Orfeusz
i Eurydyka
Christoph Willibald Gluck
Opera w trzech aktach (wersja wiedeńska)
Libretto: Ranieri de' Calzabigi
Prapremiera: Wiedeń, 5.10.1762
Premiera w Bratysławie: 5.12.2008
Premiera obecnej inscenizacji: 23.05.2009
Koprodukcja: Slovenské Národné Divadlo, Bratysława
Przedstawienie w oryginalnej włoskiej wersji językowej z polskimi napisami
Jak do tej pory jest to najstarsza opera z tych, po które w swej 15-letniej karierze reżysera operowego sięgał Mariusz Treliński. Wybrał on wersję wiedeńską dzieła Glucka, śpiewaną po włosku i z Orfeuszem-barytonem. Orfeusz Trelińskiego to rzecz wyrosła zarazem z muzyki i kulturowego tła, ale podobno też inspirowana ciężkimi doświadczeniami osobistymi artysty.
Konfrontacja z wielką opowieścią kultury śródziemnomorskiej i zarazem mitem założycielskim całego gatunku operowego przybrała tu postać całkiem uwspółcześnioną, realną, "naszą", nieledwie namacalną, zupełnie jak w wierszu Czesława Miłosza Orfeusz i Eurydyka.
Konwencjonalne lieto fine Glucka, relikt światopoglądu oświeceniowego, zostało przez reżysera, który nigdy wcześniej ani później na taką ingerencję sobie nie pozwolił, wykluczone. W tak osobistym spektaklu "majorowe" akordy zakończenia byłyby zgrzytem po prostu niestosownym. Eurydyka Trelińskiego popełnia samobójstwo, by po swej śmierci dosłownie osaczać pozostałego przy życiu kochanka i praktycznie nawet na chwilę nie opuścić sceny.
Jakież tu, w trakcie dwóch godzin spektaklu, nagromadzenie wstrząsających obrazów, od których nie sposób się po wyjściu z teatru wyzwolić! Wspomnijmy tylko jeden, może najmocniejszy, gdy trumnę Eurydyki za moment pochłonie krematoryjny piec...
Obsada
Realizatorzy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy
Streszczenie
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej