Maria Stuart
Gaetano Donizetti
Opera seria w dwóch aktach
Libretto: Giuseppe Bardari
Premiera obecnej inscenizacji: 5.07.2014, Royal Opera House - Covent Garden
Koprodukcja: Royal Opera House Covent Garden, Londyn
Gran Teatre del Liceu, Barcelona
Théâtre des Champs-Elysées, Paryż
Oryginalna włoska wersja językowa
Maria Stuart to kolejne po Annie Boleyn i wcale nie ostatnie świadectwo fascynacji Donizettiego Anglią Tudorów. Historię opery uwarunkował splot niekorzystnych okoliczności, które sprawiły, że zniknęła na wiele długich dekad -- praktycznie aż do połowy ubiegłego wieku!
Przy okazji prapremiery w 1835 roku problemy piętrzyła przede wszystkim wścibska cenzura, ale także nielicząca się z jej nakazami odtwórczyni głównej roli, Maria Malibran, największa śpiewaczka XIX-wiecznej Europy, która -- na domiar złego -- już prawie umierająca na prapremierze, była tylko cieniem samej siebie...
W tej historycznej operze Donizetti przemawia językiem zgoła obcym XVI-wiecznej Anglii i Szkocji, praktycznie bez cienia stylizacji, okopując się w anachronicznej poetyce włoskiego belcanta. Kompozytor, który w ciągu swoich 51 lat życia napisał około 70 dzieł scenicznych (nie licząc przeszło pięciu setek innych utworów), mimo wręcz taśmowej produkcji, czasem pozwalał sobie na eksperymenty. Nie inaczej było i tym razem, gdy rozmowę dwóch królowych - Elżbiety i Marii Stuart, dialog skądinąd nie mający miejsca -- ujął w formie długo nabrzmiewającego emocjami recitativo accompagnato. Wspaniałe jest też zakończenie, w którym oczekująca na egzekucję Maria żegna się ze światem w potężnie zakrojonej arii finałowej.
Obsada
Realizatorzy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Streszczenie
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej