - Juanita
-
- Piccilia
- Tancerka Uliczna
- Królowa Driad
- Amorek
- Espada
-
- Kitri – Dulcynea
- Basilio
- Don Kichot
- Sancho Panza
- Gamache
- Juanita
-
-
Piccilia
- Espada
- Tancerka Uliczna
- Królowa Driad
- Amorek
-
Realizatorzy
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Nowa wersja choreograficzna
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
-
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Nowa wersja choreograficzna
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
-
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Nowa wersja choreograficzna
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
-
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Nowa wersja choreograficzna
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
-
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Nowa wersja choreograficzna
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
-
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Nowa wersja choreograficzna
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
-
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Nowa wersja choreograficzna
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
-
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Streszczenie
-
Prolog
Naczytawszy się romansów o rycerzach i rycerskości, Don Kichot postanawia wyruszyć w podróż, aby dokonywać wielkich czynów przynoszących mu chwałę. Na swojego giermka wybiera wiernego Sancho Panzę, człowieka o trzeźwym usposobieniu bez skłonności do marzycielstwa.
-
Akt I
W Barcelonie czuje się świąteczne podniecenie. Kitri, córka oberżysty, flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Przyłapuje ich Lorenzo, ojciec Kitri, i przegania Basilia: cyrulik to żadna partia dla jego córki. Lorenzo chce wydać Kitri za zamożnego szlachcica Gamache’a. Jednak Kitri zdecydowanie nie zamierza poddać się woli ojca.
W trakcie zabawy na placu pojawia się Don Kichot w towarzystwie giermka Sancho Panzy. Zauważywszy oberżystę, Don Kichot bierze go za właściciela rycerskiego zamku i wita z szacunkiem. Lorenzo odpowiada w podobnym tonie i zaprasza Don Kichota do oberży. Sancho Panza pozostaje na placu. Kiedy grupka młodych ludzi zaczyna się z niego naśmiewać, Don Kichot natychmiast spieszy giermkowi na ratunek.
Widząc Kitri, Don Kichot sądzi, że jest ona piękną Dulcyneą, którą widywał w snach i obrał jako „damę swego serca”. Kitri jednak znika, ucieka z Basiliem. Wówczas Lorenzo, Gamache i Don Kichot wyruszają na ich poszukiwanie.
-
Akt II
Scena 1
Kitri i Basilio ukrywają się w tawernie. Odnajdują ich tam Lorenzo, Gamache i Don Kichot. Lorenzo pragnie natychmiast ogłosić zaręczyny Kitri z Gamachem. Wówczas Basilio, który jest nią w zmowie, udaje samobójstwo. Kitri szlocha nad ciałem ukochanego. Ogarnięty szlachetnym oburzeniem Don Kichot oskarża Lorenza o nieczułość i grożąc mu mieczem zmusza do zgody na małżeństwo córki z cyrulikiem. W tym momencie Basilio zrywa się na równe nogi. Nie ma już sensu udawać nieżywego.Scena 2
Na polanie nieopodal wiatraków znajduje się rozległe cygańskie obozowisko. Jest także teatrzyk kukiełkowy. Niebawem pojawiają się tu Don Kichot i Sancho. Właściciel teatrzyku zaprasza Don Kichota, by obejrzał przedstawienie. Don Kichot ogląda występ z zapartym tchem i zapomniawszy, że ma do czynienia z teatrem wbiega na scenę z mieczem w dłoni, aby obronić tych, którzy potrzebują jego opieki. Rozwala scenę, rozrzuca kukiełki, a gdy nagle widzi wiatraki, bierze je za złych czarowników, których musi pokonać. Kiedy łapie skrzydło wiatraka, najpierw szybuje w górę, a następnie upada na ziemię.Scena 3
Ranny Don Kichot wraz z Sancho Panzą znajdują się w lesie. Don Kichotowi wydaje się, że las wypełniają potwory i olbrzymy. Sancho Panza układa go do snu, a sam biegnie szukać pomocy. We śnie Don Kichot widzi „damę swego serca”, Dulcyneę w otoczeniu driad i wróżek. Sancho Panza powraca z Księciem i Księżną, którzy byli właśnie na polowaniu w lesie. Błaga, by pomogli śniącemu Don Kichotowi. Książę i Księżna zapraszają błędnego rycerza w odwiedziny do swego zamku. -
Akt III
Zamek Księcia. Wszystko jest gotowe na przyjęcie Don Kichota.
Usłyszawszy od Sancho Panzy radosną opowieść o miłości Kitri i Basilia, Książę i Księżna są tak mili, że proponują, by ich wesele odbyło się na zamku. Don Kichot i Sancho Panza zostają zaproszeni do zajęcia honorowych miejsc. Nadchodzi uroczysty orszak. Don Kichot widzi Kitri i znów bierze ją za „damę ze snów”. Jednak Księciu i Sancho Panzie udaje się go przekonać, iż jest to ta sama córka oberżysty, której pomógł połączyć się z jej ukochanym Basiliem.
Trwa zabawa. Wszyscy składają podziękowania dzielnemu rycerzowi i jego giermkowi.
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Aleksandra Liashenko
Maksim Woitiul
Sergey Basalaev
Paweł Koncewoj
Carlos Martín Pérez
Yuka Ebihara
Vladimir Yaroshenko
Marta Fiedler
Maria Żuk
Ewa Nowak
Sebastian Solecki
Palina Rusetskaya
Svetlana Siplatova
Robin Kent
Łukasz Tużnik
Bartosz Anczykowski
Aneta Zbrzeźniak
Mai Kageyama
Ana Kipshidze
Yurika Kitano
Kristóf Szabó
Alexei Fadeyechev
Marta Kluczyńska
Thomas Mika
Steen Bjarke
Tatyana Rastorgueva
Ekaterina Shavlishvili