Madame
Butterfly
Giacomo Puccini
-
Akt I
ok. 55 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt II
ok. 55 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt III
ok. 35 min
Czas trwania: ok. 3 h
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: projekt/poster design Andrzej Pągowski
Tragedia japońska w trzech aktach
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa
Prapremiera: Regio Teatro alla Scala, Mediolan, 17.02.1904
Premiera polska: Teatr Wielki, Warszawa, 3.12.1908
Premiera obecnej inscenizacji: 29.05.1999
Przedstawienie w oryginalnej włoskiej wersji językowej z polskimi napisami
On bogaty, przystojny, żądny coraz to nowych podbojów erotycznych, ona piękna, biedna, ufna, szaleńczo zakochana. To protagoniści historii starej jak świat, w swej schematycznej strukturze ocierającej się o banał. Fabuła to jednak w sam raz do jej uwznioślającego powtarzania przez kompozytorów operowych, co przed Puccinim czyniło wielu. Włoch opowieść tę wrzucił w realia japońskie, które podkreślił nawiązaniami do tradycyjnej muzyki kraju kwitnącej wiśni, by w wielu innych przypadkach całkowicie porzucić "poetykę" made in Japan. Podobnie postąpił Mariusz Treliński w swej debiutanckiej (na wielkiej scenie) inscenizacji operowej, w czym zresztą może tkwi wielka tajemnica jej oszałamiającego powodzenia w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Rosji, Izraelu, we Włoszech, Hiszpanii i Omanie. Reżyser, wspierany przez fenomenalną scenografię Borisa Kudlički, rezygnując z realistycznego detalu, ale nie specyficznie japońskiego klimatu, w sposób bardzo subtelny odwołał się do konwencji teatru kabuki, do teatru Roberta Wilsona i wreszcie -- do własnych doświadczeń filmowych. Z tego kulturowego melanżu różnych sztuk i inspiracji powstała produkcja o znaczeniu historycznym, poniekąd rozczłonkowująca współczesne dzieje polskich inscenizacji operowych na to, co przed, i na to, co po premierze Butterfly Trelińskiego-Kudlički.
Obsada
-
-
Suzuki
Hanna Hipp - Kate
- Goro
- Madame Butterfly
- Pinkerton
- Yamadori
-
-
- Bonzo
-
Komisarz
Łukasz Motkowicz - Konsul
-
-
Suzuki
Hanna Hipp - Kate
- Goro
- Madame Butterfly
- Pinkerton
- Yamadori
-
-
- Bonzo
- Konsul
- Komisarz
-
-
Suzuki
Hanna Hipp - Kate
- Goro
- Madame Butterfly
- Yamadori
- Bonzo
-
-
- Konsul
- Pinkerton
- Komisarz
-
- Suzuki
- Kate
- Goro
- Madame Butterfly
- Yamadori
- Bonzo
-
- Konsul
- Pinkerton
- Komisarz
-
- Suzuki
- Kate
- Goro
- Madame Butterfly
- Pinkerton
- Yamadori
-
- Bonzo
- Konsul
- Komisarz
-
- Suzuki
- Kate
- Goro
- Madame Butterfly
- Pinkerton
- Yamadori
-
- Bonzo
- Komisarz
- Konsul
Realizatorzy
-
- Dyrygent (6.02, 8.02, 10.05, 15.05)
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Ruch sceniczny
- Przygotowanie chóru
-
- Światła
- Dyrygent (26.03, 13.05)
-
- Dyrygent (6.02, 8.02, 10.05, 15.05)
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Ruch sceniczny
- Przygotowanie chóru
-
- Światła
- Dyrygent (26.03, 13.05)
-
- Dyrygent (6.02, 8.02, 10.05, 15.05)
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Ruch sceniczny
- Przygotowanie chóru
-
- Światła
- Dyrygent (26.03, 13.05)
-
- Dyrygent (6.02, 8.02, 10.05, 15.05)
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Ruch sceniczny
- Przygotowanie chóru
-
- Światła
- Dyrygent (26.03, 13.05)
-
- Dyrygent (6.02, 8.02, 10.05, 15.05)
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Ruch sceniczny
- Przygotowanie chóru
-
- Światła
- Dyrygent (26.03, 13.05)
-
- Dyrygent (6.02, 8.02, 10.05, 15.05)
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Ruch sceniczny
- Przygotowanie chóru
-
- Światła
- Dyrygent (26.03, 13.05)
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Mimowie
Streszczenie
-
Akt I
W japońskim porcie zatrzymał się na czas dłuższy okręt amerykańskiej marynarki wojennej. Monotonny tryb życia ciąży młodemu porucznikowi Pinkertonowi; aby sobie uprzyjemnić życie, korzysta z usług japońskiego pośrednika Goro, który za opłatą ułatwia mu znajomość z młodziutką gejszą Cio-Cio-San, zwaną także Butterfly (motyl). Pinkerton, zgodnie z japońskimi zwyczajami, ma zawrzeć z nią ślub, którego ważność rozciąga się na 999 lat. Goro wprowadza porucznika do wynajętego dlań domku na wzgórzu nad miastem i przedstawia mu służbę jego przyszłej żony. Wkrótce ma się odbyć ceremonia ślubna – jako pierwszy z gości zjawia się konsul Stanów Zjednoczonych w Nagasaki, Sharpless. Zapatruje się on na sprawę małżeństwa Pinkertona poważniej niż młody porucznik i ostrzega go, by nie łamał życia młodziutkiej, szczerze go kochającej Japonce.
Nadchodzi Cio-Cio-San w otoczeniu rodziny i licznego grona dziewcząt japońskich. Wyznaje ona Pinkertonowi, że rano była w domu misjonarzy, by przyjąć wiarę chrześcijańską i że dla niego gotowa jest zupełnie zerwać ze swą rodziną i środowiskiem. Urzędnik stanu cywilnego odczytuje akt ślubu.Weselną atmosferę mąci nagłe zjawienie się wuja panny młodej – Bonzy, który odkrył tajemnicę jej chrztu i za porzucenie wiary ojców oraz poślubienie cudzoziemca rzuca przekleństwo na jej głowę. W ślad za nim opuszczają pośpiesznie dom Pinkertona przerażeni goście weselni. Butterfly i Pinkerton zostają sami. Nadchodzi noc. Akt I kończy się wspaniałym duetem miłosnym, jednym z najpiękniejszych w światowej literaturze operowej (Bimba degli occhi).
-
Akt II
Minęły trzy lata od ślubu Pinkertona. Butterfly wraz z małym synkiem każdej wiosny oczekuje męża, który odjeżdżając wkrótce po ceremonii zaślubin, przyrzekł jej, że na pewno powróci. Żyją w biedzie, a wierna służebnica Butterfly, Suzuki, obawia się gorszego jeszcze niedostatku, nie spodziewa się bowiem powrotu Pinkertona. Butterfly jednak niezachwianie wierzy jego słowom. Nieoczekiwanie zjawia się witany radośnie przez Butterfly konsul Sharpless. W trakcie jego wizyty przybywa też bogaty książę Yamadori, który przy pomocy pośrednika Goro zabiega o względy Cio-Cio-San. Młoda Japonka odrzuca jednak stanowczo jego konkury. Uważa się nadal za żonę Pinkertona i nie uznaje rozwodowych zwyczajów japońskich. Na jej postanowienie nie wpływają nawet słowa Sharplessa, który w oględny sposób daje do zrozumienia, że Pinkerton nie zamierza do niej wracać. Cio-Cio-San nie wierzy słowom konsula (aria Un bel di vedermo – Tam na wschodniej stronie). Pokazuje mu swego synka i prosi, by powiadomił Pinkertona, że oboje z dzieckiem stale go oczekują. Zakłopotany swą przykrą misją Sharpless opuszcza dom Butterfly, która w chwilę potem wypędza natrętnego Goro.
Wystrzał armatni zwiastuje przybycie okrętu Pinkertona. Uszczęśliwiona Butterfly przystraja wraz z Suzuki cały dom kwiatami (duet Scuoti quelle fronda) i ubrana w ślubną suknię oczekuje przybycia małżonka. Z wolna zapada zmierzch; w oddali słychać śpiew rybaków wracających z połowu. Na ścieżce wiodącej do domku Butterfly nie widać nikogo...
-
Akt III
Minęła noc. Znużona oczekiwaniem Butterfly, usnęła. Teraz dopiero w ogródku przed domem zjawiają się Sharpless i Pinkerton. Suzuki ze zdumieniem patrzy na towarzyszącą im nieznajomą elegancką damę. To małżonka Pinkertona przybyła wraz z mężem, by zabrać jego synka. Cio-Cio-San, która zjawia się po chwili, od razu domyśla się wszystkiego i wie, co ma teraz uczynić. Odprawia obecnych i wydobywa ze skrytki stary, rodowy sztylet, na którego klindze wyryte są słowa: "Niechaj z honorem umiera ten, komu los nie pozwolił żyć z honorem". Pożegnawszy się z dzieckiem, Cio-Cio-San przebija się sztyletem. W ostatnim odruchu świadomości zwraca się w stronę Pinkertona, który wpada do pokoju z okrzykiem: "Butterfly!"
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Aleksandra Orłowska
Mateusz Zajdel
Alketa Cela
Jacek Laszczkowski
Krzysztof Szmyt
Mieczysław Milun
Leszek Skrla
Karah Son
Tadeusz Szlenkier
Adam Kruszewski
Jacek Kostoń
Rafał Bartmiński
Małgorzata Pańko
Andrzej Filończyk
Andriy Yurkevych
Mariusz Treliński
Boris Kudlička
Paweł Grabarczyk
Magdalena Tesławska
Emil Wesołowski
Bogdan Gola
Stanisław Zięba
Piotr Staniszewski