Kupiec wenecki
Andrzej Czajkowski
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
Opera w trzech aktach z epilogiem
Libretto: John O'Brien wg Williama Shakespeare'a
Prapremiera: 18.07.2013, Bregenzer Festspiele
Premiera polska, premiera obecnej inscenizacji: 24.10.2014
Koprodukcja: Bregenzer Festspiele, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa
Oryginalna angielska wersja językowa z polskimi napisami
Jego pojawienie się przed blisko 60 laty na pianistycznym firmamencie było porównywane z rozbłyśnięciem gwiazdy Glenna Goulda. Twierdząc, że ziemski glob nosi co najmniej 150 wirtuozów lepszych od niego, a jedynie kilku wybitniejszych kompozytorów, Andrzej Czajkowski mylił się tylko w jednym: że na fortepianie lepiej niż on gra tak liczny zastęp pianistów.
Partytura Kupca weneckiego nakreślona została przy świadomości istnienia wielu języków muzycznych. Najważniejszy chyba okazał się styl Albana Berga, ale można wyczuć też pokrewieństwo ze światem dźwiękowym oper Ariberta Reimanna. Kupiec wenecki zachwyca mistrzostwem muzycznej dramaturgii i charakterystyki postaci; pisany absolutnie serio, potrafi zaskoczyć muzycznym dowcipem -- choćby w słynnej szekspirowskiej scenie wyboru narzeczonej, w której pojawia się ironiczny cytat motywu fatum z IV Symfonii Czajkowskiego (Piotra Czajkowskiego!).
Spóźniona o ponad 30 lat prapremiera Kupca weneckiego w kapitalnej reżyserii Keitha Warnera (Bregenzer Festspiele) w kwietniu 2014 roku została wyróżniona prestiżową International Opera Award. Można by się z tego faktu beztrosko cieszyć, gdyby nie to, że wśród pokonanych znalazła się zamówiona przez Teatr Wielki - Operę Narodową Qudsja Zaher Szymańskiego.
Obsada
- Jessica
- Portia
- Nerissa
- Antonio
- Bassanio
- Lorenzo
- Shylock
- Salerio
- Gratiano
- Książę Wenecji
- Chłopiec
- Solanio
- Książę Aragonii / Freud
- Książę Maroka
- Jessica
- Portia
- Nerissa
- Antonio
- Bassanio
- Lorenzo
- Shylock
- Salerio
- Solanio
- Gratiano
- Książę Wenecji
- Chłopiec
- Książę Aragonii / Freud
- Książę Maroka
- Jessica
- Portia
- Nerissa
- Antonio
- Bassanio
- Lorenzo
- Shylock
- Salerio
- Solanio
- Gratiano
- Książę Wenecji
- Chłopiec
- Książę Aragonii / Freud
- Książę Maroka
- Jessica
- Portia
- Nerissa
- Antonio
- Bassanio
- Lorenzo
- Shylock
- Salerio
- Solanio
- Gratiano
- Książę Wenecji
- Chłopiec
- Książę Aragonii / Freud
- Książę Maroka
Realizatorzy
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia i kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
-
Adam Żebrowski
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia i kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
-
Adam Żebrowski
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia i kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
-
Adam Żebrowski
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia i kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
-
Adam Żebrowski
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej