Dziadek do Orzechów i Król Myszy
Piotr Czajkowski / Toer van Schayk, Wayne Eagling
Balet-feeria w dwóch aktach
Libretto: Marius Petipa wg opowieści E.T.A. Hoffmanna
Prapremiera: Teatr Maryjski, Sankt Petersburg, 6.12.1892
Premiera polska: Teatr Nowości, Warszawa, 30.12.1922
Premiera tej inscenizacji: Het Nationale Ballet, Amsterdam, 13.12.1996
Premiera Polskiego Baletu Narodowego: Teatr Wielki, Warszawa, 25.12.2011
Rzecz dzieje się w Warszawie w początkach XIX wieku. Mieszkał tu krótko znany niemiecki romantyk E.T.A. Hoffmann. Niektórzy uważają, że to właśnie w kamienicy przy ulicy Freta rodziła się w jego głowie baśń o Dziadku do Orzechów i Królu Myszy, którą najpierw opowiadał dzieciom swojego kolegi Hitziga, a dopiero później spisał i wydał w Berlinie. Należy do nich wybitny holenderski scenograf i choreograf Toer van Schayk. Akcję warszawskiego przedstawienia umieścił właśnie w domu Hitzigów z zimowym widokiem na Wisłę i Zamek Królewski. Klarze dodał brata Jasia, a nawet zaprosił do Hitzigów samego Hoffmanna. Dopiero w takim entourage'u przedstawił tę czarującą opowieść o świątecznych przeżyciach małej Klary i jej fantastycznej ucieczce przed myszami do krainy zabawek, a potem do wnętrza latarni magicznej. Balet pozostawia niezatarte wrażenia.
Od choreografa i scenografa przedstawienia:
Dziadek do orzechów i Król Myszy, którego premiera w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego odbyła się w 2011 roku, to odnosząca sukcesy wersja bajki stworzona przeze mnie i Wayne’a Eaglinga. Pierwszy wykonał ją zespół Het Nationale Ballet w Amsterdamie w 1996 roku. Pierwotnie umieściłem akcję w Amsterdamie, jednak dla tej polskiej inscenizacji przeniosłem ją do XIX-wiecznej Warszawy. Chociaż balet znamy jako Dziadka do orzechów, pragnęliśmy uhonorować oryginalną opowieść E.T.A. Hoffmanna i posłużyliśmy się pierwotnym tytułem Dziadek do orzechów i Król Myszy. Ucieszyła mnie informacja, że Hoffmann mieszkał w Warszawie i może tutaj około 1806 roku obmyślał swoją opowieść. Dlatego uznałem, że mogę umieścić Hoffmanna z jego kocurem Mruczysławem wśród gości na przyjęciu w dniu św. Mikołaja u Juliusa Eduarda Hitziga, przyjaciela Hoffmanna, kolejnej historycznej postaci warszawskiej. Nie tylko scenografię, lecz także część choreografii zmieniliśmy lub stworzyliśmy na nowo dla polskiego spektaklu. Boris Asafiew, rosyjski badacz i kompozytor napisał o Dziadku do orzechów: „To rzadkie zjawisko artystyczne, symfonia dzieciństwa, czy raczej okresu przejściowego, kiedy nieznane młodzieńcze tęsknoty wprawiają już w niepokój, a nie pozbyliśmy się jeszcze dziecięcych nawyków”.
Toer van Schayk
Obsada
Realizatorzy
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Streszczenie
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Aleksandra Liashenko
Maksim Woitiul
Patryk Walczak
Sergey Basalaev
Paweł Koncewoj
Kurusz Wojeński
Maria Żuk
Vladimir Yaroshenko
Jarosław Zaniewicz
Aneta Zbrzeźniak
Yuka Ebihara
Wojciech Ślęzak
Yurika Kitano
Marta Kluczyńska
Toer van Schayk
Wayne Eagling
Bert Dalhuysen
Steven Etienne
Natalia Hoffmann
Caroline Iura
Joseph Kerwin
Jarmo Rastas